日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB191/FB191FB191 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to learn about the achievements of citizens in changing society through their various activities. It also aims to help students understand that they, as "citizens," are the agents of social change.
Citizens, who are relatively independent from the government and corporations, have been accumulating activities and have been steadily changing society. In light of this situation, this class will examine the nature of citizens as agents of social change by introducing the efforts of researchers, citizen activists and local authority representatives involved in a variety of fields, and will also examine efforts to accumulate records of such citizen activities.
For this purpose, we will invite as guest speakers citizens and local authority representatives who are active in various fields or researchers who have deep knowledge of such activities to examine the possibilities of various citizen activities.
1 | イントロダクション この授業で大切にしたいこと |
2 | 日々の雑感や政治・社会へのもやもやを表現しよう! |
3 | 韓国の社会運動に学ぼう(1) まちづくりや社会的企業に携わる日韓市民の橋渡しをしてきた経験から |
4 | 韓国の社会運動に学ぼう(2) まちづくりや社会的企業に携わる日韓市民の橋渡しをしてきた経験から |
5 | 政治家として社会を変える(1) 日本留学後、韓国に戻り政治家を目指している立場から |
6 | 女性の政治参加を考える(1) 女性新聞記者の視点から |
7 | 女性の政治参加を考える(2) 女性新聞記者の視点から |
8 | 政治家として社会を変える(2) NPO活動×自治体議員の取り組みから |
9 | 労働組合運動で社会を変える (1) オルガナイザーの経験から |
10 | 労働組合運動で社会を変える(2) オルガナイザーの経験から |
11 | 映像で社会を変える(1) ドキュメンタリー作家の経験から |
12 | 映像で社会を変える(2) ドキュメンタリー作家の経験から |
13 | 政治家として社会を変える(3) 教育研究者×自治体議員の取り組みから |
14 | 総括 この授業で学び得たものは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本授業ではグローバル・ローカルな多彩な社会問題を取り扱う。この内容を理解するためには現代史および現代の経済・政治・社会問題に関する基礎的知識が必要となる。各自必要に応じてしっかりと学ぶこと。また授業時に紹介する文献や情報に積極的に取り組むことが必須である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
授業への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
この授業では講師(教員・ゲストスピーカー)と受講生の相互交流することを重視する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
市民の多様な活動が人と時間を繋いで、社会を変えた実績を学ぶとともに受講生が「市民」として社会を変える主体であることを理解すること。
The purpose of this class is to learn about the achievements of citizens in changing society through their various activities. It also aims to help students understand that they, as "citizens," are the agents of social change.
今日の社会では、政府や企業から相対的に自立した「市民」の活動がグローバルからローカルにいたるまで多種多様な領域で活動実績を積み重ね、社会を確実に変化させてきた。本授業では社会を動かす主体としての市民のあり方を市民活動家や自治体議員の取り組みを紹介しつつ検討していくとともに、こうした市民活動の記録を収集・保存・公開・分析する取り組みについても検討する。このために、多様な現場で活動を展開している市民またはこうした活動に造詣の深い研究者をゲストスピーカーとしてお招きして、多様な市民活動の可能性を検討していくこととしたい。
履修に際しては、以下の点に注意すること。
1)本授業では戦後の多様な社会問題や市民活動を取り上げる。受講生が日本史・世界史の現代史や公民の基礎的知識(高校教科書水準)を持っていることに加えて、今日的な問題について新聞等の報道に高い関心を持ち情報収集していることを前提とする。
2)ロールプレイ、ワークショップ、資料読み合わせなどの多彩な手法の参加型授業を展開する予定である。また、ゲストスピーカー等への質問の時間も確保する。受講生には授業に積極的に参加することを求める。
Citizens, who are relatively independent from the government and corporations, have been accumulating activities and have been steadily changing society. In light of this situation, this class will examine the nature of citizens as agents of social change by introducing the efforts of researchers, citizen activists and local authority representatives involved in a variety of fields, and will also examine efforts to accumulate records of such citizen activities.
For this purpose, we will invite as guest speakers citizens and local authority representatives who are active in various fields or researchers who have deep knowledge of such activities to examine the possibilities of various citizen activities.
1 | イントロダクション この授業で大切にしたいこと |
2 | 日々の雑感や政治・社会へのもやもやを表現しよう! |
3 | 韓国の社会運動に学ぼう(1) まちづくりや社会的企業に携わる日韓市民の橋渡しをしてきた経験から |
4 | 韓国の社会運動に学ぼう(2) まちづくりや社会的企業に携わる日韓市民の橋渡しをしてきた経験から |
5 | 政治家として社会を変える(1) 日本留学後、韓国に戻り政治家を目指している立場から |
6 | 女性の政治参加を考える(1) 女性新聞記者の視点から |
7 | 女性の政治参加を考える(2) 女性新聞記者の視点から |
8 | 政治家として社会を変える(2) NPO活動×自治体議員の取り組みから |
9 | 労働組合運動で社会を変える (1) オルガナイザーの経験から |
10 | 労働組合運動で社会を変える(2) オルガナイザーの経験から |
11 | 映像で社会を変える(1) ドキュメンタリー作家の経験から |
12 | 映像で社会を変える(2) ドキュメンタリー作家の経験から |
13 | 政治家として社会を変える(3) 教育研究者×自治体議員の取り組みから |
14 | 総括 この授業で学び得たものは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本授業ではグローバル・ローカルな多彩な社会問題を取り扱う。この内容を理解するためには現代史および現代の経済・政治・社会問題に関する基礎的知識が必要となる。各自必要に応じてしっかりと学ぶこと。また授業時に紹介する文献や情報に積極的に取り組むことが必須である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
授業への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
この授業では講師(教員・ゲストスピーカー)と受講生の相互交流することを重視する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。