日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FC110
Theme・Subtitle 米文学のアダプテーションとポリアモリーの水脈
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
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Credits 2
Course Number CMP2300
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this course is to comprehend the interpretive methodology by which to contextualize a selection of classic American novels or plays and their corresponding film adaptations. Throughout the course, particular emphasis will be placed on exploring the theme of polyamory, which challenges conventional norms of sexuality.

【Course Contents】

The method of adaptation that expands literary works as linguistic constructs into the domain encompassing non-verbal representations has garnered attention in recent years as a cross-media dynamic. For instance, “Pola” in the French film Pola X, directed by Leos Carax, is derived from the initials of the four words composing the French translation title of the underlying Melville work (Pierre ou les ambiguïtés). As such, Carax’s title symbolically illustrates the creative repeatability resulting from the deconstruction of the original, while effectively presenting an attitude that aligns with Melville’s profound exploration of sexuality. In this course, we aim to capture various aspects of sensual experiences rooted in the resonance between verbal and non-verbal elements. Using the theme of polyamory that relativizes monogamy, we will analyze several American literary texts and concurrently appreciate their cinematic adaptations, delving into the facets of sensuality arising from the convergence of language and non-verbal expressions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 序説
2 ハーマン・メルヴィル『ピエール』と『ポーラX』(1)
3 ハーマン・メルヴィル『ピエール』と『ポーラX』(2)
4 ハーマン・メルヴィル『ピエール』と『ポーラX』(3)
5 ケイト・ショパン『目覚め』と『グランド・アイル』(1)
6 ケイト・ショパン『目覚め』と『グランド・アイル』(2)
7 小テスト(1)
8 イーディス・ウォートン『エイジ・オブ・イノセンス』とその映画版(1)
9 イーディス・ウォートン『エイジ・オブ・イノセンス』とその映画版(2)
10 テネシー・ウィリアムズ『欲望という名の電車』とその映画版(1)
11 テネシー・ウィリアムズ『欲望という名の電車』とその映画版(2)
12 アーネスト・ヘミングウェイ『エデンの園』と『ガーデン・オブ・エデン』(1)
13 アーネスト・ヘミングウェイ『エデンの園』と『ガーデン・オブ・エデン』(2)
14 小テスト(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で取り上げられる作品は、(翻訳でよいので)可能な範囲内で(授業前であれ授業後であれ)手に取って読むことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 小テスト(2回)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ハーマン・メルヴィル 『ピエール』 国書刊行会 1999 9784336041913
2 ケイト・ショパン 『目覚め』 荒地出版社 2004 4752100908
3 イーディス・ウォートン 『エイジ・オブ・イノセンス』 新潮文庫 1993 9784102413012
4 テネシー・ウィリアムズ 『欲望という名の電車』 新潮文庫 1988 9784102109069
5 アーネスト・ヘミングウェイ 『エデンの園』 集英社文庫 1990 9784087601947

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

学期中に行う2度の論述式小テストはそれぞれ2,000字以上、それとは別に課される最終レポートは6,000字以上とする。文学とその文化表象に深い関心を持ち、その関心を自らの言葉で文章へと落とし込むいとなみに意欲的な受講者を歓迎する。また、扱う作品の原文を示したり、字幕のない本邦未公開の映像作品を鑑賞したりもするので、一定の英語能力を有していることが期待される。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A