日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB546/FB546FB546 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Japanese and Korean Cinema |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで4回実施する:第2回目、第6回目、第11回目、第12回目の授業 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2231 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This seminar course will explore aesthetics and social criticism of Japanese and Korean cinema, and interaction and relation between them from a perspective of intercultural communication. Informed by major film theories and historical readings, it aims to promote the intercultural sensivity and sympathy of students through the study of transnational status of Korean and Japanese cinema.
Each week, we will discuss the unique film styles, thematic concerns, and social commentary of leading Japanese and Korean directors. Class discussions will deepen understanding of film as a popular art form that expresses inequalities between gender, class, race, and ethnicity within and between two societies in local and global contexts.
1 | Introduction: Course Guidance |
2 | 100 years of Japanese Cinema (Oshima Nagisa, 1995) |
3 | Rashomon (Kurosawa Akira, 1950) |
4 | The South Korean Film Renaissance: Aimless Bullet (Yu Hyun-mok, 1960) |
5 | Black Rain (Imamura Shohei, 1989) |
6 | Declaration of Idiot (Lee Jang-ho, 1983) |
7 | Swallowtail Butterfly (Iwai Shunji, 1996) |
8 | In the Mood for Korean Cinema (Kim Hansang, 2022) |
9 | Oldboy (Park Chan-wook, 2003) |
10 | Kaze Tachinu/The Wind Rises (Miyazaki Hayao, 2014) |
11 | Yanagawa (Zhang Lü, 2021) |
12 | Guest Speaker: Plan 75 (Chie Hayakawa, 2022) |
13 | Guest Speaker: House of Hummingbird (Kim Bora, 2018) |
14 | Paper Sharing |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to submit short reviews of weekly readings and films in class and to actively participate in class
discussions. (4-5 hours per week).
Assignment: To be announced in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および議論への積極的な参加/Class Assignment and Participation(30%) プレゼンテーションと課題/Presentation and Assigned Papers(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ:北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2018 | 9784622086642 |
2 | Sangjoon Lee | Rediscovering Korean Cinema | University of Michigan Press | 2019 | 9780472054299 |
3 | Hideaki Fujiki and Alastair Phillips | The Japanese Cinema Book | British Film Institute | 2020 | 9781844576784 |
・F科目上級(外国語による総合系科目)
・他に特別外国人学生が履修
・この授業は英語で実施する
・履修者はTOEIC®L&R 700点相当以上の英語力を有していることを前提に授業を実施する
・2016年度以降入学者:多彩な学び
・2015年度以前入学者:主題別A
本授業では、日本と韓国映画の美学と社会批評、そして両地域映画産業の相互作用と関係を異文化コミュニケーションの観点から考察する。主な映画理論と歴史的解釈に基づき、トランスナショナルな日韓映画研究を通じて学生の異文化感受性と共感を高めることを目指す。
This seminar course will explore aesthetics and social criticism of Japanese and Korean cinema, and interaction and relation between them from a perspective of intercultural communication. Informed by major film theories and historical readings, it aims to promote the intercultural sensivity and sympathy of students through the study of transnational status of Korean and Japanese cinema.
授業では、日本と韓国の代表的な監督の主要作品を選定し、特有のフィルム・スタイルや主なテーマ、社会的メッセージ性を議論する。地域とグローバルな文脈で行われる作品分析とディスカッションを通じて、2つの社会内で、そして2つの社会間の性別、階級、人種、民族間の不平等を表現する大衆文化/芸術様式である映画に対する私たちの理解を深める。
Each week, we will discuss the unique film styles, thematic concerns, and social commentary of leading Japanese and Korean directors. Class discussions will deepen understanding of film as a popular art form that expresses inequalities between gender, class, race, and ethnicity within and between two societies in local and global contexts.
1 | Introduction: Course Guidance |
2 | 100 years of Japanese Cinema (Oshima Nagisa, 1995) |
3 | Rashomon (Kurosawa Akira, 1950) |
4 | The South Korean Film Renaissance: Aimless Bullet (Yu Hyun-mok, 1960) |
5 | Black Rain (Imamura Shohei, 1989) |
6 | Declaration of Idiot (Lee Jang-ho, 1983) |
7 | Swallowtail Butterfly (Iwai Shunji, 1996) |
8 | In the Mood for Korean Cinema (Kim Hansang, 2022) |
9 | Oldboy (Park Chan-wook, 2003) |
10 | Kaze Tachinu/The Wind Rises (Miyazaki Hayao, 2014) |
11 | Yanagawa (Zhang Lü, 2021) |
12 | Guest Speaker: Plan 75 (Chie Hayakawa, 2022) |
13 | Guest Speaker: House of Hummingbird (Kim Bora, 2018) |
14 | Paper Sharing |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to submit short reviews of weekly readings and films in class and to actively participate in class
discussions. (4-5 hours per week).
Assignment: To be announced in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および議論への積極的な参加/Class Assignment and Participation(30%) プレゼンテーションと課題/Presentation and Assigned Papers(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ:北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2018 | 9784622086642 |
2 | Sangjoon Lee | Rediscovering Korean Cinema | University of Michigan Press | 2019 | 9780472054299 |
3 | Hideaki Fujiki and Alastair Phillips | The Japanese Cinema Book | British Film Institute | 2020 | 9781844576784 |
・F科目上級(外国語による総合系科目)
・他に特別外国人学生が履修
・この授業は英語で実施する
・履修者はTOEIC®L&R 700点相当以上の英語力を有していることを前提に授業を実施する
・2016年度以降入学者:多彩な学び
・2015年度以前入学者:主題別A