日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC016/FC016FC016 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ドイツ語圏の子供の本 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・By reading children's literature that is actually used in the lecture, students will be exposed to German-speaking literature and deepen their interest in it.
・Students will not only read the works, but also be able to convey their impression and thoughts about them to others.
・Students will be able to find themes for reports based on their thoughts on the works.
・By learning about the background to the works and the authors, students will deepen your understanding of German-speaking culture.
This course introduces several German-language children's books and give an overview of the circumstances surrounding the creation of the works and the authors.
This course will also provide students with the opportunities to practice expressing their thoughts on the works at each session.
For works that have been made into films, there may be an opportunities to watch the films.
1 | ガイダンス, 講義の進め方 |
2 | ミヒャエル・エンデ『モモ』 |
3 | ミヒャエル・エンデについて |
4 | エーリヒ・ケストナー『エーミールと探偵たち』 |
5 | エーリヒ・ケストナーについて |
6 | オトフリート・プロイスラー『クラバート』 |
7 | オトフリート・プロイスラーについて |
8 | 児童文学の歴史 子供のための文学とは |
9 | E.T.A.ホフマン『クルミわりとネズミの王さま』 |
10 | E.T.A.ホフマンについて |
11 | ハインリッヒ・ホフマン『ぼうぼうあたま』 |
12 | ゲーテ『きつねのライネケ』 |
13 | ヨハン・ヴォルフガング・フォン・ゲーテについて |
14 | ブレンターノ/アルニム(編)『少年の魔法のつのぶえ』 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数によっては、グループ内で本の感想伝え合うなどのグループワークの機会を設ける可能性があります。 |
授業で扱う作品は、全て邦訳があるものです。作品を扱う回では、感想を交換する、あるいは書く時間を設ける予定です。そのため、少しでもよいので作品を読んできてください。
講義で扱う邦訳については、授業内で案内します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の提出課題(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が5回以上ある場合は、評価の対象から外れますので注意してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 野村 泫 | ドイツの子どもの本(増補新版) | 白水社 | 2009 | 9784560080375 |
ドイツ語の知識は必要ありません。ドイツ語を履修していない学生でも受講できます。
授業計画は、授業の進度などにより一部変更する可能性があります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
・実際に授業で扱う児童文学を読むことで、ドイツ語圏の文学に触れ、関心を深める。
・作品を読むだけではなく、感想を相手に伝えられるようになる。
・自身の感想から、レポートのテーマを見つけられるようになる。
・作品の成立背景や作家について知ることで、ドイツ語圏の文化への理解を深める。
・By reading children's literature that is actually used in the lecture, students will be exposed to German-speaking literature and deepen their interest in it.
・Students will not only read the works, but also be able to convey their impression and thoughts about them to others.
・Students will be able to find themes for reports based on their thoughts on the works.
・By learning about the background to the works and the authors, students will deepen your understanding of German-speaking culture.
・邦訳のあるドイツ語圏の児童文学を数作取り上げ、作品の成立事情と作者について概説します。
・各回に作品の感想を述べる練習の機会を設ける予定です。
・映像化されている作品については、授業内で映画を鑑賞することも考えています。
This course introduces several German-language children's books and give an overview of the circumstances surrounding the creation of the works and the authors.
This course will also provide students with the opportunities to practice expressing their thoughts on the works at each session.
For works that have been made into films, there may be an opportunities to watch the films.
1 | ガイダンス, 講義の進め方 |
2 | ミヒャエル・エンデ『モモ』 |
3 | ミヒャエル・エンデについて |
4 | エーリヒ・ケストナー『エーミールと探偵たち』 |
5 | エーリヒ・ケストナーについて |
6 | オトフリート・プロイスラー『クラバート』 |
7 | オトフリート・プロイスラーについて |
8 | 児童文学の歴史 子供のための文学とは |
9 | E.T.A.ホフマン『クルミわりとネズミの王さま』 |
10 | E.T.A.ホフマンについて |
11 | ハインリッヒ・ホフマン『ぼうぼうあたま』 |
12 | ゲーテ『きつねのライネケ』 |
13 | ヨハン・ヴォルフガング・フォン・ゲーテについて |
14 | ブレンターノ/アルニム(編)『少年の魔法のつのぶえ』 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数によっては、グループ内で本の感想伝え合うなどのグループワークの機会を設ける可能性があります。 |
授業で扱う作品は、全て邦訳があるものです。作品を扱う回では、感想を交換する、あるいは書く時間を設ける予定です。そのため、少しでもよいので作品を読んできてください。
講義で扱う邦訳については、授業内で案内します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の提出課題(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が5回以上ある場合は、評価の対象から外れますので注意してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 野村 泫 | ドイツの子どもの本(増補新版) | 白水社 | 2009 | 9784560080375 |
ドイツ語の知識は必要ありません。ドイツ語を履修していない学生でも受講できます。
授業計画は、授業の進度などにより一部変更する可能性があります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A