日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB171/FB171FB171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
鉄道から東アジア社会経済を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In order to comprehend the evolution of the global economic society, it is imperative to explore economic history and gain a comprehensive perspective on the global economic society from a historical perspective, extending up to the present.
This course will deal with various issues facing the global socio-economy focusing on the railway . Students will gain an understanding by looking at a long span of time. The course will not be limited to Japan, but rather will have a broad perspective, obtaining a bird’s-eye view of the global economic history. In addition, the students will be given time to present reports they have created and an opportunity will be provided for them to discuss specific issues.
1 | 鉄道から東アジア社会経済を考える |
2 | 関連論文および資料分析 |
3 | 関連論文および資料分析 |
4 | 関連論文および資料分析 |
5 | 関連論文および資料分析 |
6 | 関連論文および資料分析 |
7 | 関連論文および資料分析 |
8 | 関連論文および資料分析 |
9 | 関連論文および資料分析 |
10 | 関連論文および資料分析 |
11 | 関連論文および資料分析 |
12 | 関連論文および資料分析 |
13 | 関連論文および資料分析 |
14 | まとめ―東アジア社会経済の展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
輪読については東アジア鉄道に関する熟読を実施こと。資料分析については担当した資料群の分析経過を報告し、分析上の隘路についは打開方法を協議するので、それらを明確にしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ディスカッション技術など(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林采成 | 『帝国と私鉄』 | 京都大学学術出版会 | 2025 | 9784814005628 |
2 | 林采成 | 『東アジアのなかの満鉄』 | 名古屋大学出版会 | 2021 | 9784815810139 |
その他 (Others) | |||||
授業時、履修者との相談の上、決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
経済史を通じてグローバル経済社会の展開プロセスを理解し、長いスパンをもって現在に至るグローバル経済社会に対するパースペクティヴを持たせる。
In order to comprehend the evolution of the global economic society, it is imperative to explore economic history and gain a comprehensive perspective on the global economic society from a historical perspective, extending up to the present.
鉄道から東アジア経済社会の様々な問題を取上げ、それを長いスパンをもって理解し、日本だけに止まらず、広い視野からグローバル経済社会史の全体像を捉える。また、時間を取って受講者が作成したレポートをプレゼンしたり、特定の論点について議論したりする機会を設ける。
This course will deal with various issues facing the global socio-economy focusing on the railway . Students will gain an understanding by looking at a long span of time. The course will not be limited to Japan, but rather will have a broad perspective, obtaining a bird’s-eye view of the global economic history. In addition, the students will be given time to present reports they have created and an opportunity will be provided for them to discuss specific issues.
1 | 鉄道から東アジア社会経済を考える |
2 | 関連論文および資料分析 |
3 | 関連論文および資料分析 |
4 | 関連論文および資料分析 |
5 | 関連論文および資料分析 |
6 | 関連論文および資料分析 |
7 | 関連論文および資料分析 |
8 | 関連論文および資料分析 |
9 | 関連論文および資料分析 |
10 | 関連論文および資料分析 |
11 | 関連論文および資料分析 |
12 | 関連論文および資料分析 |
13 | 関連論文および資料分析 |
14 | まとめ―東アジア社会経済の展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
輪読については東アジア鉄道に関する熟読を実施こと。資料分析については担当した資料群の分析経過を報告し、分析上の隘路についは打開方法を協議するので、それらを明確にしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ディスカッション技術など(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林采成 | 『帝国と私鉄』 | 京都大学学術出版会 | 2025 | 9784814005628 |
2 | 林采成 | 『東アジアのなかの満鉄』 | 名古屋大学出版会 | 2021 | 9784815810139 |
その他 (Others) | |||||
授業時、履修者との相談の上、決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び