日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC104/FC104FC104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『平家物語』と日本中世への扉 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will focus on the representative personalities who appear in the Tale of the Heike, and read related materials to understand each’s special characteristics. In doing so, other points of view and methods will be used to make detailed readings of Japan’s Classic Literature.
The Tale of the Heike is a representative work of Japan’s Middle Age literature originating in the 13th century, and read until the present day. Within the text, actual historical events and persons are featured and depicted. In this course, in each class one such person will be taken up, relevant readings will be completed, and the narration pertaining to people and society, as well as the characteristics of the tale will be focused on.
1 | テーマ概説 |
2 | 平清盛――悪行人のゆくえ |
3 | 平重盛――賢人像の虚実 |
4 | 平宗盛――大将として、父として |
5 | 平知盛――弟という立場 |
6 | 平重衡――仏敵としての生と死 |
7 | 平維盛――小松殿の公達 |
8 | 平頼盛――裏切り者の作られかた |
9 | 平忠度――大力と風雅の才 |
10 | 平敦盛――功名譚と悲劇 |
11 | 平忠盛――平家繁昌の基盤 |
12 | 安徳天皇――幼帝の入水 |
13 | 建礼門院(平徳子)――女性に託されたもの |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後に再読することが,物語を読む力をつけるための効果的な手段である.また,関心にしたがって,授業で扱った話題の前後の流れを読んでみること,日本史・美術史・思想史・仏教史などの隣接諸学の入門書等を読んでみることも強くすすめたい.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
各回の授業時のコメント(30%) |
備考 (Notes) | ||
理由にかかわらず,4回以上欠席した場合は評価対象とはしない. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下力・鈴木彰・出口久徳 | 『平家物語を知る事典』 | 東京堂出版 | 2005 | 9784490106640 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業時に随時指示する。 |
日本の古典文法に関する基礎的知識と,それを用いて原文を読む能力が必要.内容の読解と分析が中心となるため,自発的に考えながら読む姿勢が必要となる.
講読は古文(原文)で行う。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
『平家物語』に登場する代表的な人物に注目して、関連する話題を精読し,その特質について理解する.あわせて,日本の古典文学を読み解くためのさまざまな視座や方法についての理解を深める.
In this class, we will focus on the representative personalities who appear in the Tale of the Heike, and read related materials to understand each’s special characteristics. In doing so, other points of view and methods will be used to make detailed readings of Japan’s Classic Literature.
『平家物語』は13世紀に成立したのち,今日に至るまで長く読み継がれてきた,日本の中世文学を代表する作品の一つである.作中には、実際に起きた歴史上の出来事,実在した人物たちの姿が描き出されている.この授業では,主要登場人物を毎回一人ずつ取りあげて関連する話題を読み解き,この物語の特質をつかむとともに,人間や人間社会のありかたに対する語り手のまなざしを読み解いていく.
The Tale of the Heike is a representative work of Japan’s Middle Age literature originating in the 13th century, and read until the present day. Within the text, actual historical events and persons are featured and depicted. In this course, in each class one such person will be taken up, relevant readings will be completed, and the narration pertaining to people and society, as well as the characteristics of the tale will be focused on.
1 | テーマ概説 |
2 | 平清盛――悪行人のゆくえ |
3 | 平重盛――賢人像の虚実 |
4 | 平宗盛――大将として、父として |
5 | 平知盛――弟という立場 |
6 | 平重衡――仏敵としての生と死 |
7 | 平維盛――小松殿の公達 |
8 | 平頼盛――裏切り者の作られかた |
9 | 平忠度――大力と風雅の才 |
10 | 平敦盛――功名譚と悲劇 |
11 | 平忠盛――平家繁昌の基盤 |
12 | 安徳天皇――幼帝の入水 |
13 | 建礼門院(平徳子)――女性に託されたもの |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後に再読することが,物語を読む力をつけるための効果的な手段である.また,関心にしたがって,授業で扱った話題の前後の流れを読んでみること,日本史・美術史・思想史・仏教史などの隣接諸学の入門書等を読んでみることも強くすすめたい.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
各回の授業時のコメント(30%) |
備考 (Notes) | ||
理由にかかわらず,4回以上欠席した場合は評価対象とはしない. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下力・鈴木彰・出口久徳 | 『平家物語を知る事典』 | 東京堂出版 | 2005 | 9784490106640 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業時に随時指示する。 |
日本の古典文法に関する基礎的知識と,それを用いて原文を読む能力が必要.内容の読解と分析が中心となるため,自発的に考えながら読む姿勢が必要となる.
講読は古文(原文)で行う。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び