日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC008/FC008FC008 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽から見るオペラ/音楽劇/スポーツ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Have you ever come across a great performance and felt frustrated because you wanted to tell someone about it, but couldn't quite put it into words? Music plays an important role in many different types of performance. For example, music is an essential component of opera, ballet and musicals. Furthermore, in sports, figure skating is so strongly linked to music that there is a section ‘Interpretation’ in the International Judging System. By looking at these performances from the perspective of the music, the aim is to gain a deeper understanding of these performances than could be achieved by simply watching them, and at the same time to acquire the ability to verbalise what moved you and how, which is difficult to express in words.
The course takes the form of exercises. After a general presentation by the teacher in the first few sessions, all students are asked to take charge of individual or group presentations. Each presentation will focus on one or more specific works (performances). The presenter is responsible for organising the basics of his/her genre (opera, ballet, figure skating, musicals), selecting the work to be presented and carrying out the necessary research. The presentation should be made in the form of a PowerPoint presentation or a resume to aid the students' appreciation of the work and the discussion that follows. Priority will be given to the active wishes and suggestions of the participants in order to avoid overlaps between groups.
1 | 自己紹介、発表の担当割り振り、教員による概説 |
2 | オペラの誕生と17世紀のオペラ |
3 | 18世紀イタリア・ドイツのオペラ(ナポリ派など) |
4 | 18世紀イギリスのオペラ(ヘンデル:ジュリオ・チェーザル、リナルドなど) |
5 | 古典派のオペラ(モーツァルト:フィガロの結婚、魔笛など) |
6 | ロマン派のオペラ(ヴェルディ:椿姫、リゴレットなど) |
7 | 20世紀のオペラ(プッチーニ:蝶々夫人、トスカなど) |
8 | ロマンティック・バレエ(ジゼル、コッペリアなど) |
9 | クラシック・バレエ(チャイコフスキーの三大バレエなど) |
10 | バレエ・リュス(春の祭典など) |
11 | フィギュアスケート1(クラシック音楽を使ったプログラム) |
12 | フィギュアスケート2(映画音楽・ミュージカル音楽を使ったプログラム) |
13 | ミュージカル1(ex. レ・ミゼラブルなど) |
14 | ミュージカル2(ex. ウエストサイド・ストーリーなど) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
履修人数によって個人発表ないしグループ発表となる。 |
各ジャンルの基本事項や作品の必要事項については、図書館所蔵の参考図書や授業中に紹介する書籍などを参照してください。実際の作品については図書館のDVDなどの映像資料を活用してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の発表、および毎回の討論とリアクション・ペーパー(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
受講生による個人もしくはグループ発表とそれに基づくディスカッションが主体となる授業です。まずは興味のあるジャンルを調べて基本事項を押さえた上で、そのジャンルの魅力を伝えるのにふさわしい作品を選んで情報を収集し、それらをまとめて発表を組み立ててください。自分が発表者でない時にも、受け身ではなく、積極的に質問やコメントをしましょう、互いに意見を交換することが視野の広い学びにつながっていきます。各ジャンルに関する事前の専門知識は必要ありませんが、発表で取り上げる作品について、これまでの自らの文化体験などと併せて、深めていこうとする姿勢が求められます。
初めの授業で各回の担当者を決定するので、初回の授業に必ず出席すること。取り上げる作品に迷う場合には、教員に相談してください。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
素晴らしいパフォーマンスに出会ったとき、この感動を誰かに伝えたいと思いつつも、うまく言葉にできないもどかしさを感じたことはありませんか?さまざまなパフォーマンスの中で、音楽は重要な役割を果たします。例えば、オペラ、バレエ、ミュージカルでは、音楽が欠かせない構成要素となっていますし、スポーツのなかでもフィギュアスケートは採点の中に「音楽の解釈」という項目があるほど、音楽との結びつきが強いものです。これらのパフォーマンスを音楽と起点としてみていくことによって、ただ見ているだけでは到達できなかった深い理解を得ると同時に、どこにどう感動したのかといった言葉で表しにくい内容を言語化する能力を身につけることを目標とします。
Have you ever come across a great performance and felt frustrated because you wanted to tell someone about it, but couldn't quite put it into words? Music plays an important role in many different types of performance. For example, music is an essential component of opera, ballet and musicals. Furthermore, in sports, figure skating is so strongly linked to music that there is a section ‘Interpretation’ in the International Judging System. By looking at these performances from the perspective of the music, the aim is to gain a deeper understanding of these performances than could be achieved by simply watching them, and at the same time to acquire the ability to verbalise what moved you and how, which is difficult to express in words.
演習形式でおこないます。初めの数回、教員が全般的なプレゼンテーションをおこなった後、全受講生に個人もしくはグループで発表を担当してもらいます。各回の発表では、具体的な作品(パフォーマンス)を1点以上取り上げることとします。担当者は、担当するジャンル(オペラ、バレエ、フィギュアスケート、ミュージカル)の基本事項を整理し、取り上げる作品を選定して必要事項を調査します。発表では、受講者の鑑賞のおよびその後の討論の助けになるよう、パワーポイントもしくはレジュメを作成した上で口頭発表をおこなってください。取り上げる作品については、受講者の積極的な希望、提案を優先し、グループ間で重ならないように調整する予定です。
The course takes the form of exercises. After a general presentation by the teacher in the first few sessions, all students are asked to take charge of individual or group presentations. Each presentation will focus on one or more specific works (performances). The presenter is responsible for organising the basics of his/her genre (opera, ballet, figure skating, musicals), selecting the work to be presented and carrying out the necessary research. The presentation should be made in the form of a PowerPoint presentation or a resume to aid the students' appreciation of the work and the discussion that follows. Priority will be given to the active wishes and suggestions of the participants in order to avoid overlaps between groups.
1 | 自己紹介、発表の担当割り振り、教員による概説 |
2 | オペラの誕生と17世紀のオペラ |
3 | 18世紀イタリア・ドイツのオペラ(ナポリ派など) |
4 | 18世紀イギリスのオペラ(ヘンデル:ジュリオ・チェーザル、リナルドなど) |
5 | 古典派のオペラ(モーツァルト:フィガロの結婚、魔笛など) |
6 | ロマン派のオペラ(ヴェルディ:椿姫、リゴレットなど) |
7 | 20世紀のオペラ(プッチーニ:蝶々夫人、トスカなど) |
8 | ロマンティック・バレエ(ジゼル、コッペリアなど) |
9 | クラシック・バレエ(チャイコフスキーの三大バレエなど) |
10 | バレエ・リュス(春の祭典など) |
11 | フィギュアスケート1(クラシック音楽を使ったプログラム) |
12 | フィギュアスケート2(映画音楽・ミュージカル音楽を使ったプログラム) |
13 | ミュージカル1(ex. レ・ミゼラブルなど) |
14 | ミュージカル2(ex. ウエストサイド・ストーリーなど) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
履修人数によって個人発表ないしグループ発表となる。 |
各ジャンルの基本事項や作品の必要事項については、図書館所蔵の参考図書や授業中に紹介する書籍などを参照してください。実際の作品については図書館のDVDなどの映像資料を活用してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の発表、および毎回の討論とリアクション・ペーパー(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
受講生による個人もしくはグループ発表とそれに基づくディスカッションが主体となる授業です。まずは興味のあるジャンルを調べて基本事項を押さえた上で、そのジャンルの魅力を伝えるのにふさわしい作品を選んで情報を収集し、それらをまとめて発表を組み立ててください。自分が発表者でない時にも、受け身ではなく、積極的に質問やコメントをしましょう、互いに意見を交換することが視野の広い学びにつながっていきます。各ジャンルに関する事前の専門知識は必要ありませんが、発表で取り上げる作品について、これまでの自らの文化体験などと併せて、深めていこうとする姿勢が求められます。
初めの授業で各回の担当者を決定するので、初回の授業に必ず出席すること。取り上げる作品に迷う場合には、教員に相談してください。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A