日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB170/FB170FB170 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
≪意味≫の世界を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course will help students to know various ideas on "meaning" in linguistics and non-linguistic fields, and think about meaning of words, expressions and messeages observable in the real life.
The teacher will give lectures on some theories on the structure and function of meaning in language, on the relation between language and understanding of things, etc..., and the students and the teacher will think together and discuss on examples of expressions and messages observable in our ordinary life. Students should also be expected to collect and bring examples to the class to express their opinion.
1 | テーマ1:言葉とは何かをめぐる様々な思想について |
2 | テーマ1:討論 |
3 | テーマ2:記号論と構造主義の考え方 |
4 | テーマ2:実例の考察・討論 |
5 | テーマ3:語の意味に関する言語学的な見方 |
6 | テーマ3:実例の考察・討論 |
7 | 中間発表 |
8 | テーマ4:コミュニケーションにおける意味 |
9 | テーマ4:実例の考察・討論 |
10 | テーマ5:言語と認識に関する問題 |
11 | テーマ5:実例の考察・討論 |
12 | テーマ6:言語以外の≪意味≫ |
13 | テーマ6:実例の考察 |
14 | 最終発表/全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内でそのつど指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(リアクションペーパーを含む)(30%) 発表・授業内課題等の提出物(リアクションペーパーを除く)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
そのつど資料等を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内で指示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
≪意味≫に関する,言語学やそれ以外の色々な考え方を知り,生活世界に見られる言葉やメッセージの意味について考える思考力を養う。
The course will help students to know various ideas on "meaning" in linguistics and non-linguistic fields, and think about meaning of words, expressions and messeages observable in the real life.
言葉の意味の構造や機能,言葉と認識の関係などに関する色々な説を紹介しつつ,それらの観点から日常生活に見られる表現・メッセージなどの例について考えてみる。学生には,実例を授業に持ち寄って自らの見解を述べたり討論したりすることも期待される。
The teacher will give lectures on some theories on the structure and function of meaning in language, on the relation between language and understanding of things, etc..., and the students and the teacher will think together and discuss on examples of expressions and messages observable in our ordinary life. Students should also be expected to collect and bring examples to the class to express their opinion.
1 | テーマ1:言葉とは何かをめぐる様々な思想について |
2 | テーマ1:討論 |
3 | テーマ2:記号論と構造主義の考え方 |
4 | テーマ2:実例の考察・討論 |
5 | テーマ3:語の意味に関する言語学的な見方 |
6 | テーマ3:実例の考察・討論 |
7 | 中間発表 |
8 | テーマ4:コミュニケーションにおける意味 |
9 | テーマ4:実例の考察・討論 |
10 | テーマ5:言語と認識に関する問題 |
11 | テーマ5:実例の考察・討論 |
12 | テーマ6:言語以外の≪意味≫ |
13 | テーマ6:実例の考察 |
14 | 最終発表/全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内でそのつど指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(リアクションペーパーを含む)(30%) 発表・授業内課題等の提出物(リアクションペーパーを除く)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
そのつど資料等を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内で指示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び