日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC004/FC004FC004 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
モダン・アートと社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Develop a perspective to understand art from social viewpoint.
To be able to approach works of art empirically and historically.
To be able to understand the issues of gender and postcolonialism in art.
The course examines the relationship between society and art with a focus on French art from the late 19th to the early 20th century, especially on modern art after Manet, and examines the relationship between industrial and decorative art and the so-called great arts, as well as issues such as ‘primitivism’, ‘orientalism’ and gender, while understanding the historical background of industrial development, urban modernisation, colonialism and World War I.
1 | 序論:モダン・アートの諸問題 |
2 | マネと第二共和制 |
3 | 印象派と現代生活の表象 |
4 | モダン・アートと産業芸術振興運動 |
5 | オリエンタリズムと植民地主義 |
6 | ゴーガン とプリミティヴィズム |
7 | 「他者」の表象 |
8 | 壁画と社会 |
9 | 装飾芸術振興運動と社会芸術 |
10 | 20世紀美術の諸問題 |
11 | 前衛と社会 |
12 | 第一次大戦後の社会と美術 |
13 | ジェンダーと美術 |
14 | まとめと課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
美術館の常設展示や展覧会に足を運んで日頃から美術に関心と理解を持つようにし、問題意識を養うようにしてください。関連する文献に目を通し、授業の理解を深めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
毎回出席し、授業内容の理解がレポートに反映されているかどうかを重視します。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて参考文献を紹介します |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
社会的な視点から美術を捉える視点を身につける。
実証的、歴史的に美術を捉える視点を身につける。
美術をめぐるジェンダーやポストコロニアリズムの基本的な視点を理解できるようになる。
Develop a perspective to understand art from social viewpoint.
To be able to approach works of art empirically and historically.
To be able to understand the issues of gender and postcolonialism in art.
19世紀後半から20世紀にかけてのフランス美術を中心に、時代背景を理解しながら、産業の発展、都市の近代化、植民地主義と結びついた「プリミティヴィズム 」や「オリエンタリズム」、そしてジェンダーと言った諸問題を、具体的な作品を等して論じます。
The course examines the relationship between society and art with a focus on French art from the late 19th to the early 20th century, especially on modern art after Manet, and examines the relationship between industrial and decorative art and the so-called great arts, as well as issues such as ‘primitivism’, ‘orientalism’ and gender, while understanding the historical background of industrial development, urban modernisation, colonialism and World War I.
1 | 序論:モダン・アートの諸問題 |
2 | マネと第二共和制 |
3 | 印象派と現代生活の表象 |
4 | モダン・アートと産業芸術振興運動 |
5 | オリエンタリズムと植民地主義 |
6 | ゴーガン とプリミティヴィズム |
7 | 「他者」の表象 |
8 | 壁画と社会 |
9 | 装飾芸術振興運動と社会芸術 |
10 | 20世紀美術の諸問題 |
11 | 前衛と社会 |
12 | 第一次大戦後の社会と美術 |
13 | ジェンダーと美術 |
14 | まとめと課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
美術館の常設展示や展覧会に足を運んで日頃から美術に関心と理解を持つようにし、問題意識を養うようにしてください。関連する文献に目を通し、授業の理解を深めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
毎回出席し、授業内容の理解がレポートに反映されているかどうかを重視します。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて参考文献を紹介します |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A