日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC173/FC173FC173 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
クリエイションの現場~インスピレーションの源泉としての音楽~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will explore the scene of interdisciplinary creativity, placing music at the center, through topics such as “Music and Video Art”, “The Five Senses in Creativity”, “AI and Music”, and “Architecture and Music” examining various art forms. Students will learn about music, art, and culture from an international point of view, and gain a new appreciation of sensitivities unique to Japanese culture, both traditional and modern. Discussions and presentations on these topics will sometimes be held in the classroom when students will be able to investigate various ways of expressing themselves to convey their ideas to others, which will help them to comprehend their field more extensively. It is desirable that students have deep interests in creation, such as music, video arts, architecture, visual arts, and literature, etc.
As a pianist and composer who has been active (mainly in the U.S. and Japan) releasing albums, working with film and visual art, and so on, the lecturer will convey the diverse aspects of creating music and inspire awareness of the richness of the imagination. Guest speaker sessions along with questions and answers will be facilitated for participants to experience the scene of creation from various points of view. There will also be live performances with guest performers, a flutist and a shakuhachi player, invited to the classroom during this semester to provide sessions with the aim of presenting conversational improvisation as a form of non-verbal communication. In addition, leading experts in their fields, such as TV producer, company founder, architect will also be invited to the classroom for interdisciplinary lectures as guest speakers (7 guest speaker sessions in total).
1 | 「クリエイションの現場」発想の源泉〜創造的な思考力とは |
2 | 沈黙は聞こえるのか?〜静寂と音とクリエイション(即興リレー・連想編) |
3 | 即興演奏とは〜ライブ・コンサートの演奏の現場、セッションの魅力 ゲスト・スピーカー/ 赤木りえ・フルート奏者 |
4 | 調律とクリエイション〜間違いだらけのクラシック音楽・ピアノ編 ゲスト・スピーカー/ 高木裕・調律師、ピアノ・プロデューサー |
5 | 創造する思考力〜作曲とビジネスの創造プロセスの対比 ゲスト・スピーカー/ 岡本晴彦・クリエイト・レストランツ・ホールディングス創業者 |
6 | 日本文学と音楽〜「音読」の趣、無常観、月を弾く(即興リレー・物語編) |
7 | 和楽器とクリエイション〜尺八と新たな世界 ゲスト・スピーカー/ 藤原道山・尺八奏者、東京芸術大学准教授 |
8 | AIは芸術作品を創れるか?〜デジタル時代のクリエイション、アナログの秘めたる力 |
9 | 音とクルマとクリエイション〜五感を研ぎ澄ます、音楽とものづくり ゲスト・スピーカー/ 小島誠・アウディ・ジャパン元広報部長 |
10 | 建築とクリエイション〜建築と音楽と高次情報 ゲスト・スピーカー/ 豊田啓介・建築家、東京大学特任教授 |
11 | シュールレアリスムと音楽〜コラージュとミュジック・コンクレート |
12 | 映像とクリエイション〜音の色彩、音のテクスチュア(即興リレー・映像編) |
13 | メディアとクリエイション〜テレビ音楽番組の作り方 ゲスト・スピーカー/ 鬼久保美帆・テレビ朝日「題名のない音楽会」プロデューサー |
14 | 創造のモチベーション〜インスピレーションの源泉としての音楽 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業毎のコメントペーパーと授業への参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには3/4以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各授業回、もしくは事前に資料/プリントを配布する。講義内容は変更になる場合がある。 詳細は本講義内、及び公式ページwww.akikograce.comで案内する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考CDアルバム Akiko Grace, フロム・ニューヨーク, 日本コロムビア, 2002.1 Akiko Grace, マンハッタン・ストーリー, 日本コロムビア, 2002.9 Akiko Grace, ニューヨーク・スタイル, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2003.7 Akiko Grace, フロム・オスロ, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2004.1 Akiko Grace, イリューム, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2006.6 Akiko Grace, グレースフル・ヴィジョン, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2008.10/ 2016.7 Akiko Grace, ピアノリウム, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2009.1 |
詳細は本講義内、及び公式ページwww.akikograce.com等で案内する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
音楽制作を原点に「映像と音楽」「五感とクリエイション」「AIと音楽」「建築と音楽」など、学際的なアプローチで音源や作品を考察し、創造の現場について理解を深める。国際的な視点をもって芸術文化を見つめ、日本独自の感性についても、伝統と革新の両方から考察する。さらに、ディスカッションや発表を通して発想力を身につけ、自身の専門分野をより広い文脈で捉えられるようになる。音楽、映像、建築、絵画、文学など、何らかの創作活動に強い興味を持っている学生の履修が望ましい。
In this course, students will explore the scene of interdisciplinary creativity, placing music at the center, through topics such as “Music and Video Art”, “The Five Senses in Creativity”, “AI and Music”, and “Architecture and Music” examining various art forms. Students will learn about music, art, and culture from an international point of view, and gain a new appreciation of sensitivities unique to Japanese culture, both traditional and modern. Discussions and presentations on these topics will sometimes be held in the classroom when students will be able to investigate various ways of expressing themselves to convey their ideas to others, which will help them to comprehend their field more extensively. It is desirable that students have deep interests in creation, such as music, video arts, architecture, visual arts, and literature, etc.
ピアニスト・作曲家として日米を主な活動拠点とし、アルバム制作、演奏活動、視覚芸術とのコラボレーションなど創作活動を行ってきた立場から、制作現場の要所を伝え、ゆたかな発想への気づきを促す。ゲスト・スピーカーとのセッション、質疑応答などを通じて、様々な分野の創造の現場を感じてもらい、実際に作品や演奏に触れてもらう。コミュニケーションとしての即興演奏を体感する目的で、音楽家(今学期はフルート奏者、尺八奏者)を迎えて演奏する場も設ける。また、テレビ・プロデューサー、創業者、建築家など各分野の第一人者をゲスト・スピーカーとして迎えて、音楽を軸とした学際的な講義を行う。ゲスト・スピーカー回は全7回の予定。
As a pianist and composer who has been active (mainly in the U.S. and Japan) releasing albums, working with film and visual art, and so on, the lecturer will convey the diverse aspects of creating music and inspire awareness of the richness of the imagination. Guest speaker sessions along with questions and answers will be facilitated for participants to experience the scene of creation from various points of view. There will also be live performances with guest performers, a flutist and a shakuhachi player, invited to the classroom during this semester to provide sessions with the aim of presenting conversational improvisation as a form of non-verbal communication. In addition, leading experts in their fields, such as TV producer, company founder, architect will also be invited to the classroom for interdisciplinary lectures as guest speakers (7 guest speaker sessions in total).
1 | 「クリエイションの現場」発想の源泉〜創造的な思考力とは |
2 | 沈黙は聞こえるのか?〜静寂と音とクリエイション(即興リレー・連想編) |
3 | 即興演奏とは〜ライブ・コンサートの演奏の現場、セッションの魅力 ゲスト・スピーカー/ 赤木りえ・フルート奏者 |
4 | 調律とクリエイション〜間違いだらけのクラシック音楽・ピアノ編 ゲスト・スピーカー/ 高木裕・調律師、ピアノ・プロデューサー |
5 | 創造する思考力〜作曲とビジネスの創造プロセスの対比 ゲスト・スピーカー/ 岡本晴彦・クリエイト・レストランツ・ホールディングス創業者 |
6 | 日本文学と音楽〜「音読」の趣、無常観、月を弾く(即興リレー・物語編) |
7 | 和楽器とクリエイション〜尺八と新たな世界 ゲスト・スピーカー/ 藤原道山・尺八奏者、東京芸術大学准教授 |
8 | AIは芸術作品を創れるか?〜デジタル時代のクリエイション、アナログの秘めたる力 |
9 | 音とクルマとクリエイション〜五感を研ぎ澄ます、音楽とものづくり ゲスト・スピーカー/ 小島誠・アウディ・ジャパン元広報部長 |
10 | 建築とクリエイション〜建築と音楽と高次情報 ゲスト・スピーカー/ 豊田啓介・建築家、東京大学特任教授 |
11 | シュールレアリスムと音楽〜コラージュとミュジック・コンクレート |
12 | 映像とクリエイション〜音の色彩、音のテクスチュア(即興リレー・映像編) |
13 | メディアとクリエイション〜テレビ音楽番組の作り方 ゲスト・スピーカー/ 鬼久保美帆・テレビ朝日「題名のない音楽会」プロデューサー |
14 | 創造のモチベーション〜インスピレーションの源泉としての音楽 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業毎のコメントペーパーと授業への参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには3/4以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各授業回、もしくは事前に資料/プリントを配布する。講義内容は変更になる場合がある。 詳細は本講義内、及び公式ページwww.akikograce.comで案内する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考CDアルバム Akiko Grace, フロム・ニューヨーク, 日本コロムビア, 2002.1 Akiko Grace, マンハッタン・ストーリー, 日本コロムビア, 2002.9 Akiko Grace, ニューヨーク・スタイル, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2003.7 Akiko Grace, フロム・オスロ, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2004.1 Akiko Grace, イリューム, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2006.6 Akiko Grace, グレースフル・ヴィジョン, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2008.10/ 2016.7 Akiko Grace, ピアノリウム, コロムビアミュージックエンタテインメント, 2009.1 |
詳細は本講義内、及び公式ページwww.akikograce.com等で案内する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。