日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC013/FC013FC013 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
舞踊の意味を探る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course takes up a diverse range of dances in society, and cultivates students' ability to explore the meaning of dance which is one of human culture by understanding dance theoretically and scientifically from various viewpoints.
This course touches on the background of cultures in communities and of the dancers that appear in these communities to deepen students' understanding of dance through related research. The dances to be taken up are "dance in our life", "dance in art", "dance in education", and "dance in physical science", etc. In the classes, we will study dance while watching videos as appropriate.
1 | 舞踊とは何か |
2 | 生活文化の中の舞踊 |
3 | バレエの発祥と発展 |
4 | モダンダンスの成立背景と展開 |
5 | バレエ・リュスとその遺産 |
6 | 芸術としての舞踊 |
7 | モダンダンスの発展 |
8 | バレエとモダンダンスの融合 |
9 | コンテンポラリーダンスに求められるもの |
10 | 教育としての舞踊 |
11 | 日本における洋舞史 |
12 | 邦舞と洋舞の違いとは |
13 | バレエを科学する |
14 | 舞踊をめぐる様々な視点 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容に関連した舞踊を劇場において生(ライブ)で観る機会を持ち、舞踊への理解を深めることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席および授業に取り組む姿勢(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で資料(レジュメ)を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本授業は、社会における多種多様な舞踊を取り上げ、現象としての舞踊を理論的科学的に捉えることにより、様々な視点から身体文化の一つである舞踊の意味を探求する力を涵養する。
This course takes up a diverse range of dances in society, and cultivates students' ability to explore the meaning of dance which is one of human culture by understanding dance theoretically and scientifically from various viewpoints.
本授業は、地域に根差した文化や舞踊家たちの芸術活動の背景に触れながら、そこに出現する様々な舞踊に着目し、関連する研究を通じて、舞踊への理解を深めていく。取り上げる舞踊は、「生活文化の中の舞踊」「芸術としての舞踊」「教育の中の舞踊」「身体科学の中の舞踊」等である。授業内では、映像を適宜用いながら、舞踊について考察していく。
This course touches on the background of cultures in communities and of the dancers that appear in these communities to deepen students' understanding of dance through related research. The dances to be taken up are "dance in our life", "dance in art", "dance in education", and "dance in physical science", etc. In the classes, we will study dance while watching videos as appropriate.
1 | 舞踊とは何か |
2 | 生活文化の中の舞踊 |
3 | バレエの発祥と発展 |
4 | モダンダンスの成立背景と展開 |
5 | バレエ・リュスとその遺産 |
6 | 芸術としての舞踊 |
7 | モダンダンスの発展 |
8 | バレエとモダンダンスの融合 |
9 | コンテンポラリーダンスに求められるもの |
10 | 教育としての舞踊 |
11 | 日本における洋舞史 |
12 | 邦舞と洋舞の違いとは |
13 | バレエを科学する |
14 | 舞踊をめぐる様々な視点 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容に関連した舞踊を劇場において生(ライブ)で観る機会を持ち、舞踊への理解を深めることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席および授業に取り組む姿勢(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で資料(レジュメ)を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び