日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB153/FB153FB153 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会的行為としての記憶と異文化コミュニケーション |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand memory as a social act and its connections with critical issues in intercultural communication.
Studies on memory as a social act started to increase especially from the late 1980s into the 1990s. In Japan, research on social memory has been conducted since the 2000s across various academic fields, including history, sociology, area studies, and media studies. Memory as a social act, closely related to history and identity, is an important concept for scrutinizing critical issues in intercultural communication, such as nationalism and racism. This course will first provide an overview of culture, communication, and critical issues in intercultural communication. After understanding memory as a social act, we will explore the relationship between remembering and forgetting and how memory as a social act is interconnected with narrative, identity, media, and history. Through group presentations, students in this course will investigate the cultural memory of Japan's colonial rule over Asian countries in Japanese popular culture.
1 | 導入 |
2 | 記憶、文化、コミュニケーション |
3 | 異文化コミュニケーションの諸課題 |
4 | 個人的記憶と社会的記憶 |
5 | 想起と忘却 |
6 | 記憶とナラティブ |
7 | 記憶とアイデンティティ |
8 | 記憶とメディア(1) |
9 | 記憶とメディア(2) |
10 | 記憶と歴史(1) |
11 | 記憶と歴史(1) |
12 | グループ発表(1) |
13 | グループ発表(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
パワーポイントを使用した講義、学生への質問、グループディスカッション、グループ発表を組み合わせた形で授業を行う。 |
課題文献が指定されている回にはそれを読んで授業に参加すること。グループ発表の準備に積極的に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加貢献度(授業内課題含)(40%) グループ発表(20%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得には75%以上の出席が必要。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アライダ・アスマン | 『想起の文化-忘却から対話へ』 | 岩波書店 | 2019 | |
2 | アストリッド・エアル | 『集合的記憶と想起文化-メモリースタディーズ入門』 | 水声社 | 2022 |
リアクションぺーパーは次回授業開始時にフィードバックする。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
社会的行為としての記憶とは何かを理解し、異文化コミュニケーションの課題との関連性を捉える力をつける
Students will understand memory as a social act and its connections with critical issues in intercultural communication.
記憶を個人的行為ではなく社会的行為としてとらえた研究は、特に1980年代後半から1990年代に入って活発化した。日本でも社会的記憶に関する研究は2000年代以降、歴史学、社会学、地域研究、メディア研究など多様な学問分野で学際的に研究が行われている。歴史やアイデンティティとも密接に関わる社会的行為としての記憶は、ナショナリズムや人種主義など異文化コミュニケーションの課題を考える際にも重要な概念である。この授業ではまず文化とコミュニケーション、そして異文化コミュニケーションの課題について概観し、社会的行為としての記憶、想起と忘却の関係について理解した後、社会的行為としての記憶がナラティブ、アイデンティティ、メディア、歴史にどのようにかかわっているのかについて考えていく。そしてグループ発表を通して、日本の大衆文化における日本のアジア植民地支配の文化的記憶について考えを深めていく。
Studies on memory as a social act started to increase especially from the late 1980s into the 1990s. In Japan, research on social memory has been conducted since the 2000s across various academic fields, including history, sociology, area studies, and media studies. Memory as a social act, closely related to history and identity, is an important concept for scrutinizing critical issues in intercultural communication, such as nationalism and racism. This course will first provide an overview of culture, communication, and critical issues in intercultural communication. After understanding memory as a social act, we will explore the relationship between remembering and forgetting and how memory as a social act is interconnected with narrative, identity, media, and history. Through group presentations, students in this course will investigate the cultural memory of Japan's colonial rule over Asian countries in Japanese popular culture.
1 | 導入 |
2 | 記憶、文化、コミュニケーション |
3 | 異文化コミュニケーションの諸課題 |
4 | 個人的記憶と社会的記憶 |
5 | 想起と忘却 |
6 | 記憶とナラティブ |
7 | 記憶とアイデンティティ |
8 | 記憶とメディア(1) |
9 | 記憶とメディア(2) |
10 | 記憶と歴史(1) |
11 | 記憶と歴史(1) |
12 | グループ発表(1) |
13 | グループ発表(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
パワーポイントを使用した講義、学生への質問、グループディスカッション、グループ発表を組み合わせた形で授業を行う。 |
課題文献が指定されている回にはそれを読んで授業に参加すること。グループ発表の準備に積極的に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加貢献度(授業内課題含)(40%) グループ発表(20%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得には75%以上の出席が必要。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | アライダ・アスマン | 『想起の文化-忘却から対話へ』 | 岩波書店 | 2019 | |
2 | アストリッド・エアル | 『集合的記憶と想起文化-メモリースタディーズ入門』 | 水声社 | 2022 |
リアクションぺーパーは次回授業開始時にフィードバックする。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A