日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB197/FB197FB197 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn about the global challenges indicated by the SDGs and deepen understanding of the efforts of corporations and NGOs to solve these issues. Based on the activities and practices introduced by guest speakers, students acquire the knowledge, skills, and mindset to view social issues as their own and participate in the creation of a sustainable society.
Guest speakers from corporations, NGO/NPOs, and local governments working on actions to solve global issues will introduce activities on the front lines. In each session, students will understand how our lives are connected to the situations of people who are vulnerable due to climate change, conflict, exploitation, and other reasons. In addition, through the discussions and suggestions posed by the guest speakers, the class will examine the SDGs from various perspectives and explore actions that each of us can take to realize a society where "no one is left behind" as stated in the SDGs.
1 | オリエンテーション:授業のねらいと目的 |
2 | 私たちの暮らしとSDGsとのつながり |
3 | 日本の移民・難民政策と多文化共生 |
4 | 児童労働と世界の不公正の現状 |
5 | 日本の社会制度から考えるマイノリティへのまなざし |
6 | ジェンダー平等への道のりと働き方・暮らし方改革 |
7 | SDGsの前と後① 企業の変化 |
8 | SDGsの前と後② 各国のコミットメント |
9 | テクノロジーで切り拓く教育へのアクセス |
10 | レジリエントなまちづくり |
11 | 気候変動と人権 |
12 | 地方創生とSDGs |
13 | SDGsを「自分ごと」にするためには |
14 | 総括 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
SDGsと現代社会の課題の実際や取り組み方について考える力を身に付けられるよう、各回の内容に則した簡単なレポート(リアクションペーパー)に取り組む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
各回のリアクションペーパーまたは小課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
SDGsが示す地球規模課題について学ぶとともに、それらの課題の解決をめざす企業やNGOの取り組みについて理解を深める。ゲストスピーカーが紹介する活動や実践例をもとに、社会課題を自分ごととして捉え、持続可能な社会づくりに参画するための知識、スキル、マインドセットを習得する。
Students will learn about the global challenges indicated by the SDGs and deepen understanding of the efforts of corporations and NGOs to solve these issues. Based on the activities and practices introduced by guest speakers, students acquire the knowledge, skills, and mindset to view social issues as their own and participate in the creation of a sustainable society.
地球規模課題の解決のためのアクションに取り組む企業、NGO/NPO、地方自治体からゲストスピーカーが登壇し、最前線の活動を紹介する。各回の授業では、気候変動、紛争、搾取などの理由により脆弱な立場に置かれる人々の状況と、私たちの暮らしがどのようにつながっているかを理解する。また、ゲストスピーカーが投げかける問いや提案から、SDGsを多角的に考察し、SDGsが掲げる「誰一人取り残さない社会」の実現に向け、ひとりひとりが取り組めるアクションを探る。
Guest speakers from corporations, NGO/NPOs, and local governments working on actions to solve global issues will introduce activities on the front lines. In each session, students will understand how our lives are connected to the situations of people who are vulnerable due to climate change, conflict, exploitation, and other reasons. In addition, through the discussions and suggestions posed by the guest speakers, the class will examine the SDGs from various perspectives and explore actions that each of us can take to realize a society where "no one is left behind" as stated in the SDGs.
1 | オリエンテーション:授業のねらいと目的 |
2 | 私たちの暮らしとSDGsとのつながり |
3 | 日本の移民・難民政策と多文化共生 |
4 | 児童労働と世界の不公正の現状 |
5 | 日本の社会制度から考えるマイノリティへのまなざし |
6 | ジェンダー平等への道のりと働き方・暮らし方改革 |
7 | SDGsの前と後① 企業の変化 |
8 | SDGsの前と後② 各国のコミットメント |
9 | テクノロジーで切り拓く教育へのアクセス |
10 | レジリエントなまちづくり |
11 | 気候変動と人権 |
12 | 地方創生とSDGs |
13 | SDGsを「自分ごと」にするためには |
14 | 総括 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
SDGsと現代社会の課題の実際や取り組み方について考える力を身に付けられるよう、各回の内容に則した簡単なレポート(リアクションペーパー)に取り組む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
各回のリアクションペーパーまたは小課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。