日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC124/FC124FC124 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
オラトリオの系譜 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:99人/ Capacity:99) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course will examine the relationship between music and Christianity, entertainment and morality by acquainting the students with representative works of oratorio and related genres, particularly in the 18th/19th century in the German-speaking world.
Oratorios are large-scale works composed for solo voice, chorus and orchestra. They are based on religious subjects and often have scripts based on the Bible. In this lecture, the characteristics of the script and music, the composers’ life and the background of the works will be examined. In each class, the works will be analysed using the scores. No musical ability (practical skills, musical notation, etc.) is required, but active interest and motivation are essential. The lyrics are mainly in German, but also in English, French and Latin, so students are expected to make an effort to understand the content based on the bilingual translation provided in class.
1 | オラトリオと周辺ジャンル(受難曲、カンタータ、ミサ曲、オペラなど) |
2 | バッハの《マタイ受難曲》 |
3 | ヘンデルの《エジプトのイスラエル人》 |
4 | ヘンデルの《メサイア》 |
5 | ハイドンの《天地創造》 |
6 | モーツァルトの《救われたベトゥーリア》 |
7 | ベートーヴェンの《オリーブ山のキリスト》 |
8 | メンデルスゾーンの《パウロ》 |
9 | メンデルスゾーンの《エリヤ》 |
10 | モーツァルトの《戴冠式ミサ》 |
11 | オネゲルの《クリスマス・カンタータ》 |
12 | ヴェルディの《ナブッコ》 |
13 | サンサーンスの《サムソンとデリラ》 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、音楽書、AVコーナーのCDやDVDを活用するとともに、積極的に生演奏に触れてほしい。授業中に随時、紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の理解度を問う小テスト・小レポートを学期中に数回課す(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
小テストや小レポートの概要、期日を初回授業で説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に紹介する。 |
時間厳守。私語厳禁。質問や指摘、討論はもちろん歓迎する。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
18/19世紀のドイツ語圏を中心に、オラトリオと周辺ジャンルの代表作を知り、音楽とキリスト教、娯楽と建徳の関係を考察する。
The course will examine the relationship between music and Christianity, entertainment and morality by acquainting the students with representative works of oratorio and related genres, particularly in the 18th/19th century in the German-speaking world.
オラトリオは、独唱と合唱、オーケストラのために作曲された大規模、大編成の作品である。宗教的な内容を題材とし、聖書に基づく台本が多い。この講義では、台本や音楽の特徴、作曲家の生涯や、作品成立の背景などを検討する。毎回の授業では作品を実際に聴き、楽譜を用いながら分析を加える。音楽的能力(実技、楽典等)は問わないが、積極的な関心と意欲は必須。また、歌詞は主にドイツ語、加えて、英語、フランス語、ラテン語などの外国語なので、授業で配布する対訳をもとに、内容を理解しようとする努力を期待する。
Oratorios are large-scale works composed for solo voice, chorus and orchestra. They are based on religious subjects and often have scripts based on the Bible. In this lecture, the characteristics of the script and music, the composers’ life and the background of the works will be examined. In each class, the works will be analysed using the scores. No musical ability (practical skills, musical notation, etc.) is required, but active interest and motivation are essential. The lyrics are mainly in German, but also in English, French and Latin, so students are expected to make an effort to understand the content based on the bilingual translation provided in class.
1 | オラトリオと周辺ジャンル(受難曲、カンタータ、ミサ曲、オペラなど) |
2 | バッハの《マタイ受難曲》 |
3 | ヘンデルの《エジプトのイスラエル人》 |
4 | ヘンデルの《メサイア》 |
5 | ハイドンの《天地創造》 |
6 | モーツァルトの《救われたベトゥーリア》 |
7 | ベートーヴェンの《オリーブ山のキリスト》 |
8 | メンデルスゾーンの《パウロ》 |
9 | メンデルスゾーンの《エリヤ》 |
10 | モーツァルトの《戴冠式ミサ》 |
11 | オネゲルの《クリスマス・カンタータ》 |
12 | ヴェルディの《ナブッコ》 |
13 | サンサーンスの《サムソンとデリラ》 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、音楽書、AVコーナーのCDやDVDを活用するとともに、積極的に生演奏に触れてほしい。授業中に随時、紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の理解度を問う小テスト・小レポートを学期中に数回課す(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
小テストや小レポートの概要、期日を初回授業で説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に紹介する。 |
時間厳守。私語厳禁。質問や指摘、討論はもちろん歓迎する。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A