日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC118/FC118FC118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽する人―人の多様な感性や音楽的行動と社会との関わりを知る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:99人/ Capacity:99) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will consider the music that has colored the history and lives of the people of the world (traditional music, what is known commonly as "ethnic music", popular music) and the state of performing arts through its relationship with regions, ethnic groups, and eras.
Students will learn about music, but rather than just focusing on the music itself, will also look broadly at the elements around it.
Basically, the classes will take the form of lectures. We will provide themes of readings related to music and entertainment in various regions, and the aim is to deepen students' understanding of these themes through many sound sources and video materials. We will look closely at the relationships between musical aspects, social aspects, cultural aspects, and related areas in each class. We would like to help students understand the subject through sounds as phenomena and the appearance of how they are emitted.
1 | 音楽的感性を知り、音楽をすることの意味を考える |
2 | 歌う人―人が歌うことの意味を考える |
3 | なぜ楽器は作られるのか―人が楽器によってめざすもの |
4 | 自然と音楽―自然の表象としての音楽 |
5 | 信仰と音楽―神の音像としての音楽・芸能 |
6 | 職能としての音楽―音楽を専業とする人々と伝承 |
7 | 身体動作と音楽―舞踊と手を携える音楽 |
8 | パフォーミング・アーツ |
9 | 西洋の進出と音楽 |
10 | 西洋音楽にみる「異国」 |
11 | 観光化と音楽・芸能 |
12 | 国家戦略としての文化産業-「韓流」はどのようにして実現したのか(ゲスト:キム・ヨハンさん) |
13 | キルギスの音楽と文化-シルクロードの音楽に触れる(ゲスト:ウメトバエヴァ・カリマンさん) |
14 | 伝統音楽とポピュラー音楽―ローカルからグローバルへ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
音楽を専門とする学生はほとんどいないと考えられ、特に知識を積むための授業でもないが、先入観や個人的な好みから離れて、さまざまな音楽をまずは聴いてみようという姿勢を尊重したい。授業の中で取り上げた例や関連する音楽を自発的に聴きなおす、あるいは探すことをぜひしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のチェックシート(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各授業回に資料を配布する。必要に応じて参考資料も添付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考資料は各回の資料の中で必要に応じて紹介する |
初回授業で実施の詳細を説明する
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
この授業では世界の人々の歴史と生活を彩ってきた音楽(伝統音楽、俗に"民族音楽"として知られるもの、大衆音楽)や芸能のありさまを、地域や民族、時代との関わりを通して考察する。
音楽について学ぶが、必ずしも音楽そのものだけがフォーカスされるのではなく、その周辺にあるものにも広く目を向ける。
In this course, we will consider the music that has colored the history and lives of the people of the world (traditional music, what is known commonly as "ethnic music", popular music) and the state of performing arts through its relationship with regions, ethnic groups, and eras.
Students will learn about music, but rather than just focusing on the music itself, will also look broadly at the elements around it.
さまざまな地域の音楽や芸能にかかわる読み切りのテーマを設け、多くの音源、映像資料を通して当該テーマの理解を深めることをめざす。回により、音楽的側面、社会的側面、文化的側面、関連領域との関わりなどをクローズアップする。受講生が事象としての音とそれが発せられている様子や社会との関わりを通して対象を理解する手助けとしたい。
Basically, the classes will take the form of lectures. We will provide themes of readings related to music and entertainment in various regions, and the aim is to deepen students' understanding of these themes through many sound sources and video materials. We will look closely at the relationships between musical aspects, social aspects, cultural aspects, and related areas in each class. We would like to help students understand the subject through sounds as phenomena and the appearance of how they are emitted.
1 | 音楽的感性を知り、音楽をすることの意味を考える |
2 | 歌う人―人が歌うことの意味を考える |
3 | なぜ楽器は作られるのか―人が楽器によってめざすもの |
4 | 自然と音楽―自然の表象としての音楽 |
5 | 信仰と音楽―神の音像としての音楽・芸能 |
6 | 職能としての音楽―音楽を専業とする人々と伝承 |
7 | 身体動作と音楽―舞踊と手を携える音楽 |
8 | パフォーミング・アーツ |
9 | 西洋の進出と音楽 |
10 | 西洋音楽にみる「異国」 |
11 | 観光化と音楽・芸能 |
12 | 国家戦略としての文化産業-「韓流」はどのようにして実現したのか(ゲスト:キム・ヨハンさん) |
13 | キルギスの音楽と文化-シルクロードの音楽に触れる(ゲスト:ウメトバエヴァ・カリマンさん) |
14 | 伝統音楽とポピュラー音楽―ローカルからグローバルへ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
音楽を専門とする学生はほとんどいないと考えられ、特に知識を積むための授業でもないが、先入観や個人的な好みから離れて、さまざまな音楽をまずは聴いてみようという姿勢を尊重したい。授業の中で取り上げた例や関連する音楽を自発的に聴きなおす、あるいは探すことをぜひしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のチェックシート(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各授業回に資料を配布する。必要に応じて参考資料も添付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考資料は各回の資料の中で必要に応じて紹介する |
初回授業で実施の詳細を説明する
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A