日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FC171
Theme・Subtitle 19世紀フランス社会と舞台芸術
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2340
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course examines operas, ballets, and other stage productions created in 19th century France. Through an analysis of the performing arts, which today are considered a noble art but at the time were a subculture of the bourgeoisie, we will explore the realities of modern French society after the French Revolution and the Industrial Revolution.

【Course Contents】

The class will focus on the issues of theaters such as opera houses, grand opera and operetta, and the rise, fall, and popularity of genres such as romantic ballet and classical ballet. While focusing mainly on ballets, we will examine some major works such as “La Sylphide,” “Giselle,” and “Coppelia” to explore their major themes, historical and social significance, aesthetics, and relationship with the literature of their time. In each class, time will be set aside to watch DVDs of stage performances, but at the same time, we will cultivate an attitude of critically examining the works with an awareness of the historical nature of 19th century France, so that the class does not end with mere appreciation of the stage performances. After the first few introductory lectures, each student will be asked to choose his or her own theme and present it to the class. Students are not required to have any knowledge of ballet history, but are expected to have some interest in musicals and other theatrical performances and to go to these performances on their own initiative during the class period.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 講義1(ミュージカル、オペラ、バレエの比較)
3 講義2(バレエ・ダクシオン)
4 講義3(ロマンティック・バレエ①)
5 講義4(ロマンティック・バレエ②)
6 講義5(クラシック・バレエ)
7 講義6(20世紀のバレエ)
8 発表1
9 発表2
10 発表3
11 発表4
12 発表5
13 発表6
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で取り上げる舞台作品は、youtubeなどインターネットを使って全編見るようにしてほしい。また、それらの作品で扱われているテーマに関連する同時代の文学作品も適宜紹介するので、なるべく多くの作品に触れるように。なお、各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業への参加度(40%)
発表(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
毎回プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 澤田肇、他 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座』 上智大学出版 2019
2 鈴木晶 『オペラ座の迷宮』 新書館 2013
3 鈴木晶 『バレエとダンスの歴史』 平凡社 2012
その他 (Others)
他にも多くの文献を授業中に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

観劇に興味があり、できれば劇場に行く習慣を備えていること。物語に興味があること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び