日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC171/FC171FC171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
19世紀フランス社会と舞台芸術 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course examines operas, ballets, and other stage productions created in 19th century France. Through an analysis of the performing arts, which today are considered a noble art but at the time were a subculture of the bourgeoisie, we will explore the realities of modern French society after the French Revolution and the Industrial Revolution.
The class will focus on the issues of theaters such as opera houses, grand opera and operetta, and the rise, fall, and popularity of genres such as romantic ballet and classical ballet. While focusing mainly on ballets, we will examine some major works such as “La Sylphide,” “Giselle,” and “Coppelia” to explore their major themes, historical and social significance, aesthetics, and relationship with the literature of their time. In each class, time will be set aside to watch DVDs of stage performances, but at the same time, we will cultivate an attitude of critically examining the works with an awareness of the historical nature of 19th century France, so that the class does not end with mere appreciation of the stage performances. After the first few introductory lectures, each student will be asked to choose his or her own theme and present it to the class. Students are not required to have any knowledge of ballet history, but are expected to have some interest in musicals and other theatrical performances and to go to these performances on their own initiative during the class period.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(ミュージカル、オペラ、バレエの比較) |
3 | 講義2(バレエ・ダクシオン) |
4 | 講義3(ロマンティック・バレエ①) |
5 | 講義4(ロマンティック・バレエ②) |
6 | 講義5(クラシック・バレエ) |
7 | 講義6(20世紀のバレエ) |
8 | 発表1 |
9 | 発表2 |
10 | 発表3 |
11 | 発表4 |
12 | 発表5 |
13 | 発表6 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げる舞台作品は、youtubeなどインターネットを使って全編見るようにしてほしい。また、それらの作品で扱われているテーマに関連する同時代の文学作品も適宜紹介するので、なるべく多くの作品に触れるように。なお、各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(40%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 澤田肇、他 | 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座』 | 上智大学出版 | 2019 | |
2 | 鈴木晶 | 『オペラ座の迷宮』 | 新書館 | 2013 | |
3 | 鈴木晶 | 『バレエとダンスの歴史』 | 平凡社 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
他にも多くの文献を授業中に紹介する。 |
観劇に興味があり、できれば劇場に行く習慣を備えていること。物語に興味があること。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
19世紀フランスで作られたオペラやバレエなどの舞台作品について考察する。現代では高尚な芸術だと思われているが、当時はブルジョワジーのサブカルチャーであった舞台芸術の分析を通して、フランス革命および産業革命後の近代フランス社会の実相に迫る。
This course examines operas, ballets, and other stage productions created in 19th century France. Through an analysis of the performing arts, which today are considered a noble art but at the time were a subculture of the bourgeoisie, we will explore the realities of modern French society after the French Revolution and the Industrial Revolution.
この授業では上演の場としてのオペラ座などの劇場の問題、グランド・オペラやオペレッタ、またロマンチック・バレエやクラシック・バレエといったジャンルの盛衰や流行などを扱う。作品としてはおもにバレエを中心に取り上げつつ、『ラ・シルフィード』、『ジゼル』、『コッペリア』といったいくつかの主要作品を扱って、その主要テーマや歴史的・社会的な意味、各作品の美学、さらに同時代の文学との関係などを探る。授業では毎回DVDを使って舞台映像を見る時間を設けるが、同時に単なる鑑賞に終わらないよう、19世紀フランスという歴史性を意識しながら、批評的に作品を検討する態度を養う。授業の進め方に関しては、最初に何回か導入の講義をした後は、学生一人一人が自らのテーマを設定し、発表してもらうことになる。受講生にバレエ史の知識は求めないが、ある程度ミュージカルその他の観劇に関心があり、授業期間中に自分で自発的に観劇に行くことを受講の条件とする。
The class will focus on the issues of theaters such as opera houses, grand opera and operetta, and the rise, fall, and popularity of genres such as romantic ballet and classical ballet. While focusing mainly on ballets, we will examine some major works such as “La Sylphide,” “Giselle,” and “Coppelia” to explore their major themes, historical and social significance, aesthetics, and relationship with the literature of their time. In each class, time will be set aside to watch DVDs of stage performances, but at the same time, we will cultivate an attitude of critically examining the works with an awareness of the historical nature of 19th century France, so that the class does not end with mere appreciation of the stage performances. After the first few introductory lectures, each student will be asked to choose his or her own theme and present it to the class. Students are not required to have any knowledge of ballet history, but are expected to have some interest in musicals and other theatrical performances and to go to these performances on their own initiative during the class period.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(ミュージカル、オペラ、バレエの比較) |
3 | 講義2(バレエ・ダクシオン) |
4 | 講義3(ロマンティック・バレエ①) |
5 | 講義4(ロマンティック・バレエ②) |
6 | 講義5(クラシック・バレエ) |
7 | 講義6(20世紀のバレエ) |
8 | 発表1 |
9 | 発表2 |
10 | 発表3 |
11 | 発表4 |
12 | 発表5 |
13 | 発表6 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げる舞台作品は、youtubeなどインターネットを使って全編見るようにしてほしい。また、それらの作品で扱われているテーマに関連する同時代の文学作品も適宜紹介するので、なるべく多くの作品に触れるように。なお、各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(40%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 澤田肇、他 | 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座』 | 上智大学出版 | 2019 | |
2 | 鈴木晶 | 『オペラ座の迷宮』 | 新書館 | 2013 | |
3 | 鈴木晶 | 『バレエとダンスの歴史』 | 平凡社 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
他にも多くの文献を授業中に紹介する。 |
観劇に興味があり、できれば劇場に行く習慣を備えていること。物語に興味があること。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び