日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB197
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about the global challenges indicated by the SDGs and deepen understanding of the efforts of corporations and NGOs to solve these issues. Based on the activities and practices introduced by guest speakers, students acquire the knowledge, skills, and mindset to view social issues as their own and participate in the creation of a sustainable society.

【Course Contents】

Guest speakers from corporations, NGO/NPOs, and local governments working on actions to solve global issues will introduce activities on the front lines. In each session, students will understand how our lives are connected to the situations of people who are vulnerable due to climate change, conflict, exploitation, and other reasons. In addition, through the discussions and suggestions posed by the guest speakers, the class will examine the SDGs from various perspectives and explore actions that each of us can take to realize a society where "no one is left behind" as stated in the SDGs.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業のねらいと目的
2 私たちの暮らしとSDGsとのつながり
3 日本の移民・難民政策と多文化共生
4 児童労働と世界の不公正の現状
5 日本の社会制度から考えるマイノリティへのまなざし
6 ジェンダー平等への道のりと働き方・暮らし方改革
7 SDGsの前と後① 企業の変化
8 SDGsの前と後② 各国のコミットメント
9 テクノロジーで切り拓く教育へのアクセス
10 レジリエントなまちづくり
11 気候変動と人権
12 地方創生とSDGs
13 SDGsを「自分ごと」にするためには
14 総括 授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

SDGsと現代社会の課題の実際や取り組み方について考える力を身に付けられるよう、各回の内容に則した簡単なレポート(リアクションペーパー)に取り組む。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 各回のリアクションペーパーまたは小課題(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。