日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB172/FB172FB172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ネット情報と「陰謀論」の今日 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar, students will read two books on international information and deepen their understanding through discussions among students. The goal is for students to learn basic academic methods such as reading specialized books, giving presentations, and holding discussions.
Thanks to the rapid development of the Internet and SNS, everyone today has access to a wide variety of information and can easily express their opinions and ideas. However, there is a lot of false information and fake news that intentionally distorts the truth on the internet, and many people are influenced by such information and are drawn into "Conspiracy Theories". In this seminar, we will read two books on this topic. Through this, we will deepen our understanding through discussion about the future of media and information, and how we should interact with it.
1 | イントロダクション |
2 | 『国際メディア情報戦』(1) |
3 | 『国際メディア情報戦』(2) |
4 | 『国際メディア情報戦』(3) |
5 | 『国際メディア情報戦』(4) |
6 | 『国際メディア情報戦』(5) |
7 | 『国際メディア情報戦』(6) |
8 | 『陰謀論』(1) |
9 | 『陰謀論』(2) |
10 | 『陰謀論』(3) |
11 | 『陰謀論』(4) |
12 | 『陰謀論』(5) |
13 | 『陰謀論』(6) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修者は,指定したテキストはもちろん,授業時間外に関連する文献を読むことによって,より多角的に理解を深めることが必要
である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表(30%) 授業内での議論への参加・貢献度(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高木徹 | 『国際メディア情報戦 』 | 講談社 | 2014 | 9784062882477 |
2 | 秦正樹 | 『陰謀論 民主主義を揺るがすメカニズム』 | 中央公論新社 | 2022 | 9784121027221 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献については,授業内で説明する。 |
本授業は少人数の演習形式である。狭義の専門にとらわれず,しっかりと文献を読み,それを発表したり,討論する能力を養おうとするものである。したがって,授業内での発表や討論に際して,積極的に発言することが期待される。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
このゼミナールでは、国際的な情報に関する2冊の本を講読し,履修者同士の議論により,理解を深める。これにより、専門的な本を読む、発表を行う、討論を行う、といった学問の基本的な方法を習得することを目標とする。
In this seminar, students will read two books on international information and deepen their understanding through discussions among students. The goal is for students to learn basic academic methods such as reading specialized books, giving presentations, and holding discussions.
インターネットやSNSの急速な発展により、今日では、誰もがさまざまな情報にアクセスできるようになったとともに、自らの意見や思想をたやすく公表できるようになった。しかし、ネット上には、誤った情報や、意図的に真実をゆがめたフェイクニュースも多数存在し、またそうした情報に感化され「陰謀論」に取り込まれてしまう人も少なくない。このゼミナールでは、このテーマに関する2冊の本を講読する。これにより、今後のメディアや情報のあり方、接し方について議論を通して理解を深める。
Thanks to the rapid development of the Internet and SNS, everyone today has access to a wide variety of information and can easily express their opinions and ideas. However, there is a lot of false information and fake news that intentionally distorts the truth on the internet, and many people are influenced by such information and are drawn into "Conspiracy Theories". In this seminar, we will read two books on this topic. Through this, we will deepen our understanding through discussion about the future of media and information, and how we should interact with it.
1 | イントロダクション |
2 | 『国際メディア情報戦』(1) |
3 | 『国際メディア情報戦』(2) |
4 | 『国際メディア情報戦』(3) |
5 | 『国際メディア情報戦』(4) |
6 | 『国際メディア情報戦』(5) |
7 | 『国際メディア情報戦』(6) |
8 | 『陰謀論』(1) |
9 | 『陰謀論』(2) |
10 | 『陰謀論』(3) |
11 | 『陰謀論』(4) |
12 | 『陰謀論』(5) |
13 | 『陰謀論』(6) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修者は,指定したテキストはもちろん,授業時間外に関連する文献を読むことによって,より多角的に理解を深めることが必要
である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表(30%) 授業内での議論への参加・貢献度(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 高木徹 | 『国際メディア情報戦 』 | 講談社 | 2014 | 9784062882477 |
2 | 秦正樹 | 『陰謀論 民主主義を揺るがすメカニズム』 | 中央公論新社 | 2022 | 9784121027221 |
その他 (Others) | |||||
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参考文献については,授業内で説明する。 |
本授業は少人数の演習形式である。狭義の専門にとらわれず,しっかりと文献を読み,それを発表したり,討論する能力を養おうとするものである。したがって,授業内での発表や討論に際して,積極的に発言することが期待される。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び