日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC123/FC123FC123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
美術における聖母:聖母の図像学入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
With a focus on Virgin Mary and her image in art, students will learn the basics of Christian art, and will be able to interpret Christian iconography on their own. Students will understand relations between Biblical passages, Christian dogma, cultural or social contexts and works of art.
Christian artworks purposefully translate complex doctrine into a visual form easier for laypeople to understand. Carefully reading artworks reveals an intricate symbolism that guides the viewers’ minds to a higher and deeper spirituality. In this course, an in-depth examination of the structure, meaning, and function of the image of the Virgin Mary will be given, and students will regularly write essays on a specific piece of art.
1 | ガイダンス・聖母とは何か? |
2 | 聖母伝の図像(受胎告知1) |
3 | 受胎告知2・小エッセイ |
4 | 聖母伝:聖母の生涯1 |
5 | 聖母伝:聖母の生涯2 |
6 | 聖母伝:聖母の生涯3・小エッセイ |
7 | 旧約聖書と聖母:エッサイの樹 |
8 | 聖母の家系図:聖アンナ三代ほか |
9 | 旧約聖書と聖母:雅歌1 |
10 | 旧約聖書と聖母:雅歌2 |
11 | 小エッセイ・聖母子像 |
12 | 聖母子像 |
13 | 聖母子像 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布資料などを基に、典拠となる聖書抜粋などには必ず目を通すこと。小エッセイでは、聖書等のテクストを参照しながら作品の解釈をしてもらうので、復習を必ずしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小エッセイ(30%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献、展覧会等については授業時に随時紹介する。授業時に使用する聖書の抜粋などは資料として随時配布する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
キリスト教美術で重要な位置を占める聖母マリアについて、旧約・新約聖書を参照しながら主要な図像の類型や、その背景にある教義、思想、美術家の意図について理解し、代表的な作品の解釈ができることを目標とする。
With a focus on Virgin Mary and her image in art, students will learn the basics of Christian art, and will be able to interpret Christian iconography on their own. Students will understand relations between Biblical passages, Christian dogma, cultural or social contexts and works of art.
キリスト教美術は、ラテン語を解しない無学者すなわち一般信徒の聖書と比喩されることが知られるように、難解・複雑な教義を視覚化することで受容されやすくし、視覚を通じて超越的な真理へと信徒の信仰心を導く意図を持って制作された。この講義では、数多くの作品が制作された聖母に焦点を当て、彼女をめぐる教義や信仰のあり方にも触れながら、主要作品について掘り下げて解釈を行っていく。
Christian artworks purposefully translate complex doctrine into a visual form easier for laypeople to understand. Carefully reading artworks reveals an intricate symbolism that guides the viewers’ minds to a higher and deeper spirituality. In this course, an in-depth examination of the structure, meaning, and function of the image of the Virgin Mary will be given, and students will regularly write essays on a specific piece of art.
1 | ガイダンス・聖母とは何か? |
2 | 聖母伝の図像(受胎告知1) |
3 | 受胎告知2・小エッセイ |
4 | 聖母伝:聖母の生涯1 |
5 | 聖母伝:聖母の生涯2 |
6 | 聖母伝:聖母の生涯3・小エッセイ |
7 | 旧約聖書と聖母:エッサイの樹 |
8 | 聖母の家系図:聖アンナ三代ほか |
9 | 旧約聖書と聖母:雅歌1 |
10 | 旧約聖書と聖母:雅歌2 |
11 | 小エッセイ・聖母子像 |
12 | 聖母子像 |
13 | 聖母子像 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布資料などを基に、典拠となる聖書抜粋などには必ず目を通すこと。小エッセイでは、聖書等のテクストを参照しながら作品の解釈をしてもらうので、復習を必ずしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小エッセイ(30%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献、展覧会等については授業時に随時紹介する。授業時に使用する聖書の抜粋などは資料として随時配布する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A