日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC172/FC172FC172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像制作 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Moving-image works exist based on the relationship between the creator and the audience, a premise that applies to fictional films, TV shows, documentaries, and YouTube videos alike. In other words, the creator of a moving-image work must possess the techniques to control the emotions of the audience.
This course will introduce the techniques that creators use in each process of making their moving-image works. Furthermore, students will practice these techniques by creating their own short moving-image works.
Compared to the creation of other works of art, making a moving-image work involves a slightly more complicated process. This course will introduce the processes involved in making a fictional film. As they learn about these processes, students will also create their own moving-image works.
During the first seven weeks of the course, each student will create and present their own short work (1–2 minutes long).
During the seven weeks in the second half of the course, students will work in groups to create and present a short work (3–10 minutes long).
1 | イントロダクション |
2 | 作品1 構想・構成 |
3 | 作品1 撮影 |
4 | 作品1 撮影 |
5 | 作品1 編集 |
6 | 作品1 発表・講評① |
7 | 作品1 発表・講評② |
8 | 作品2 構成・脚本 |
9 | 作品2 脚本 |
10 | 作品2 ロケハン/撮影 |
11 | 作品2 撮影 |
12 | 作品2 撮影/編集 |
13 | 作品2 編集 |
14 | 作品2 発表・講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成・脚本・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行う可能性があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
1. 課題作品の提出(2回)(60%) 2. 授業に臨む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |
撮影・編集等の経験の有無は問いません。
撮影は、基本的に各自が持っているスマートフォンの動画撮影機能を使用して行います。
(スマートフォンに動画撮影機能がない場合でも受講可能です。)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
映像作品は「創り手」と「受け手」の関係で成り立っています。それは、劇映画であっても、TV番組であっても、ドキュメンタリー作品であっても、ユーチューブでも変わりません。つまり、映像の「創り手」には、「受け手」の感情をコントロールするテクニックが必要となります。
この授業では、映像制作の各プロセスにおける「創り手のテクニック」を紹介。さらに短い映像作品を制作することで、そうしたテクニックの実践を目指します。
Moving-image works exist based on the relationship between the creator and the audience, a premise that applies to fictional films, TV shows, documentaries, and YouTube videos alike. In other words, the creator of a moving-image work must possess the techniques to control the emotions of the audience.
This course will introduce the techniques that creators use in each process of making their moving-image works. Furthermore, students will practice these techniques by creating their own short moving-image works.
映像制作には、他の芸術作品と比べて、やや複雑なプロセスがあります。
授業では、劇映画の制作プロセスを紹介。それと並行して、受講者は映像作品の制作を行います。
前半の7週では、各自が短い映像(1〜2分)を制作・発表。
後半の7週では、数人のグループで協力しながら、短編作品(3〜10分)を制作・発表します。
Compared to the creation of other works of art, making a moving-image work involves a slightly more complicated process. This course will introduce the processes involved in making a fictional film. As they learn about these processes, students will also create their own moving-image works.
During the first seven weeks of the course, each student will create and present their own short work (1–2 minutes long).
During the seven weeks in the second half of the course, students will work in groups to create and present a short work (3–10 minutes long).
1 | イントロダクション |
2 | 作品1 構想・構成 |
3 | 作品1 撮影 |
4 | 作品1 撮影 |
5 | 作品1 編集 |
6 | 作品1 発表・講評① |
7 | 作品1 発表・講評② |
8 | 作品2 構成・脚本 |
9 | 作品2 脚本 |
10 | 作品2 ロケハン/撮影 |
11 | 作品2 撮影 |
12 | 作品2 撮影/編集 |
13 | 作品2 編集 |
14 | 作品2 発表・講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成・脚本・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行う可能性があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
1. 課題作品の提出(2回)(60%) 2. 授業に臨む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |
撮影・編集等の経験の有無は問いません。
撮影は、基本的に各自が持っているスマートフォンの動画撮影機能を使用して行います。
(スマートフォンに動画撮影機能がない場合でも受講可能です。)
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び