English
開講年度/ Academic Year |
2024 |
科目設置学部/ College |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course Code |
FB179/FB179 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・Subtitle |
平和教育-理論と実践- |
授業形態/ Class Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class Style |
演習・ゼミ/Seminar |
校地/ Campus |
池袋/Ikebukuro |
学期/ Semester |
春学期/Spring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・Room |
火2/Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ Credits |
2 |
科目ナンバリング/ Course Number |
CMP3240 |
使用言語/ Language |
日本語/Japanese |
履修登録方法/ Class Registration Method |
抽選登録/Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ Notes |
平和教育とは、基本的人権や正義、紛争予防といった要素に加え、人間ひとりひとりのInner Peace(=内なる平和)や、地球環境との調和と共生など多角的に平和について理解を深めるアプローチである。この授業では、平和教育の基礎を学ぶとともに、過去の戦争や内戦の事例から、平和教育の役割や可能性について理解を深める。国家間の武力紛争から、地域社会や職場などで起きる衝突まで、様々な規模の“conflict”を平和教育の視点で見つめ、学生ひとりひとりが日常生活において平和の担い手として何ができるかを積極的に考え、アクションを起こせるようになることをめざす。
Peace education aims to deepen understanding of peace, including not only basic human rights, justice, and conflict prevention, but also inner peace for each individual, and harmony and coexistence with the global environment. In this course, students will learn the basic theory of Peace Education and deepen their understanding of the role and potential of Peace Education through the cases of past wars. Through the lens of Peace Education, the course will look at conflicts of various scales, from armed conflicts between nations to conflicts that occur in local communities and workplaces. Through this course, students will be able to actively think about what they can practice as peacemakers in their daily lives.
授業の前半は世界各国の武力紛争に焦点を当て、平和教育がどのようなアプローチで紛争予防・紛争解決をめざしているかについて考察を深める。後半はマイノリティや社会的弱者の人権に目を向け、平和で公正な社会の実現を阻んできた差別などの社会的要因を掘り下げ、身近に潜む構造的暴力と、その解消方法を探る。
The first half of the course will focus on armed conflicts around the world and deepen the discussion of how Peace Education approaches conflict prevention and resolution. The second half will focus on the human rights of minorities and socially vulnerable groups. By looking into social factors such as discrimination that have prevented the realization of peaceful societies and explore the structural violence around us, students discuss how to eliminate those negative factors and achieve justice in our society.
1 | オリエンテーション |
2 | 平和教育とは何か |
3 | 紛争予防と紛争解決 |
4 | プロパガンダ 〜人を殺すラジオ〜(ルワンダ) |
5 | 児童兵 〜殺人犯の社会復帰〜(シエラレオネ) |
6 | 歴史認識の行方 〜加害者・被害者のいま〜(フィリピン) |
7 | 平和構築と人道支援(ウクライナ) |
8 | 世界人権宣言とは |
9 | 軍隊を持たない国の国防(コスタリカ) |
10 | 土地は誰のものか 〜植民地支配の前と後〜(ニュージーランド) |
11 | 先進国の「男女平等」(日本) |
12 | 移民・難民問題と多文化共生(イギリス) |
13 | 平和教育の課題と可能性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループプレゼンテーション(40%) 毎授業時におこなうディスカッションへの参加度(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
※この科目は立教サービスラーニング(RSL)科目群のひとつである。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。