日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC116/FC116FC116 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
西洋音楽の歴史と理論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:99人/ Capacity:99) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this lecture is for students to understand the historical transition of Western music from ancient times to the present. Students will regard sounds and music as art form with its own logic and systems.
Lectures. We will discuss the most important technical terms and basic concepts of Western music history from a historical perspective. In each class, students will actually listen to the music and provide analysis while using the musical score. Musical ability (practical, musical grammar, etc.) does not matter, but active interest and motivation are essential. As we will focus on theoretical aspects in particular, we hope that you will try to confront music as a scholar. We will consider the characteristics of the music of each period (ancient, medieval, renaissance, baroque, classical-romantic, turn of the century, modern) while discussing the following topics.
1 | 西洋音楽史の時代区分 |
2 | 音楽とは |
3 | 音楽の構成(音、静寂、時間など) |
4 | 音楽の素材(旋律、和声、リズム、音色、音強など) |
5 | 音楽の記憶(形式、内容、感情、理念など) |
6 | 音律(調律) |
7 | 協和音程と不協和音程 |
8 | 音名(ドレミ)の起源 |
9 | 楽譜の基礎(五線、音部記号、調号など) |
10 | さまざまな音階・旋法 |
11 | モノフォニー、ポリフォニー、ホモフォニー |
12 | 和音の種類 |
13 | 調性とその崩壊 |
14 | 言葉と音楽 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小テストないし次週までの小レポートを毎回課し(兼出席票)、それらを合算(100%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
時間厳守。私語厳禁。質問や指摘、討論はもちろん歓迎する。毎回の小テストや小レポートの概要を初回の授業で説明するので、必ず出席すること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
古代から現代まで、西洋音楽の歴史的変遷を理解するとともに、日常的に身近に聞いている音や音楽を、自らの論理と体系を持つ生命体として捉える。
The goal of this lecture is for students to understand the historical transition of Western music from ancient times to the present. Students will regard sounds and music as art form with its own logic and systems.
講義。西洋音楽史の最重要な専門用語や基本概念を歴史的な視点から論じる。毎回の授業では音楽を実際に聴き、楽譜を用いながら分析を加える。音楽的能力(実技、楽典等)は問わないが、積極的な関心と意欲は必須。とくに理論的な側面に重点を置くので、学としての音楽との対峙を想定してほしい。下記のようなトピックを論じつつ、各時代(古代、中世、ルネサンス、バロック、古典・ロマン派、世紀転換期、現代)の音楽の特徴を考察する。
Lectures. We will discuss the most important technical terms and basic concepts of Western music history from a historical perspective. In each class, students will actually listen to the music and provide analysis while using the musical score. Musical ability (practical, musical grammar, etc.) does not matter, but active interest and motivation are essential. As we will focus on theoretical aspects in particular, we hope that you will try to confront music as a scholar. We will consider the characteristics of the music of each period (ancient, medieval, renaissance, baroque, classical-romantic, turn of the century, modern) while discussing the following topics.
1 | 西洋音楽史の時代区分 |
2 | 音楽とは |
3 | 音楽の構成(音、静寂、時間など) |
4 | 音楽の素材(旋律、和声、リズム、音色、音強など) |
5 | 音楽の記憶(形式、内容、感情、理念など) |
6 | 音律(調律) |
7 | 協和音程と不協和音程 |
8 | 音名(ドレミ)の起源 |
9 | 楽譜の基礎(五線、音部記号、調号など) |
10 | さまざまな音階・旋法 |
11 | モノフォニー、ポリフォニー、ホモフォニー |
12 | 和音の種類 |
13 | 調性とその崩壊 |
14 | 言葉と音楽 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小テストないし次週までの小レポートを毎回課し(兼出席票)、それらを合算(100%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
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とくに指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に指示する。 |
時間厳守。私語厳禁。質問や指摘、討論はもちろん歓迎する。毎回の小テストや小レポートの概要を初回の授業で説明するので、必ず出席すること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A