日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB177
Theme・Subtitle グローバル都市空間における多文化化の現実と課題
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP3240
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about the actual multiculturalization conditions in the major metropolitan cities and related policies. They will be encouraged to think from the perspective of global comparison. Students will acquire sociological thinking and critical analysis skills through reading, reporting, and discussing multiculturalism and multicultural realities in different societies.

【Course Contents】

Focusing on the reality of global urban spaces, we will compare multiculturalization's current state and future. We will examine the history and present state of Western societies' multiculturalization in North America and Australia. We will also investigate policies and practical examples related to multicultural co-living based on theoretical, political, and practical discussions on multiculturalism in recent years. We will then shift our perspective to the East Asia region and examine Japan and Korea's current situation while comparing it with North America and Australia's conditions. We will also investigate how the damage and impact of the COVID-19 pandemic differed in the world's multicultural and metropolitan cities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要概念
3 グローバリゼーションや多文化主義とかかわる主要論争
4 アメリカの事例1:多文化化の歴史と現状
5 アメリカの事例2:都市空間における現状と課題
6 カナダの事例1:多文化化の歴史と現状
7 カナダの事例2:都市空間における現状と課題
8 オーストラリアの事例:多文化化の歴史と現状、課題
9 新型コロナパンデミックと人種・エスニシティ
10 韓国の事例 1:多文化化の歴史と現状
11 韓国の事例2:都市空間における現状と課題
12 日本の多文化化と共生問題を考える1
13 日本の多文化化と共生問題を考える2
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に講読文献を読み、授業で取り上げたい論点を考えておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
コメントペーパーや討議を含む授業への参加度(30%)
授業内報告(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宮島喬 『多文化であることとは:新しい市民社会の条件』 岩波書店 2014 4000291211
2 アンドレア・センプリーニ 『多文化主義とは何か』 白水社 2003 9784560058619
3 関根政美 『多文化主義社会の到来』 朝日新聞社 2000 9784022597502
4 宮島喬・石原進他 『開かれた移民社会へ』 藤原書店 2019 4865782214
その他 (Others)
初回の授業にて文献リストを提示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木江理子 『アンダーコロナの移民たち:日本社会の脆弱性があらわれた場所』 明石書店 2021 4750352152
2 東自由里・進藤修一 『移民都市の苦悩と挑戦:ニューヨークとフランクフルト』 晃洋書房 2015 9784771026223
3 Montserrat Guibernau and John Rex The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration Cambridge : Polity 2010 9780745647029
4 加藤普章 『カナダの多文化主義と移民統合』 東京大学出版会 2018 4130301640
5 関根政美ほか 『オーストラリアの多文化社会論:移民・難民・先住民族との共生をめざして』 法律文化社 2020 4589040530
その他 (Others)
その都度,紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び