日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB178/FB178FB178 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦争の記憶と歴史教科書:マレーシアの事例 (War Memory and History Textbooks: The Case of Malaysia) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To learn how to analyse historical narratives from diverse perspectives
To understand the plurality of historical narratives
To relativise their own country-centred understanding of history and to consider the nature of international relations and intercultural communication by learning about the relationship between Japan and Southeast Asia
To learn about the various aspects of bilateral relations through discussions with researchers and practitioners of international relations and intercultural communication
The main activity of this course is to read Japanese translations of history textbooks used in Malaysia (Malay and Mandarin versions) to examine the descriptions of the Japanese occupation during the Second World War period and how the Japanese occupation was remembered in the history of post-war Malaysia. In doing so, we discuss (i) how the multi-ethnicity of Malaysia affects the writing of history, (ii) what links can be seen between Malaysia's post-war relationship with Japan and the historiography, and (iii) how these textbooks affect the memory of the war in Malaysia. We will then consider the possibilities for further relations with the Southeast Asian region, which is likely to become even more closely related in the future. In several sessions, we will invite Japanese researchers teaching at universities in Malaysia, Malaysian researchers teaching at a Japanese university, and practitioners working in the field of Japan-Malaysia economic cooperation as guest lecturers to discuss the issues together.
1 | ガイダンス、イントロダクション |
2 | マレー半島における日本占領について(ゲスト参加予定) |
3 | 教科書の分析1(マレー語教科書) |
4 | 教科書の分析2(マレー語教科書) |
5 | 教科書の分析3(マレー語教科書) |
6 | 教科書の分析4(華語教科書) |
7 | 教科書の分析5(華語教科書) |
8 | 教科書の分析6(華語教科書)(ゲスト参加予定) |
9 | 教科書の分析7(シンガポールの教科書) |
10 | マレーシアにおける戦争の記憶(ゲスト参加予定) |
11 | 戦時期における日本・東南アジア文化交流とその記憶(ゲスト参加予定) |
12 | マレーシアにおける日本への関心(ゲスト参加予定) |
13 | 日本・マレーシア文化交流の現在(ゲスト参加予定) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
歴史教科書を資料として読んでいくので、事前に全員が指定した部分を読み、論点を整理しておくことが求められる。なお、マレー語と華語(標準中国語)のテクストについては日本語訳を使用する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業でのプレゼンテーション(30%) 議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用する資料は授業時に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鳥居高編著 | 『マレーシアを知るための58章』 | 明石書店 | 2023 | 9784750356396 |
2 | 後藤乾一 | 『日本の南進と大東亜共栄圏』 | めこん | 2022 | 9784839603298 |
3 | 高嶋伸欣・鈴木晶・関口竜一 | 『増補改訂版 マレーシア (旅行ガイドにないアジアを歩く)』 | 梨の木舎 | 2018 | 9784816618017 |
その他 (Others) | |||||
その他参考文献は授業時に紹介する。 |
外国の教科書を扱うが、高等学校基礎レベルの英語をのぞき、特別な外国語の知識は求めない。また、授業の進行もすべて日本語で行う。
海外との中継には教室備え付けのPCを用いるので、特に個人の機器を教室に持ち込む必要はない。ただし、授業外での課題遂行にあたって、オンラインでの調べ物や他のメンバーとのやり取りの上で、日常的にPCを使用していることが望ましい。
ゲストの都合により、授業計画が前後することがある。
(The schedule is subject to change depending on the guest lecturers' availability.)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
・多様な立場からの歴史の語りの分析のあり方を学ぶ
・歴史の語りの複数性を理解する
・日本と東南アジアの関わりについて主体的に学んでいくことで、一国中心の歴史認識を相対化し、国際関係や異文化コミュニケーションのあり方を考える契機とする
・国際関係や異文化コミュニケーションの最前線にいる研究者や実務家との議論を通じて、二国間関係の多様な側面を知る
To learn how to analyse historical narratives from diverse perspectives
To understand the plurality of historical narratives
To relativise their own country-centred understanding of history and to consider the nature of international relations and intercultural communication by learning about the relationship between Japan and Southeast Asia
To learn about the various aspects of bilateral relations through discussions with researchers and practitioners of international relations and intercultural communication
本科目では、マレーシアで使用されている歴史教科書(マレー語版、華語=中国語版)の日本語訳を教材とし、第二次世界大戦期における日本占領についての記述や戦後マレーシアの歴史の中で日本占領がどのように記憶されていたかについて検討していくことを主たる活動とする。その際に、①マレーシアの多民族性が歴史の記述にどのように影響しているか、②戦後マレーシアの日本との関係と歴史記述との間にどのような関連性が見られるか、③これらの教科書がマレーシアにおける戦争の記憶にどのような影響を与えているかについて重点的に議論を行う。そのうえで、今後さらに関係の深まる東南アジア地域との関わりの可能性について考えていく。数回にわたり、マレーシアの大学で教鞭をとる日本人研究者、日本の大学で教鞭をとるマレーシア人研究者、日本・マレーシアの経済協力の現場で働く実務家をゲストに迎え、ともに議論を行っていく。
The main activity of this course is to read Japanese translations of history textbooks used in Malaysia (Malay and Mandarin versions) to examine the descriptions of the Japanese occupation during the Second World War period and how the Japanese occupation was remembered in the history of post-war Malaysia. In doing so, we discuss (i) how the multi-ethnicity of Malaysia affects the writing of history, (ii) what links can be seen between Malaysia's post-war relationship with Japan and the historiography, and (iii) how these textbooks affect the memory of the war in Malaysia. We will then consider the possibilities for further relations with the Southeast Asian region, which is likely to become even more closely related in the future. In several sessions, we will invite Japanese researchers teaching at universities in Malaysia, Malaysian researchers teaching at a Japanese university, and practitioners working in the field of Japan-Malaysia economic cooperation as guest lecturers to discuss the issues together.
1 | ガイダンス、イントロダクション |
2 | マレー半島における日本占領について(ゲスト参加予定) |
3 | 教科書の分析1(マレー語教科書) |
4 | 教科書の分析2(マレー語教科書) |
5 | 教科書の分析3(マレー語教科書) |
6 | 教科書の分析4(華語教科書) |
7 | 教科書の分析5(華語教科書) |
8 | 教科書の分析6(華語教科書)(ゲスト参加予定) |
9 | 教科書の分析7(シンガポールの教科書) |
10 | マレーシアにおける戦争の記憶(ゲスト参加予定) |
11 | 戦時期における日本・東南アジア文化交流とその記憶(ゲスト参加予定) |
12 | マレーシアにおける日本への関心(ゲスト参加予定) |
13 | 日本・マレーシア文化交流の現在(ゲスト参加予定) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
歴史教科書を資料として読んでいくので、事前に全員が指定した部分を読み、論点を整理しておくことが求められる。なお、マレー語と華語(標準中国語)のテクストについては日本語訳を使用する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業でのプレゼンテーション(30%) 議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用する資料は授業時に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鳥居高編著 | 『マレーシアを知るための58章』 | 明石書店 | 2023 | 9784750356396 |
2 | 後藤乾一 | 『日本の南進と大東亜共栄圏』 | めこん | 2022 | 9784839603298 |
3 | 高嶋伸欣・鈴木晶・関口竜一 | 『増補改訂版 マレーシア (旅行ガイドにないアジアを歩く)』 | 梨の木舎 | 2018 | 9784816618017 |
その他 (Others) | |||||
その他参考文献は授業時に紹介する。 |
外国の教科書を扱うが、高等学校基礎レベルの英語をのぞき、特別な外国語の知識は求めない。また、授業の進行もすべて日本語で行う。
海外との中継には教室備え付けのPCを用いるので、特に個人の機器を教室に持ち込む必要はない。ただし、授業外での課題遂行にあたって、オンラインでの調べ物や他のメンバーとのやり取りの上で、日常的にPCを使用していることが望ましい。
ゲストの都合により、授業計画が前後することがある。
(The schedule is subject to change depending on the guest lecturers' availability.)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び