日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB177/FB177FB177 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル都市空間における多文化化の現実と課題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn about the actual multiculturalization conditions in the major metropolitan cities and related policies. They will be encouraged to think from the perspective of global comparison. Students will acquire sociological thinking and critical analysis skills through reading, reporting, and discussing multiculturalism and multicultural realities in different societies.
Focusing on the reality of global urban spaces, we will compare multiculturalization's current state and future. We will examine the history and present state of Western societies' multiculturalization in North America and Australia. We will also investigate policies and practical examples related to multicultural co-living based on theoretical, political, and practical discussions on multiculturalism in recent years. We will then shift our perspective to the East Asia region and examine Japan and Korea's current situation while comparing it with North America and Australia's conditions. We will also investigate how the damage and impact of the COVID-19 pandemic differed in the world's multicultural and metropolitan cities.
1 | ガイダンス |
2 | グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要概念 |
3 | グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要論争 |
4 | アメリカの事例1:多文化化の歴史と現状 |
5 | アメリカの事例2:都市空間における現状と課題 |
6 | カナダの事例1:多文化化の歴史と現状 |
7 | カナダの事例2:都市空間における現状と課題 |
8 | オーストラリアの事例:多文化化の歴史と現状、課題 |
9 | 新型コロナパンデミックと人種・エスニシティ |
10 | 韓国の事例 1:多文化化の歴史と現状 |
11 | 韓国の事例2:都市空間における現状と課題 |
12 | 日本の多文化化と共生問題を考える1 |
13 | 日本の多文化化と共生問題を考える2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に講読文献を読み、授業で取り上げたい論点を考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパーや討議を含む授業への参加度(30%) 授業内報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島喬 | 『多文化であることとは:新しい市民社会の条件』 | 岩波書店 | 2014 | 4000291211 |
2 | アンドレア・センプリーニ | 『多文化主義とは何か』 | 白水社 | 2003 | 9784560058619 |
3 | 関根政美 | 『多文化主義社会の到来』 | 朝日新聞社 | 2000 | 9784022597502 |
4 | 宮島喬・石原進他 | 『開かれた移民社会へ』 | 藤原書店 | 2019 | 4865782214 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業にて文献リストを提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木江理子 | 『アンダーコロナの移民たち:日本社会の脆弱性があらわれた場所』 | 明石書店 | 2021 | 4750352152 |
2 | 東自由里・進藤修一 | 『移民都市の苦悩と挑戦:ニューヨークとフランクフルト』 | 晃洋書房 | 2015 | 9784771026223 |
3 | Montserrat Guibernau and John Rex | The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration | Cambridge : Polity | 2010 | 9780745647029 |
4 | 加藤普章 | 『カナダの多文化主義と移民統合』 | 東京大学出版会 | 2018 | 4130301640 |
5 | 関根政美ほか | 『オーストラリアの多文化社会論:移民・難民・先住民族との共生をめざして』 | 法律文化社 | 2020 | 4589040530 |
その他 (Others) | |||||
その都度,紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
世界の主なメトロポリタン都市空間における多文化化の現状や関連政策などについて学び、グローバル比較の視点から考える。多文化主義及び多文化共生に関する文献などの講読や報告・討議を通じて、社会学的想像力や批判的分析力を身につける。
Students will learn about the actual multiculturalization conditions in the major metropolitan cities and related policies. They will be encouraged to think from the perspective of global comparison. Students will acquire sociological thinking and critical analysis skills through reading, reporting, and discussing multiculturalism and multicultural realities in different societies.
グローバル都市空間の現実に照準を定め、多文化化の現状や課題について比較を試みる。近年における多文化主義に関する理論的・政治的・実践的議論を踏まえながら、北米、豪州などのメトロポリタン都市空間における多文化化の歴史と現状、多文化共生とかかわる政策や実践事例を紹介する。そして、視野を東アジア地域に移し、日本と韓国での現状を検討し、北米・豪州における現状との比較考察を試みる。さらに、「新型コロナパンデミック」の影響が、世界の多文化・メトロポリタン都市においてどのように異なっていたかについても、現地のメディア報道などで調べる。
Focusing on the reality of global urban spaces, we will compare multiculturalization's current state and future. We will examine the history and present state of Western societies' multiculturalization in North America and Australia. We will also investigate policies and practical examples related to multicultural co-living based on theoretical, political, and practical discussions on multiculturalism in recent years. We will then shift our perspective to the East Asia region and examine Japan and Korea's current situation while comparing it with North America and Australia's conditions. We will also investigate how the damage and impact of the COVID-19 pandemic differed in the world's multicultural and metropolitan cities.
1 | ガイダンス |
2 | グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要概念 |
3 | グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要論争 |
4 | アメリカの事例1:多文化化の歴史と現状 |
5 | アメリカの事例2:都市空間における現状と課題 |
6 | カナダの事例1:多文化化の歴史と現状 |
7 | カナダの事例2:都市空間における現状と課題 |
8 | オーストラリアの事例:多文化化の歴史と現状、課題 |
9 | 新型コロナパンデミックと人種・エスニシティ |
10 | 韓国の事例 1:多文化化の歴史と現状 |
11 | 韓国の事例2:都市空間における現状と課題 |
12 | 日本の多文化化と共生問題を考える1 |
13 | 日本の多文化化と共生問題を考える2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に講読文献を読み、授業で取り上げたい論点を考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパーや討議を含む授業への参加度(30%) 授業内報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島喬 | 『多文化であることとは:新しい市民社会の条件』 | 岩波書店 | 2014 | 4000291211 |
2 | アンドレア・センプリーニ | 『多文化主義とは何か』 | 白水社 | 2003 | 9784560058619 |
3 | 関根政美 | 『多文化主義社会の到来』 | 朝日新聞社 | 2000 | 9784022597502 |
4 | 宮島喬・石原進他 | 『開かれた移民社会へ』 | 藤原書店 | 2019 | 4865782214 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業にて文献リストを提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木江理子 | 『アンダーコロナの移民たち:日本社会の脆弱性があらわれた場所』 | 明石書店 | 2021 | 4750352152 |
2 | 東自由里・進藤修一 | 『移民都市の苦悩と挑戦:ニューヨークとフランクフルト』 | 晃洋書房 | 2015 | 9784771026223 |
3 | Montserrat Guibernau and John Rex | The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration | Cambridge : Polity | 2010 | 9780745647029 |
4 | 加藤普章 | 『カナダの多文化主義と移民統合』 | 東京大学出版会 | 2018 | 4130301640 |
5 | 関根政美ほか | 『オーストラリアの多文化社会論:移民・難民・先住民族との共生をめざして』 | 法律文化社 | 2020 | 4589040530 |
その他 (Others) | |||||
その都度,紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び