日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB141/FB141FB141 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
調査設計と実施の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
他/OtherOther |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:200人/ Capacity:200) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部所属学生履修不可 |
Focusing on the technical aspects of social surveys, we will explain the specific methods for collecting and organizing data from the planning and design of the survey. The aim is that students will acquire the skills to plan and conduct social surveys, especially questionnaire surveys, and the skills to clarify the outline of the relevant issues.
Ten classes will be used for quantitative surveys and five classes for qualitative survey data collection. Regarding quantitative surveys, we will deal with the planning and design of surveys, sampling and creation of questionnaires, survey methods, and concepts of data creation and analysis. For qualitative surveys, we will deal with planning of surveys and techniques for organizing collected data such as creation of field notes.
1 | 調査の企画と設計 |
2 | 標本調査の理論と実際 |
3 | 標本抽出の実際 |
4 | 無作為標本の特徴 |
5 | 調査票の作り方 |
6 | 質問文の作り方 |
7 | 選択肢の作り方 |
8 | 調査の実施 |
9 | 調査データセットの作成 |
10 | 調査データの集計、分析と結果のまとめ方 |
11 | インタビュー調査の技法(1) |
12 | インタビュー調査の技法(2) |
13 | フィールドワークの技法 |
14 | 質的調査の論文のまとめ方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 55 | |
平常点 (In-class Points) | 45 |
コース教材内の練習問題(15%) 課題提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
オンラインで提示する内容がテキストに相当する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コース教材内で適宜指定する場合がある。 |
履修許可者は,9月20日~9月30日までにCanvas LMSにログインして具体的な授業の受講方法について必ずその内容を確認すること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
社会調査の技法的な側面に注目し,調査の企画・設計からデータの収集と整理に関する具体的な方法について解説する。社会調査、特にアンケート調査を企画・実施し、対象の問題の概要を明らかにするスキルの習得を目指す。
Focusing on the technical aspects of social surveys, we will explain the specific methods for collecting and organizing data from the planning and design of the survey. The aim is that students will acquire the skills to plan and conduct social surveys, especially questionnaire surveys, and the skills to clarify the outline of the relevant issues.
10回分を量的調査,5回分を質的調査法のデータ収集法にあてる。量的調査に関しては,調査の企画・設計から,標本抽出や調査票の作成,実査の方法, データ作成や分析の考え方などを扱う。質的調査に関しては,調査の企画から,フィールドノートの作成など収集データの整理の技法までを扱う。
Ten classes will be used for quantitative surveys and five classes for qualitative survey data collection. Regarding quantitative surveys, we will deal with the planning and design of surveys, sampling and creation of questionnaires, survey methods, and concepts of data creation and analysis. For qualitative surveys, we will deal with planning of surveys and techniques for organizing collected data such as creation of field notes.
1 | 調査の企画と設計 |
2 | 標本調査の理論と実際 |
3 | 標本抽出の実際 |
4 | 無作為標本の特徴 |
5 | 調査票の作り方 |
6 | 質問文の作り方 |
7 | 選択肢の作り方 |
8 | 調査の実施 |
9 | 調査データセットの作成 |
10 | 調査データの集計、分析と結果のまとめ方 |
11 | インタビュー調査の技法(1) |
12 | インタビュー調査の技法(2) |
13 | フィールドワークの技法 |
14 | 質的調査の論文のまとめ方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 55 | |
平常点 (In-class Points) | 45 |
コース教材内の練習問題(15%) 課題提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
オンラインで提示する内容がテキストに相当する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コース教材内で適宜指定する場合がある。 |
履修許可者は,9月20日~9月30日までにCanvas LMSにログインして具体的な授業の受講方法について必ずその内容を確認すること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A