日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FC131
Theme・Subtitle 言語とアイデンティティー
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2300
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course invites the students to find out literary works written in the French language. Through the reading of each work (translated in Japanese), the students will learn and understand about the philosophy behind it, historical background, and cultural diversity. Moreover, we will consider how "écriture (writing)" is related to issues of personal identity for the author.

【Course Contents】

While being aware of the "gap" that inevitably exists between so-called "French literature" and "francophone literatures", we will take a broader framework of "French-language literature" and present modern and contemporary writers from different origins under a common theme, "writing and identity”.
The cultural and social backgrounds of the works are analysed individually, we will also consider the various modes of literary expression (fiction, autobiographical writings, travel narratives, folk tales, essays…).
The authors we discuss here have a particular relationship with the French language. For some it is their native language, for others it is an imposed language, and for others it is a second language… However, all of these writers questioned "who they are" in relation to "others" and sought new ways to create a 'subjective self' through the act of writing. Studying their works, which broke new ground in literature, we will reconsider the power and potential of language as a medium of expression.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション(授業概要の確認、世界にひろがるフランス語の分布)
2 旅する作家たち:ニコラ・ブーヴィエを案内人に
3 「狂乱の時代」のパリと「外国人」たち
4 ネグリチュードと「黒人思想(パンセ・ノワール)」:エメ・セゼール
5 クレオールと「群島的思考」:エドゥアール・グリッサン
6 個と集団① 民の言葉を記録する:マリーズ・コンデ、パトリック・シャモワゾー
7 個と集団② 戦争と証言:アマドゥ・クルマ、ヴェロニク・タジョ
8 響くマグレブの声:アシア・ジェバール、タハール・ベン・ジェルーン、カメル・ダーウド
9 植民地に生まれ育った「フランス人作家」:マルグリット・デュラス、アルベール・カミュ
10 間文化社会ケベックと越境者たち:キム・チュイ、ダニー・ラフェリエール
11 フランス語と亡命者たち:アゴタ・クリストフ、アンドレイ・マキーヌ
12 言語と社会階層:アニー・エルノー、ディディエ・エリボン、エドゥアール・ルイ
13 母語の外で考える:エクソフォニーの作家たち
14 まとめ:アイデンティティーと視点の複数性(アミン・マアルーフを手がかりに)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・上記に名前をあげた作家は、いずれも日本語に訳されている作品があり、図書館にも所蔵があります。どの作家でもよいので少なくとも1冊は読むこと。
・上記のプログラムは、あくまでフランス語で書かれた文学作品のいくつかの潮流を大まかに示すものではありますが、ここに提示した作家だけでもってその真の多様性をあらわすことはできません。授業内では他の作家や作品についても(日本語に訳されていないものも含め)できるだけ言及します。興味を持った学生は、各小テーマや作家について詳細に論じている参考文献を閲覧したり、原語あるいは英語など他の言語で(翻訳があれば)作品を読むことを推奨します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(授業毎のリアクションペーパーの内容)(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内で資料(作品の抜粋など)を適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で参考文献リストを提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・フランス語の知識はとくに必要ありません。
・「授業内容」は一部変更する可能性があります。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A