日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB154
Theme・Subtitle フィールドワークと開発教育
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.2
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Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

- To understand methodology of fieldwork and the significance of development education, and to put to practice what you have learnt.
- To analyze the background of the social issues in domestic and overseas.
- To cultivate a learning attitude from people who have various values and lifestyles through fieldwork.
- To apply what you have learnt to other practical field work and graduation thesis.

【Course Contents】

 In this course, to deepen cross-cultural understanding, you will learn how to utilize methodologies and knowledges of fieldwork in an actual practice and understand the significance and the history of fieldwork on development education. Aiming to create a sustainable society as a member of community, you will learn the issues facing developing countries with historical background and will consider the relationship with our own society. It also includes introduction of fundamental and technical terms regarding social issues in developing countries.
 You will learn fieldwork as “an experience on your own feet in your field”, in this class. To explore solutions to the issues, we put ourselves in the shoes of others who live in severe environments domestically and overseas. To understand what is happening the field and to propose appropriate solutions, actual field experience is essential. In order to achieve these goals, we will have group discussions and group works, so that students themselves will be able to deepen understanding in fieldwork.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:フィールドワークとはなにかー開発教育におけるフィールドワークの歴史と現在
2 フィールドワークの手法①:インタビュー方法、フィールドノートの書き方
3 フィールドワークの手法②:質問紙調査、参与観察
4 フィールドワークと安全管理
5 フィールドワークとジェンダー
6 事例から考える①:モンゴル環境研修
7 事例から考える②:国内の事例(子ども食堂、フードパントリー)
8 グループワーク(ロジック・ツリー:現場の「課題」とはなにか)
9 国際協力実践におけるフィールドワークの位置づけ
10 事例から考える③:バングラデシュのストリートチルドレン
11 事例から考える④:バングラデシュの家事使用人
12 グループワーク(当事者意識とフィールドワーク:事例③をもとにしたロールプレイング)
13 グループワーク(異文化コミュニケーションとフィールドワーク:事例④をもとにしたロールプレイング)
14 最終報告、まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
グループワークでの発言など受講生の積極的な受講態度が期待される

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
・身近なフィールドに出て、授業で学んだ内容を応用し、調査を行うこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(30%)
講義への参加度合い(30%)
中間・最終レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤郁哉 『フィールドワークの技法―問いを育てる、仮説をきたえる』 新曜社 2002 9784788507883
2 井上真 『躍動するフィールドワーク―研究と実践をつなぐ』 世界思想社 2006 9784790712053
3 田中治彦 『国際協力と開発教育―「援助」の近未来を探る』 明石書店 2008 9784750328119

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布、授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので、授業にPCを持参すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A