日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB176
Theme・Subtitle 異世代間対話-歌と時代の考察からの課題発見
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP3240
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

A major goal of this class is to develop a broad range of thinking and sensitivity. In the class, senior and undergraduate students will discuss songs and music that have influenced them. They will also mutually analyze and discuss the songs and music. The ultimate goal is to explore together as a specific issue how the culture of each generation can be passed on, given the differences in values between the generations.

【Course Contents】

Classmates will share their respective musical experiences (i.e., songs and compositions they have listened to or performed), and read the experiences and compositions in the context of the times. Through discussion, we will also sort out the similarities and dissimilarities of each musical experience. We will then discuss the continuity and transition of Japanese popular culture from a cultural perspective. We will listen to several pieces of music each time and proceed with analysis and discussion. The discussions and reflections will be verbalized in the form of fill-in sheets and reaction papers, and will be summarized as a learning outcome.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業のゴールと手順の確認:「この歌シート」による音楽体験の可視化ワーク、メモリー・スケープ概念について
2 ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験1:幼少から少年期にかけてのメモリー・スケープ
3 ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験2:青年期以降のメモリースケープ
4 ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験3:個別体験の集約と時代的考察
5 歌・音楽が照らす人・社会・時代1:1945年(戦後)-1960年代
6 歌・音楽が照らす人・社会・時代2:1970年代-1990年代
7 歌・音楽が照らす人・社会・時代3:2000年代-2020年代
8 歌・音楽が照らす人・社会・時代4:戦後日本の歌・音楽に探る社会・文化的課題の整理
9 歌・音楽が切り結ぶ社会課題1:地域の活性化と歌・音楽文化
10 歌・音楽が切り結ぶ社会課題2:ケアワークと歌・音楽文化
11 歌・音楽が切り結ぶ社会課題3:政治・社会運動と歌・音楽文化
12 歌・音楽が切り結ぶ社会課題4:表現文化の可能性に関する考察
13 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告1
14 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
各回のディスカッションのトピックについて、報告担当者には簡単な報告を求める場合があります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

【予習】授業関連の資料(文書や音源など)は事前に目を通し、視聴し、感想や見解などをメモしておく。
【復習】授業内で出た課題に取り組むとともに、各回の理解内容・疑問点・発展可能点などを整理する。(次の授業の初めにそれらを共有する)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内小課題5回(40%)
まとめ課題文(30%)
リアクションペーパー(15%)
ディスカッションの積極性(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキスト、参考文献は授業内に紹介する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

履修にあたっては、自身の歌・音楽体験について省察し、時代・社会・文化的文脈にその体験を位置付け、好き・嫌いの尺度ではなく、それぞれの音楽体験を尊重しながら議論する積極性を求めます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び