日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB175/FB175FB175 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生活者発想とブランドデザイン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In modern business, the importance of "branding" continues to grow. Branding has evolved beyond mere image-building into a critical concept that encompasses the entirety of business operations. However, the concepts of branding and brand design are often misunderstood and not fully comprehended.
Moreover, the applications of "branding" are incredibly diverse. For instance, "personal branding," which represents an individual’s ideal self and way of life, is one such example. The methodologies of brand design extend beyond marketing and can be applied to areas such as organizational development, solving societal issues, personal skill development, ideation, and career education.
At the core of these brand design methodologies lies the concept of 'Seikatsu-sha Thinking'. By understanding this concept, students will gain insight into the essence of brand design while also developing the ability to apply this knowledge in various aspects of their lives.
In this lecture, the first half will focus on learning the fundamental concepts of Seikatsu-sha Thinking and brand design, as well as related key topics. In the second half, students will engage in practical exercises to experience the brand design process based on Seikatsu-sha Thinking.
This course will be taught by an active employee from a leading advertising company working on the front lines of marketing. As a result, students will have the unique opportunity to learn a practical and interdisciplinary "living business mindset" that goes beyond the confines of textbooks—a key feature of this lecture series.We will also provide opportunities to participate in brand design contests for university students held outside the university.
1 | オリエンテーション |
2 | ブランドデザインの基盤となるワークショップの心得 |
3 | ブランドの誤解と本質 |
4 | ブランドデザインの中核概念としての「生活者発想」 |
5 | 生活者発想の留意点と基本原則 |
6 | 生活者発想のインプット |
7 | 実習①:インプット演習 |
8 | 生活者発想のコンセプト |
9 | 実習②:コンセプト演習 |
10 | 生活者発想のアウトプット |
11 | 実習③:アウトプット演習 |
12 | 生活者発想とブランドデザインの応用活用 |
13 | 実習④:プレゼンテーション演習 |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
本授業は、教員によるレクチャーに加え、ディスカッションや課題提出などを実施しながら、アクティブ・ラーニング手法を応用した共創型の授業形式を採用します。授業はグループワークなどを取り入れ、双方向のコミュニケーションを重視して進めていきますので、自主的な発言など、積極的な授業参加がマストです。 |
指示に従って、演習課題に取り組み準備をしておくことが必要です(毎回1~2時間)。
また、講義や討議を受けての気づきや疑問点、重要と思うポイントをまとめ、毎回提出してもらいます(1時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・演習への積極参加度(30%) レポート・課題・リアクションペーパー(20%) 授業中の発言などの積極的参加(20%) 最終プレゼンテーション課題への貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
本授業は参加演習型授業のため4回以上の欠席がある場合は単位修得不可となります |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮澤正憲 | 『東大教養学部が教える考える力の鍛え方』 | SBクリエイティブ | 2024 | 9784815625368 |
本授業は、グループワークを中心としたアクティブラーニング型の授業です。そのため、受講者には通常の授業以上に主体的な参加や発言が求められます。グループ討議や授業中の発言など、積極的に取り組む姿勢が必須です。
事前に特別な知識や、必須の履修科目はありませんが、この授業は講義を聞くだけの受動型ではなく、積極的なコミュニケーションが求められる形式です。
履修にあたっては、その点には十分注意してください。
「Canvas LMS」の使用や、プレゼンテーション課題作成にあたってはPCが必要です。
また授業中に使用する機会がありますのでできるだけスマホも持参ください。
本授業の関連活動として、ブランドデザインコンテストを実施しています。
https://branddesigncontest.com/
このコンテストの内容に興味がある方、参加を検討している方は履修をお薦めします。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
現代のビジネスにおいて、「ブランド」の重要性はますます高まっています。ブランド構築は、単なるイメージ形成を超えて、ビジネス全般における重要な概念へと進化しています。しかし、こうしたブランドやブランドデザインの概念は誤解されやすく、十分に理解されていないのが現状です。
さらに、「ブランド」の応用範囲は非常に広く、例えば個人のあるべき姿や生き方を示す「パーソナルブランド」もその一例といえます。このように、ブランドデザインの方法論はマーケティングに限らず、組織開発、社会課題解決、個人の能力開発、発想法、キャリア教育など、多岐にわたる分野で応用可能な概念なのです。
このブランドデザインの方法論の中核をなすのが「生活者発想」という思想です。この「生活者発想」を正しく理解することで、ブランドデザインの本質に触れるとともに、人生のさまざまな場面でその知識を活用できる力を身につけてもらいたいと考えています。
In modern business, the importance of "branding" continues to grow. Branding has evolved beyond mere image-building into a critical concept that encompasses the entirety of business operations. However, the concepts of branding and brand design are often misunderstood and not fully comprehended.
Moreover, the applications of "branding" are incredibly diverse. For instance, "personal branding," which represents an individual’s ideal self and way of life, is one such example. The methodologies of brand design extend beyond marketing and can be applied to areas such as organizational development, solving societal issues, personal skill development, ideation, and career education.
At the core of these brand design methodologies lies the concept of 'Seikatsu-sha Thinking'. By understanding this concept, students will gain insight into the essence of brand design while also developing the ability to apply this knowledge in various aspects of their lives.
本講義では、前半で「生活者発想」や「ブランドデザイン」の基本概念および関連する重要事項について学び、後半では実習課題を通じて、生活者発想に基づくブランドデザインのプロセスを体験してもらいます。
本授業はマーケティングの最前線で活動している広告会社の現役社員が担当します。そのため教科書の枠を超えた実践的かつ学際的な「生きたビジネス発想法」を学ぶことができる点が、本講義の大きな特徴でもあります。
また授業で学んだことを活かし、学外で実施される大学生のためのブランドデザインコンテストへの参加機会なども提供します。
In this lecture, the first half will focus on learning the fundamental concepts of Seikatsu-sha Thinking and brand design, as well as related key topics. In the second half, students will engage in practical exercises to experience the brand design process based on Seikatsu-sha Thinking.
This course will be taught by an active employee from a leading advertising company working on the front lines of marketing. As a result, students will have the unique opportunity to learn a practical and interdisciplinary "living business mindset" that goes beyond the confines of textbooks—a key feature of this lecture series.We will also provide opportunities to participate in brand design contests for university students held outside the university.
1 | オリエンテーション |
2 | ブランドデザインの基盤となるワークショップの心得 |
3 | ブランドの誤解と本質 |
4 | ブランドデザインの中核概念としての「生活者発想」 |
5 | 生活者発想の留意点と基本原則 |
6 | 生活者発想のインプット |
7 | 実習①:インプット演習 |
8 | 生活者発想のコンセプト |
9 | 実習②:コンセプト演習 |
10 | 生活者発想のアウトプット |
11 | 実習③:アウトプット演習 |
12 | 生活者発想とブランドデザインの応用活用 |
13 | 実習④:プレゼンテーション演習 |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
本授業は、教員によるレクチャーに加え、ディスカッションや課題提出などを実施しながら、アクティブ・ラーニング手法を応用した共創型の授業形式を採用します。授業はグループワークなどを取り入れ、双方向のコミュニケーションを重視して進めていきますので、自主的な発言など、積極的な授業参加がマストです。 |
指示に従って、演習課題に取り組み準備をしておくことが必要です(毎回1~2時間)。
また、講義や討議を受けての気づきや疑問点、重要と思うポイントをまとめ、毎回提出してもらいます(1時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・演習への積極参加度(30%) レポート・課題・リアクションペーパー(20%) 授業中の発言などの積極的参加(20%) 最終プレゼンテーション課題への貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
本授業は参加演習型授業のため4回以上の欠席がある場合は単位修得不可となります |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮澤正憲 | 『東大教養学部が教える考える力の鍛え方』 | SBクリエイティブ | 2024 | 9784815625368 |
本授業は、グループワークを中心としたアクティブラーニング型の授業です。そのため、受講者には通常の授業以上に主体的な参加や発言が求められます。グループ討議や授業中の発言など、積極的に取り組む姿勢が必須です。
事前に特別な知識や、必須の履修科目はありませんが、この授業は講義を聞くだけの受動型ではなく、積極的なコミュニケーションが求められる形式です。
履修にあたっては、その点には十分注意してください。
「Canvas LMS」の使用や、プレゼンテーション課題作成にあたってはPCが必要です。
また授業中に使用する機会がありますのでできるだけスマホも持参ください。
本授業の関連活動として、ブランドデザインコンテストを実施しています。
https://branddesigncontest.com/
このコンテストの内容に興味がある方、参加を検討している方は履修をお薦めします。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び