日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC108/FC108FC108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フランスにおける植民地表象・「黒人」表象 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In the history of colonialism by the West, centering on France, various representations of the colonies and the “Black” have been produced. By critically examining these colonial and “Black” representations, we will acquire a way of thinking to understand the West's gaze toward others and the West as highlighted by others.
From the 15th century to the early 19th century, Western Europe colonized Africa, Asia, and the Caribbean. France still makes the Caribbean and Pacific islands part of the nation as overseas departments. Throughout this history, various levels of colonial and “Black” representation were created at human and cultural crossroads. At times, the power of these representations led to the abolition of slavery, and at other times, the representations fostered discrimination and prejudice. In this class, we will examine these representations in Western Europe, particularly in France. We will also discuss issues of colonialism that continue to the present day through an overview of the influence of the “Black” in the arts and the evolution of the Negritude movement. A reaction paper will be assigned in each class, and an essay test will be given in the final class.
1 | 授業の方針の確認、イントロダクション |
2 | 奴隷制の歴史と奴隷船 |
3 | カリブ海の植民地化、ハイチ革命とその後 |
4 | 西アフリカの植民地化と民族学 |
5 | 絵画と彫刻における「黒人」 |
6 | 両大戦とセネガル歩兵 |
7 | 植民地博覧会 |
8 | シュルレアリスムと「黒人」芸術 |
9 | 舞台、ジャズ、ダンス |
10 | ネグリチュードの誕生 |
11 | ネグリチュードへの批判 |
12 | 映画におけるアフリカ・カリブ海 |
13 | 現代の西アフリカ文学 |
14 | 論述テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:各授業のテーマに関連する資料・書籍を閲覧し、疑問点などをまとめる(各回2時間)
復習:授業時に取ったノートを整理する。提示された資料・書籍を閲覧する(各回2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業時のリアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
最終授業で論述テストを実施します。論述テストの詳細は授業時に説明します。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜講師が提示する |
英語・フランス語の資料を用いる場合が多いが、適宜講師が翻訳・解説をおこないます。履修に関して語学能力は問われません。
特になし
差別や奴隷制の歴史について学ぶため、本授業では暴力的な映像や絵画表現に触れる場合があります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
フランスを中心とした西欧による植民地主義の歴史において、植民地や「黒人」をめぐるさまざまな表象が生み出されてきた。こうした植民地表象・「黒人」表象を批判的に検討することで、西欧が他者にむける眼差しを理解するための思考、あるいは他者によって浮き彫りにされる西欧を理解するための思考を身につける。
In the history of colonialism by the West, centering on France, various representations of the colonies and the “Black” have been produced. By critically examining these colonial and “Black” representations, we will acquire a way of thinking to understand the West's gaze toward others and the West as highlighted by others.
15世紀から19世紀前半まで、西欧はアフリカ、アジア、カリブ海を植民地化してきた。フランスは、現在でもカリブ海や太平洋の島々を海外県として国家の一部にしている。こうした歴史において、人的・文化的交差のなかでさまざまなレベルの植民地表象および「黒人」表象が生み出されていった。ある時は表象の力によって奴隷制は廃止へと向かい、またある時は表象が差別や偏見を助長することになった。授業では、とりわけフランスを中心とした西欧におけるこうした表象のあり方を検討する。また芸術分野への「黒人」の影響、あるいはネグリチュード運動の変遷などを概観することで、現在にまでつながる植民地主義の問題についても議論する。毎回の授業ではリアクションペーパーが課され、最終授業では論述テストを実施する。
From the 15th century to the early 19th century, Western Europe colonized Africa, Asia, and the Caribbean. France still makes the Caribbean and Pacific islands part of the nation as overseas departments. Throughout this history, various levels of colonial and “Black” representation were created at human and cultural crossroads. At times, the power of these representations led to the abolition of slavery, and at other times, the representations fostered discrimination and prejudice. In this class, we will examine these representations in Western Europe, particularly in France. We will also discuss issues of colonialism that continue to the present day through an overview of the influence of the “Black” in the arts and the evolution of the Negritude movement. A reaction paper will be assigned in each class, and an essay test will be given in the final class.
1 | 授業の方針の確認、イントロダクション |
2 | 奴隷制の歴史と奴隷船 |
3 | カリブ海の植民地化、ハイチ革命とその後 |
4 | 西アフリカの植民地化と民族学 |
5 | 絵画と彫刻における「黒人」 |
6 | 両大戦とセネガル歩兵 |
7 | 植民地博覧会 |
8 | シュルレアリスムと「黒人」芸術 |
9 | 舞台、ジャズ、ダンス |
10 | ネグリチュードの誕生 |
11 | ネグリチュードへの批判 |
12 | 映画におけるアフリカ・カリブ海 |
13 | 現代の西アフリカ文学 |
14 | 論述テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:各授業のテーマに関連する資料・書籍を閲覧し、疑問点などをまとめる(各回2時間)
復習:授業時に取ったノートを整理する。提示された資料・書籍を閲覧する(各回2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業時のリアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
最終授業で論述テストを実施します。論述テストの詳細は授業時に説明します。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜講師が提示する |
英語・フランス語の資料を用いる場合が多いが、適宜講師が翻訳・解説をおこないます。履修に関して語学能力は問われません。
特になし
差別や奴隷制の歴史について学ぶため、本授業では暴力的な映像や絵画表現に触れる場合があります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A