日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code 多彩な学び/主題別
Theme・Subtitle 昭和歌謡――作詞家で辿る大衆音楽史
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
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Credits 2
Course Number CMP2300
Language Japanese
Class Registration Method
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The aim of this course is for students to understand the history of Japanese popular songs, thereby exploring the possibility of cross-generational communication. Also, students are encouraged to obtain insights into verbal as well as non-verbal elements of popular music, elements that define the genre's aesthetic and political implications.

【Course Contents】

Every week, we will focus on a single lyricist's major works, with special emphasis on the historical context in which they were created.
Usually, we talk about popular songs in light of who sing them, but it is also important to reconsider kayokyoku in light of who created the genre. In fact, a close examination of professional lyricists/composers--for instance, collaborations between Saijo Yaso and Hattori Ryoichi, between Sato Hachiro and Koseki Yuji, between Aku Yu and Tokura Shun'ichi, and between Matsumoto Takashi and Hosono Haruomi--reveals the Showa period's cultural as well as aesthetic complexities.
In particular, this course aims to explore the issues of gender and sexuality, throwing light on the ways in which "masculinity" and "femininity" are (de)constructed historically.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 大正ロマンの遺産――西條八十
2 軍国の抒情――佐伯孝夫
3 戦争の記憶――サトウハチロー
4 日本のブルース――川内康範
5 煽情の戦略――なかにし礼
6 男性の客体化――安井かずみ
7 学期前半の総括と小テスト
8 LGBTの源流――阿久悠
9 都会のヒューマニズム――山上路夫
10 平和と命の詩学――松本隆
11 主体としての女性――竜真知子
12 フェミニズムの実験――阿木耀子
13 アメリカン・ドリームの残像――売野雅勇
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

興味を持った作詞家がいかなる作品を書いたのか、ネット上で情報を入手するとともに、動画サイトやCDレンタル等を利用して、実際にできるだけ多くの楽曲を鑑賞すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 小テスト(20%)
最終テスト(Final Test)(40%)
リアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 舌津智之 『どうにもとまらない歌謡曲――七〇年代のジェンダー』 ちくま文庫 2022 9784480438218
その他 (Others)
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】