日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC004/FC004FC004 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グランドツアーにまつわる風景・美術・建築 (The Grand Tour: Landscape, Art and Architecture) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understanding the Grand Tour as a social phenomenon, and the development of various artistic genres supported by this travel culture in the 18th and 19th Century.
The Grand Tour, an 18th-century social phenomenon that involved many European countries, strongly influenced artistic cultures, including landscaping, painting, sculpture, architecture, music, and literature. It began with the Virgil pastoral songs and the praise of ancient art. The esthetic appreciation changed over time, with the eventual awakening of new natural beauty, the sublime, and a re-evaluation of medieval art in the 19th century. The influence of the Grand Tour by the nobility and the long stays abroad of the bourgeois and intellectuals who emulated it in later years reflected in their taste for artworks. The above is about the transformation of beauty values from a foreigner's perspective in the 18th and 19th centuries, mainly inspired by travels to Italy and Switzerland. At last, the lecture refers to the architectural imitation of popular tourist destinations such as Italy and Switzerland that occurred in the USA and Japan in the 20th century.
1 | グランドツアーとは |
2 | ウェルギリウスにまつわる場所と芸術 |
3 | 古代遺跡と廃墟趣味 |
4 | ローマの思い出 |
5 | ナポリの思い出 |
6 | ヴェネツィアの思い出 |
7 | パラディアンスタイル |
8 | イタリアの自然-カンパーニアの崇高と風光 |
9 | 崇高なるスイス-氷河・アルプス・滝の景勝 |
10 | 田舎っぽさ-新たなローマ平原と民族衣装の美しい娘たち |
11 | フィレンツェの思い出-ダンテにまつわる場所と芸術 |
12 | イタリア国外のイタリア風建築、スイス国外のスイスシャレー |
13 | 旅行とオペラ・バレエ・映画 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習をすすめる。授業のなかで出てきた芸術家の作品が、他にもないか画像検索でチェックしてみたり、関連する地名や建物をグーグルマップで調べて、その位置・周辺環境やストリートヴュー写真を確認するとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河村英和 | 『イタリア旅行−「美しい国」の旅人たち』 | 中央公論新社 | 2011 | 9784121021267 |
2 | 河村英和 | 『観光大国スイスの誕生−「辺境」から「崇高なる美の国」へ』 | 平凡社 | 2013 | 9784582856927 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
18-19世紀のヨーロッパでは、様々な芸術分野の発展が、社会現象となったグランドツアーなる旅行文化によって、支えられてきたことを理解する。
Understanding the Grand Tour as a social phenomenon, and the development of various artistic genres supported by this travel culture in the 18th and 19th Century.
18世紀のヨーロッパ各国を巻き込んだ社会現象「グランドツアー」は、造園、絵画、彫刻、建築、音楽、文学などの、多彩な芸術文化に強い影響を与えた。それは、詩人ウェルギリウスの牧歌と古代芸術礼賛に始まるが、やがて「崇高」なる新たな自然美に目覚めたり、中世美術への再評価が19世紀に起こったりするなど、美に対する評価が時代ごとに変化してゆく。貴族のグランドツアーと、後年それを模したブルジョワや知識人たちの長期海外滞在の影響は、芸術作品の好みに反映された。以上、主にイタリアとスイス旅行をインスピレーション源とした、18-19世紀の外国人目線でみる美の価値観の変容をテーマとするが、最後は、20世紀のアメリカや日本においても、イタリアやスイスをはじめとする観光地に憧れ、それらの建物を真似る現象が増加したことについても言及する。
The Grand Tour, an 18th-century social phenomenon that involved many European countries, strongly influenced artistic cultures, including landscaping, painting, sculpture, architecture, music, and literature. It began with the Virgil pastoral songs and the praise of ancient art. The esthetic appreciation changed over time, with the eventual awakening of new natural beauty, the sublime, and a re-evaluation of medieval art in the 19th century. The influence of the Grand Tour by the nobility and the long stays abroad of the bourgeois and intellectuals who emulated it in later years reflected in their taste for artworks. The above is about the transformation of beauty values from a foreigner's perspective in the 18th and 19th centuries, mainly inspired by travels to Italy and Switzerland. At last, the lecture refers to the architectural imitation of popular tourist destinations such as Italy and Switzerland that occurred in the USA and Japan in the 20th century.
1 | グランドツアーとは |
2 | ウェルギリウスにまつわる場所と芸術 |
3 | 古代遺跡と廃墟趣味 |
4 | ローマの思い出 |
5 | ナポリの思い出 |
6 | ヴェネツィアの思い出 |
7 | パラディアンスタイル |
8 | イタリアの自然-カンパーニアの崇高と風光 |
9 | 崇高なるスイス-氷河・アルプス・滝の景勝 |
10 | 田舎っぽさ-新たなローマ平原と民族衣装の美しい娘たち |
11 | フィレンツェの思い出-ダンテにまつわる場所と芸術 |
12 | イタリア国外のイタリア風建築、スイス国外のスイスシャレー |
13 | 旅行とオペラ・バレエ・映画 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習をすすめる。授業のなかで出てきた芸術家の作品が、他にもないか画像検索でチェックしてみたり、関連する地名や建物をグーグルマップで調べて、その位置・周辺環境やストリートヴュー写真を確認するとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河村英和 | 『イタリア旅行−「美しい国」の旅人たち』 | 中央公論新社 | 2011 | 9784121021267 |
2 | 河村英和 | 『観光大国スイスの誕生−「辺境」から「崇高なる美の国」へ』 | 平凡社 | 2013 | 9784582856927 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A