日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB190
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2210
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. We examine the following questions: What is family business? What kinds of laws and social norms are necessary for successful family business? What are the similarities to and differences from regular listed companies?
2. By developing an understanding of family business, we analyze the roles family business plays in Japanese society and economy and examine its socio-economic relevance and importance for Japan.
3. We identify issues and challenges that family business face, and explore solutions to cope with them.
4. We examine the variety of firm ownership and its relationship with corporate strategies and organizational structures. We also analyze the relationship between laws, social norms, and ownership structures of firms.
5. We explore the question of whether family business may help serve our career aspirations.

【Course Contents】

A company in which the founding family owns more than half of the shares and effectively controls the company is called a family business. Approximately 90% of Japanese companies are considered to be family businesses. They range from such multinational companies as Toyota and Suntory to local small and medium-sized companies. Many family-owned companies, including Suntory, are private companies that do not list their shares on the stock market. There are companies such as Uniqlo and Toyota whose founding families continue to control the companies even though their shares are listed on the stock market. The family business is not unique to Japan as Walmart in the US and Volkswagen in Germany are also known to be family businesses. May family businesses perform well by upholding their founding principles and traditions and managing their firms from a long-term perspective. However, some family businesses are criticized for not separating ownership and management and poor corporate governance. Other family businesses are plagued by nepotism and conflicting interests among family members. Is it more difficult to manage family businesses than listed companies? What kind of laws and social norms are necessary to efficiently manage them? What are their advantages and disadvantages compared to listed companies? We invite guest speakers who are involved in these topics and employ an interdisciplinary approach to explore and analyze them.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
授業の目的や進め方、学び方について確認する。担当教員を紹介する。
2 ファミリービジネスとは何か?
講義
3 ゲストスピーカー 
4 ファミリービジネスとは何か?
グループディスカッション~ゲストスピーカーからの問題提起を、講義を踏まえて議論し、自分たちの考えをまとめてみる
5 ファミリービジネスは知識の創造や継承ができやすいのか?
講義
6 ゲストスピーカー 
7 ファミリービジネスは知識の創造や継承ができやすいのか?
グループディスカッション~ゲストスピーカーからの問題提起を、講義を踏まえて議論し、自分たちの考えをまとめてみる
8 ファミリービジネスの経営のポイント
講義
9 ゲストスピーカー
10 ファミリービジネスの経営のポイント
グループディスカッション~ゲストスピーカーからの問題提起を、講義を踏まえて議論し、自分たちの考えをまとめてみる
11 ファミリービジネスは、新しい資本主義の担い手となりえるか?
講義
12 ゲストスピーカー
13 ファミリービジネスは、新しい資本主義の担い手となりえるか?
グループディスカッション~ゲストスピーカーからの問題提起を、講義を踏まえて議論し、自分たちの考えをまとめてみる
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
テーマごとに,第一線の企業人をゲストスピーカーとしてお招きして,話題を提供していただく。それを踏まえて翌週にグループディスカッションを行い,理解を深める。企業人のスケジュールの関係上,授業計画に示すテーマの内容や順番が一部,変更になる可能性がある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に指定テキストを読んで受講することが望ましい

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 クラス参加(20%)
グループ発表: 15% x 4回(60%)
期末レポート: 20%(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 淺羽茂、山野井順一 『ファミリー企業の戦略原理 継続と革新の連鎖』 日本経済新聞出版 2022
2 クレイグ、ジャスティン・B&ケン・ムーア 『ビジネススクールで教えているファミリービジネス経営論』 プレジデント社 2019

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜授業内で紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。