日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FC101
Theme・Subtitle アメリカ文学をとおして感性の変革を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2300
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Through close-reading of an American novel and several short stories, students will develop the skills not only to understand the content of literary works, but also to analyze their rhetoric in detail.

【Course Contents】

What expectations do we have when we read a book? Many people may pick up a book, thinking it will familiarize them with cultures of distant lands, events from the past, or perspectives of different races, sexualities, or social classes. And it is rare for those expectations to be unfulfilled. But what happens to the knowledge we gain from a story, afterward? Some of it may have a significant impact on our inner lives, while other parts may leave little impression. Simply acquiring knowledge does not in itself change us.
In this course, we will focus on American writers who explored how to instill knowledge (information) into sensibility (feeling and perception). By looking not only at what is depicted—at the level of content or morals—but also at how it is depicted, with a focus on the rhetorical dimension, we will discuss the ways in which these authors sought to affect the reader’s sensibility.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 物語が現実に:エドガー・アラン・ポー「アッシャー家の崩壊」
3 迷信のすすめ:ワシントン・アーヴィング「聖マルコの前夜」他
4 善人の作り方:フラナリー・オコナー「善人はなかなかいない」
5 習慣を打ち破れ:ジャック・ロンドン『野性の呼び声』1
6 『野性の呼び声』2
7 『野性の呼び声』3
8 『野性の呼び声』4
9 『野性の呼び声』5
10 『野性の呼び声』6
11 『野性の呼び声』7
12 優等生はもうやめた:ケイト・ショパン “A Pair of Silk Stockings”
13 変身の文学:カフカ他
14 今学期のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題テクストの精読/課題動画の視聴、前回の授業内容の復習

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
出席および授業参加度(20%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
4回以上欠席した場合は、自動的に単位修得不可となる。
提出されたリアクションペーパーの内いくつかを、授業中に匿名でサンプルとして取り上げる。シェアをしたくない学生は事前に教員に連絡をすること。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジャック・ロンドン 野性の呼び声 光文社 2007 9784334751388
その他 (Others)
適宜、要レンタル・購入の動画資料を課題として指定する可能性もある。
その他の課題テクストについては、pdfを共有する予定。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び