日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FC402/FC402FC402 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本の伝統音楽入門─歴史と理論─ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
(1) Students will acquire knowledge of the major disciplines of Japanese traditional music and their historical development.
(2) Students will understand how foreign music (instruments) was accepted and has reached the present day.
(3) Students will perceive the differences in singing methods and the characteristics of the accompanying instruments through the appreciation of the various disciplines of Japanese music.
Many students may associate “traditional Japanese music” with instrumental music such as koto and shamisen. However, many of the traditional Japanese musical instruments are based on vocal expression such as “song” and “narration,” and are closely related to the language arts of poetry, storytelling, and drama.
In this lecture, while listening to sound and video recordings of major Japanese traditional music, the historical background and musical structure of the music will be explained in chronological order of its creation. Today, there are few opportunities to experience traditional music even though one lives in Japan. Now is the time for many foreign visitors to become aware of the rich musical culture inherited by our predecessors.
1 | 日本音楽のとらえ方 その1 種目と時代区分 |
2 | 日本音楽のとらえ方 その2 音階とリズム |
3 | 雅楽 その1 管絃 |
4 | 雅楽 その2 舞楽 |
5 | 声明─声楽の源流として─ |
6 | 琵琶楽の系譜─平家琵琶から近代琵琶まで─ |
7 | 能楽 その1 能とは何か─舞台芸術として─ |
8 | 能楽 その2 謡や囃子の音楽構造 |
9 | 三味線の伝来と音楽的展開─「うた」・「語り」─ |
10 | 箏曲・尺八楽─近世成立の室内音楽─ |
11 | 近世成立の劇場音楽 その1 人形浄瑠璃─文楽─ |
12 | 近世成立の劇場音楽 その2 歌舞伎 |
13 | 近代国家と日本音楽 |
14 | 総括:現代における日本音楽の諸相 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:教科書の各回に関連する項目を事前に読んでおく。
復習:授業で紹介した種目について、デジタルコンテンツなどを活用して音源を視聴する。
これらの学習には各回1〜2時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎回提出するリアクションペーパー(全14回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
出席が2/3に満たない場合、または筆記試験が50%未満の場合は単位を認めない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 月溪恒子 | 『日本音楽との出会い─日本音楽の歴史と理論─』 | 東京堂出版 | 2010 | 9784490206913 |
その他 (Others) | |||||
このほか、随時プリント配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 徳丸吉彦監修 野川美穂子・黒川真理恵・奥山けい子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史①古代〜中世』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363560 |
2 | 徳丸吉彦監修 小塩さとみ・野川美穂子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史②近世』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363577 |
3 | 徳丸吉彦監修 塚原康子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史③近代〜現代』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363584 |
その他 (Others) | |||||
日本芸術文化振興会(国立劇場)「文化デジタルライブラリー」 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
(1)日本の伝統音楽の主な種目とその歴史的展開についての基礎的な知見を得る。
(2)外来の音楽(楽器)がどのように受容され、現代に至るのか理解する。
(3)多様な種目の鑑賞を通じて、歌唱法の違いや楽器奏法の特色を感じ取ることができる。
(1) Students will acquire knowledge of the major disciplines of Japanese traditional music and their historical development.
(2) Students will understand how foreign music (instruments) was accepted and has reached the present day.
(3) Students will perceive the differences in singing methods and the characteristics of the accompanying instruments through the appreciation of the various disciplines of Japanese music.
「日本の伝統音楽」といえば、箏や三味線などの器楽を想起する人が多いだろう。しかしながら、日本音楽の種目の多くは「うた」や「語り」といった声による表現を主体にしており、言語芸術である詩歌や物語、演劇などとも深い関わりがある。
本講義では、日本の伝統音楽の主要な種目の音源や動画を視聴しながら、それらが生まれた歴史的背景や音楽のしくみについて、成立年代順に概説する。日本に居ながらも、伝統音楽に触れる機会が少ない現代。多くの外国人が訪れる今こそ、先人達が継承してきた豊かな音楽文化に意識を向けていきたい。
Many students may associate “traditional Japanese music” with instrumental music such as koto and shamisen. However, many of the traditional Japanese musical instruments are based on vocal expression such as “song” and “narration,” and are closely related to the language arts of poetry, storytelling, and drama.
In this lecture, while listening to sound and video recordings of major Japanese traditional music, the historical background and musical structure of the music will be explained in chronological order of its creation. Today, there are few opportunities to experience traditional music even though one lives in Japan. Now is the time for many foreign visitors to become aware of the rich musical culture inherited by our predecessors.
1 | 日本音楽のとらえ方 その1 種目と時代区分 |
2 | 日本音楽のとらえ方 その2 音階とリズム |
3 | 雅楽 その1 管絃 |
4 | 雅楽 その2 舞楽 |
5 | 声明─声楽の源流として─ |
6 | 琵琶楽の系譜─平家琵琶から近代琵琶まで─ |
7 | 能楽 その1 能とは何か─舞台芸術として─ |
8 | 能楽 その2 謡や囃子の音楽構造 |
9 | 三味線の伝来と音楽的展開─「うた」・「語り」─ |
10 | 箏曲・尺八楽─近世成立の室内音楽─ |
11 | 近世成立の劇場音楽 その1 人形浄瑠璃─文楽─ |
12 | 近世成立の劇場音楽 その2 歌舞伎 |
13 | 近代国家と日本音楽 |
14 | 総括:現代における日本音楽の諸相 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:教科書の各回に関連する項目を事前に読んでおく。
復習:授業で紹介した種目について、デジタルコンテンツなどを活用して音源を視聴する。
これらの学習には各回1〜2時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎回提出するリアクションペーパー(全14回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
出席が2/3に満たない場合、または筆記試験が50%未満の場合は単位を認めない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 月溪恒子 | 『日本音楽との出会い─日本音楽の歴史と理論─』 | 東京堂出版 | 2010 | 9784490206913 |
その他 (Others) | |||||
このほか、随時プリント配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 徳丸吉彦監修 野川美穂子・黒川真理恵・奥山けい子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史①古代〜中世』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363560 |
2 | 徳丸吉彦監修 小塩さとみ・野川美穂子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史②近世』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363577 |
3 | 徳丸吉彦監修 塚原康子著 | 『ビジュアル 日本の音楽の歴史③近代〜現代』 | ゆまに書房 | 2023 | 9784843363584 |
その他 (Others) | |||||
日本芸術文化振興会(国立劇場)「文化デジタルライブラリー」 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A