日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB179
Theme・Subtitle 平和教育-理論と実践-
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP3240
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Peace education aims to deepen understanding of peace, including not only basic human rights, justice, and conflict prevention, but also inner peace for each individual, and harmony and coexistence with the global environment. In this course, students will learn the basic theory of Peace Education and deepen their understanding of the role and potential of Peace Education through the cases of past wars. Through the lens of Peace Education, the course will look at conflicts of various scales, from armed conflicts between nations to conflicts that occur in local communities and workplaces. Through this course, students will be able to actively think about what they can practice as peacemakers in their daily lives.

【Course Contents】

The first half of the course will focus on armed conflicts around the world and deepen the discussion of how Peace Education approaches conflict prevention and resolution. The second half will focus on the human rights of minorities and socially vulnerable groups. By looking into social factors such as discrimination that have prevented the realization of peaceful societies and explore the structural violence around us, students discuss how to eliminate those negative factors and achieve justice in our society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 平和教育とは何か
3 紛争予防と紛争解決
4 プロパガンダと戦争
5 和解と修復的正義
6 東アジアの歴史認識
7 平和構築と人道支援
8 人間の安全保障
9 グループワーク① 平和教育の授業づくり
10 課題発表
11 グループワーク② 平和教育の授業づくり
12 課題発表
13 平和教育の課題と可能性
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 グループプレゼンテーション(40%)
毎授業時におこなうディスカッションへの参加度(30%)
最終レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。