日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB175
Theme・Subtitle 生活者発想とブランドデザイン
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number CMP3240
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In modern business, the importance of "branding" continues to grow. Branding has evolved beyond mere image-building into a critical concept that encompasses the entirety of business operations. However, the concepts of branding and brand design are often misunderstood and not fully comprehended.

Moreover, the applications of "branding" are incredibly diverse. For instance, "personal branding," which represents an individual’s ideal self and way of life, is one such example. The methodologies of brand design extend beyond marketing and can be applied to areas such as organizational development, solving societal issues, personal skill development, ideation, and career education.

At the core of these brand design methodologies lies the concept of 'Seikatsu-sha Thinking'. By understanding this concept, students will gain insight into the essence of brand design while also developing the ability to apply this knowledge in various aspects of their lives.

【Course Contents】

In this lecture, the first half will focus on learning the fundamental concepts of Seikatsu-sha Thinking and brand design, as well as related key topics. In the second half, students will engage in practical exercises to experience the brand design process based on Seikatsu-sha Thinking.

This course will be taught by an active employee from a leading advertising company working on the front lines of marketing. As a result, students will have the unique opportunity to learn a practical and interdisciplinary "living business mindset" that goes beyond the confines of textbooks—a key feature of this lecture series.We will also provide opportunities to participate in brand design contests for university students held outside the university.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 ブランドデザインの基盤となるワークショップの心得
3 ブランドの誤解と本質
4 ブランドデザインの中核概念としての「生活者発想」
5 生活者発想の留意点と基本原則
6 生活者発想のインプット
7 実習①:インプット演習
8 生活者発想のコンセプト
9 実習②:コンセプト演習
10 生活者発想のアウトプット
11 実習③:アウトプット演習
12 生活者発想とブランドデザインの応用活用
13 実習④:プレゼンテーション演習
14 まとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
本授業は、教員によるレクチャーに加え、ディスカッションや課題提出などを実施しながら、アクティブ・ラーニング手法を応用した共創型の授業形式を採用します。授業はグループワークなどを取り入れ、双方向のコミュニケーションを重視して進めていきますので、自主的な発言など、積極的な授業参加がマストです。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指示に従って、演習課題に取り組み準備をしておくことが必要です(毎回1~2時間)。
また、講義や討議を受けての気づきや疑問点、重要と思うポイントをまとめ、毎回提出してもらいます(1時間)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・演習への積極参加度(30%)
レポート・課題・リアクションペーパー(20%)
授業中の発言などの積極的参加(20%)
最終プレゼンテーション課題への貢献度(30%)
備考 (Notes)
本授業は参加演習型授業のため4回以上の欠席がある場合は単位修得不可となります

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宮澤正憲 『東大教養学部が教える考える力の鍛え方』 SBクリエイティブ 2024 9784815625368

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

本授業は、グループワークを中心としたアクティブラーニング型の授業です。そのため、受講者には通常の授業以上に主体的な参加や発言が求められます。グループ討議や授業中の発言など、積極的に取り組む姿勢が必須です。
事前に特別な知識や、必須の履修科目はありませんが、この授業は講義を聞くだけの受動型ではなく、積極的なコミュニケーションが求められる形式です。
履修にあたっては、その点には十分注意してください。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

「Canvas LMS」の使用や、プレゼンテーション課題作成にあたってはPCが必要です。
また授業中に使用する機会がありますのでできるだけスマホも持参ください。

【その他 / Others】

本授業の関連活動として、ブランドデザインコンテストを実施しています。
https://branddesigncontest.com/
このコンテストの内容に興味がある方、参加を検討している方は履修をお薦めします。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び