日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB180/FB180FB180 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
リスクマネジメントの令和時代的意義を探る ~多彩な現場の最前線から、君たちが生きぬくためのスキルを学べ~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose is to acquire the knowledge and skills to live a fulfilling life while considering everyday risks from a multifaceted perspective, and to acquire the skills to survive in any situation.
At university, there may be specialized lectures in various fields dealing with crisis management and fields dealing with financial risks (insurance), etc., but there is a high possibility that anyone will actually encounter everyday There are few interdisciplinary risk management lectures dealing with risk. In this lecture, the logic of risk prevention and countermeasures will be treated as an educational resource, and risk management will be reconsidered from multiple perspectives.
In addition, the lecturer deepens learning in a seminar format by making full use of the active learning type class management style derived from 30 years of practice: mutual learning using dialogue.
In addition, the instructor of the course is also an international lifesaving trainer, and will present specialized knowledge from the perspective of emergency response and preventive safety.
1 | オリエンテーション |
2 | 学び方の導入 |
3 | リスクの一丁目一番地 |
4 | 待ったなし! 救急の現場から(ゲスト:救命法国際トレーナー) |
5 | こどもの人権が危ない!(ゲスト:児童養護施設スタッフ) |
6 | 犯罪心理と矯正教育(ゲスト:少年院法務教官) |
7 | 中間まとめ |
8 | ファクトチェックとメディアリテラシー(ゲスト:新聞記者) |
9 | 放射能汚染の真実とは!?(ゲスト:福島県の避難地区長) |
10 | マイクロプラスチックと環境リスク(ゲスト:離島の環境活動家) |
11 | これでいいのか日本の民主主義?(ゲスト:政治家あるいは弁護士) |
12 | 学びのシェア |
13 | 全体ダイアログプレゼン |
14 | 総括まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMSで行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の授業後に提出するリアクションペーパーの内容(40%) プレゼンなど授業内の成果物(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する |
ダイアログ主体の授業を貫くルールは、「参画」と「自己決定」。自分で考えて、自分で動いて参加すればするほど、楽しくなり、学びが大きくなる授業。持ってくるものは「やる気」。
担当者所属NPOのURL http://www.greenwood.or.jp
科目担当者は泰阜村で実際に活動する上記NPOの代表理事である。毎週毎週、信州の山村から片道5時間(!)かけて大学に通う。
ゲストは現段階の予定なので、開講してから変更の可能性あり。
担当者所属NPOのURL http://www.greenwood.or.jp
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
日常のリスクを多面的に考察し、リスクをコントロールしつつ、豊かな人生を送るための教養と技能、そしてどのような状況にあっても生き抜くスキルを獲得することを目的とする。
The purpose is to acquire the knowledge and skills to live a fulfilling life while considering everyday risks from a multifaceted perspective, and to acquire the skills to survive in any situation.
大学において、様々な危機管理を扱う分野や、金融に特化したリスク(保険)等を扱う分野の専門的講義はあると思われるが、誰でもが実際に遭遇する可能性が高い日常的なリスクを扱う学際的なリスクマネジメントの講義は少ない。本講義では、リスクの予防や対処の論理を教育資源ととらえ、リスクマネジメントを多角的な視座でとらえ直すことをおこなう。
また、科目担当者が30年の実践から導き出されたアクティブラーニング型の授業運営スタイル:ダイアログ(対話)を活用した学び合いを駆使することにより、ゼミ形式における学びを深める。
なお、科目担当者は救命法国際トレーナーでもあり、緊急事態の対応や予防安全の観点から専門的知見も提示する。
At university, there may be specialized lectures in various fields dealing with crisis management and fields dealing with financial risks (insurance), etc., but there is a high possibility that anyone will actually encounter everyday There are few interdisciplinary risk management lectures dealing with risk. In this lecture, the logic of risk prevention and countermeasures will be treated as an educational resource, and risk management will be reconsidered from multiple perspectives.
In addition, the lecturer deepens learning in a seminar format by making full use of the active learning type class management style derived from 30 years of practice: mutual learning using dialogue.
In addition, the instructor of the course is also an international lifesaving trainer, and will present specialized knowledge from the perspective of emergency response and preventive safety.
1 | オリエンテーション |
2 | 学び方の導入 |
3 | リスクの一丁目一番地 |
4 | 待ったなし! 救急の現場から(ゲスト:救命法国際トレーナー) |
5 | こどもの人権が危ない!(ゲスト:児童養護施設スタッフ) |
6 | 犯罪心理と矯正教育(ゲスト:少年院法務教官) |
7 | 中間まとめ |
8 | ファクトチェックとメディアリテラシー(ゲスト:新聞記者) |
9 | 放射能汚染の真実とは!?(ゲスト:福島県の避難地区長) |
10 | マイクロプラスチックと環境リスク(ゲスト:離島の環境活動家) |
11 | これでいいのか日本の民主主義?(ゲスト:政治家あるいは弁護士) |
12 | 学びのシェア |
13 | 全体ダイアログプレゼン |
14 | 総括まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMSで行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の授業後に提出するリアクションペーパーの内容(40%) プレゼンなど授業内の成果物(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する |
ダイアログ主体の授業を貫くルールは、「参画」と「自己決定」。自分で考えて、自分で動いて参加すればするほど、楽しくなり、学びが大きくなる授業。持ってくるものは「やる気」。
担当者所属NPOのURL http://www.greenwood.or.jp
科目担当者は泰阜村で実際に活動する上記NPOの代表理事である。毎週毎週、信州の山村から片道5時間(!)かけて大学に通う。
ゲストは現段階の予定なので、開講してから変更の可能性あり。
担当者所属NPOのURL http://www.greenwood.or.jp
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。