日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FC105
Theme・Subtitle ストリート・カルチャーの重要性
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2300
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In the 21st century, one of the major cultural trends covering the global world we live in developed from hip hop that started in New York in the 1970s. What political, economic, and cultural interests were associated with hip hop, which was thought to be a short-lived trend for young people, with its DJs who play other people's music and rappers who do not sing but rap rhythmically, and why did this culture go beyond its local culture and experience? In this course, we would like students to learn and deepen their understanding not only of music, videos, and literature, but also fashion, design, art and the characteristics of cultural expression on the inside and outside of the street that expand the area.

【Course Contents】

We will try to explore and understand from what political, social, and technical conditions and relationships between sender and receiver the culture of hip-hop, which tends to be stereotyped, was born and is enjoyed and consumed. In particular, we will take up rappers and DJs, in particular, and related street art/graffiti and (street) fashion as our subject matter. Some of the texts used will be in English, and students will require English skills up to compulsory education level.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 廃墟から立ち上がる 1
3 廃墟から立ち上がる 2
4 廃墟から立ち上がる 3
5 声の文化と文字の文化 1
6 声の文化と文字の文化 2
7 声の文化と文字の文化 3
8 押韻と意味の生成 1
9 押韻と意味の生成 2
10 押韻と意味の生成 3
11 押韻と意味の生成 4
12 日本のヒップホップ 1
13 日本のヒップホップ 2
14 日本のヒップホップ 3

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布資料の読み込み、指示された映像・音資料の視聴などが望まれる

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 出席および授業参加度(20%)
中間コメントペーパー(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 トリーシャ・ローズ ブラック・ノイズ みすず書房 2009
2 高山明 テアトロン 河出書房新社 2021

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業にあたっては注意を払い事前に注意を喚起しますが、暴力や性的な行為を示唆する表現を扱うときがあります。履修する前によく留意して判断をお願いします

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び