日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB171/FB171FB171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
商人・企業家と経済発展の歴史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Learn the methods of historical analysis and consideration. Understand the role of merchants/entrepreneurs for the ecoomic development.
How society and economy develop? In this seminar, we consider and analyze this subject from the historical approaches. A special focus is put on the role of merchants/entrepreneuers. They procure products people demand, connect and integrate all parts of the world, create innovation in various economic sectors.
Participants will build pairs or gounps, set the object of research, collect and analyze the relevant literature, materials and sources, present their research, discuss each other, and write the final report.
The main research field of the instructure is Europe, but students can choice their target merchants/entrepreneurs not only from Europe, but also from Japan, other Asian countries, America, etc.
1 | ・イントロダクションと自己紹介 ・ペアまたはグループの形成 |
2 | ・文献の調査方法について ・ペア/グループによる調査 |
3 | ・歴史的な考察と分析について ・ペア/グループによる考察と分析 |
4 | ・中世商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
5 | ・近世商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
6 | ・近代商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
7 | ・現代の企業・企業家の果たす役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
8 | ・ペア/グループ研究 |
9 | ・ペア/グループ研究 |
10 | ・ペア/グループ研究 |
11 | ・ペア/グループ研究 |
12 | ・ペア/グループ報告と議論 |
13 | ・ペア/グループ報告と議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ほぼ毎回,こちらから事前調査課題を出します。与えられた課題に取り組み,それに基づいた演習を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題への取り組み(30%) 授業内での発言・積極的取り組み(30%) 研究報告(20%) 最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外には特別な能力(歴史的な予備知識など)は求められません。
ノートPC(調査・報告のために毎回必須)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
歴史的な考察・分析ができるようになる。経済発展に商人・企業家が果たす役割を理解できるようになる。
Learn the methods of historical analysis and consideration. Understand the role of merchants/entrepreneurs for the ecoomic development.
社会・経済は,どのようにして発展するのでしょうか。この授業では,そのことを歴史的に考察・分析します。とくに注目するのは,商人・企業家が果たした役割です。商人・企業家は,人びとが求めるモノを調達し,商業で世界各地を結びつけ,また,さまざまな部門でイノヴェーションを引き起こします。
参加者の皆さんは,ペアまたはグループをつくって,調査対象を決め,文献や資料・史料を調査し,集め分析し,報告を行い,議論をし,最終レポートを完成させます。*前半の授業回では担当教員から出した課題への取り組みが中心になります。
担当教員が専門とする地域はヨーロッパですが,日本,その他アジア,アメリカなどの商人・企業家を調査対象にしても構いません。
How society and economy develop? In this seminar, we consider and analyze this subject from the historical approaches. A special focus is put on the role of merchants/entrepreneuers. They procure products people demand, connect and integrate all parts of the world, create innovation in various economic sectors.
Participants will build pairs or gounps, set the object of research, collect and analyze the relevant literature, materials and sources, present their research, discuss each other, and write the final report.
The main research field of the instructure is Europe, but students can choice their target merchants/entrepreneurs not only from Europe, but also from Japan, other Asian countries, America, etc.
1 | ・イントロダクションと自己紹介 ・ペアまたはグループの形成 |
2 | ・文献の調査方法について ・ペア/グループによる調査 |
3 | ・歴史的な考察と分析について ・ペア/グループによる考察と分析 |
4 | ・中世商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
5 | ・近世商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
6 | ・近代商人/企業家の果たした役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
7 | ・現代の企業・企業家の果たす役割について ・ペア/グループによる考察と報告 |
8 | ・ペア/グループ研究 |
9 | ・ペア/グループ研究 |
10 | ・ペア/グループ研究 |
11 | ・ペア/グループ研究 |
12 | ・ペア/グループ報告と議論 |
13 | ・ペア/グループ報告と議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ほぼ毎回,こちらから事前調査課題を出します。与えられた課題に取り組み,それに基づいた演習を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題への取り組み(30%) 授業内での発言・積極的取り組み(30%) 研究報告(20%) 最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外には特別な能力(歴史的な予備知識など)は求められません。
ノートPC(調査・報告のために毎回必須)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び