日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD004/FD004FD004 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
対人関係が人の認知・感情・行動に及ぼす影響 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As long as we live in society, it is difficult to avoid involvement with others. For that reason, we have a common view that many people in the world are interested in themselves, others and interpersonal relationships.
The aim of this course is to help students acquire understanding of various problems caused by interpersonal relationships and use this learning for everyday life.
This course introduces the relationship between oneself and others, and deals with topics, such as interpersonal cognition, social attitude, group influence, and the stages of interpersonal relationships (formation, development, maintenance, and collapse of intimate relationships). While explaining the basic terms and concepts of each theme, this course introduces concrete examples on them and enhances students’ understanding of interpersonal issues. Everyone has worries, and many of them are caused by interpersonal relationships. For this reason, lectures focus on questions in daily life such as "What is good communication?", " Why people can't ask others for help?" and "What is reading between the lines?".
This course will be conducted mainly using PowerPoint, but video teaching materials also will be used as needed. At the end of each lecture, all students have to submit a comment paper.
1 | ガイダンス:対人コミュニケーションの社会心理学 |
2 | 対人関係における自己:自己概念、自己呈示と自己開示 自分はどんな人か?自分のことを人にどう伝えるか? |
3 | 対人関係における他者:社会的認知と対人魅力 どのような相手に魅力を感じ、好意を抱くか? |
4 | 集団と対人関係 集団が個人に及ぼす影響とは? |
5 | 対人影響力 相手を説得するにはどうしたら良いのか? |
6 | 心理学と幸福感 日本人の幸福感はなぜ低い? |
7 | パーソナリティ:遺伝と環境 人の性格はどのように形成されるのか? |
8 | ソーシャルスキル 円滑な対人関係を築くにはどうしたら良いのか? |
9 | 恋愛:出会いと別れ 吊り橋効果は実在するか? |
10 | 援助行動と攻撃行動 援助行動・攻撃行動を促進する要因にはどのようなものがあるか? |
11 | メディアコミュニケーション コミュニケーション環境の変化と対人関係 |
12 | 対人関係と健康 対人関係が人の身体的・精神的健康を悪化させる? |
13 | カウンセリングにおける対人関係 人はなぜカウンセリングを受けるのか? |
14 | 講義の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の講義資料に目を通し、内容への理解を深め、知識の定着を図ること。
各授業の復習を通じて、レポート試験への準備をきちんとすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業終了時に提出するリアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にテキストは指定しない。適宜、プリントなどの資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業で参考文献を紹介する。 |
特になし。心理学に関する知識がなくても問題ない。
特になし。
パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料も適宜活用する。
講義形式を中心とするが、リアクションペーパー提出への積極的な受講態度を期待する。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
私たちが社会生活を送る上で、他者との関わりを避けることは困難である。そのため、世の中の多くの人が自己のみならず他者や対人関係に興味を持っていることは、共通の認識として共有できる。
本講義では、対人関係に関する社会心理学の知見をもとに、対人関係に起因する諸問題について理解することを目的とする。対人関係によって生じる心の動きやさまざまな問題について、社会心理学的観点から理解を深め、日常生活に役立てる。
As long as we live in society, it is difficult to avoid involvement with others. For that reason, we have a common view that many people in the world are interested in themselves, others and interpersonal relationships.
The aim of this course is to help students acquire understanding of various problems caused by interpersonal relationships and use this learning for everyday life.
各回では自己と他者の関わりから始まり、対人認知、社会的態度、集団の影響力や対人関係の各段階(親密な関係の形成・発展・維持・崩壊)といったテーマを取り上げる。各テーマの基本的な用語、概念を解説しながら、それらに関する具体的な研究を紹介することで対人関係の諸問題に対する理解を深めていく。人の悩みの多くは、対人関係が原因となる。そのため、「良好なコミュニケーションとは何か?」、「なぜ助けてと言えないのか?」や「空気を読むとは何か?」などの日常生活で感じる疑問にも焦点を当てながら、講義を進める。
講義は主にパワーポイントを用いて進めるが、必要に応じて映像教材なども使用する。毎回の講義の終わりにはコメントペーパーを作成し、提出してもらう。コメントペーパーの作成は、講義で学んだ知識を整理する上で重要であるため、各学生の積極的な取り組みが求められる。
This course introduces the relationship between oneself and others, and deals with topics, such as interpersonal cognition, social attitude, group influence, and the stages of interpersonal relationships (formation, development, maintenance, and collapse of intimate relationships). While explaining the basic terms and concepts of each theme, this course introduces concrete examples on them and enhances students’ understanding of interpersonal issues. Everyone has worries, and many of them are caused by interpersonal relationships. For this reason, lectures focus on questions in daily life such as "What is good communication?", " Why people can't ask others for help?" and "What is reading between the lines?".
This course will be conducted mainly using PowerPoint, but video teaching materials also will be used as needed. At the end of each lecture, all students have to submit a comment paper.
1 | ガイダンス:対人コミュニケーションの社会心理学 |
2 | 対人関係における自己:自己概念、自己呈示と自己開示 自分はどんな人か?自分のことを人にどう伝えるか? |
3 | 対人関係における他者:社会的認知と対人魅力 どのような相手に魅力を感じ、好意を抱くか? |
4 | 集団と対人関係 集団が個人に及ぼす影響とは? |
5 | 対人影響力 相手を説得するにはどうしたら良いのか? |
6 | 心理学と幸福感 日本人の幸福感はなぜ低い? |
7 | パーソナリティ:遺伝と環境 人の性格はどのように形成されるのか? |
8 | ソーシャルスキル 円滑な対人関係を築くにはどうしたら良いのか? |
9 | 恋愛:出会いと別れ 吊り橋効果は実在するか? |
10 | 援助行動と攻撃行動 援助行動・攻撃行動を促進する要因にはどのようなものがあるか? |
11 | メディアコミュニケーション コミュニケーション環境の変化と対人関係 |
12 | 対人関係と健康 対人関係が人の身体的・精神的健康を悪化させる? |
13 | カウンセリングにおける対人関係 人はなぜカウンセリングを受けるのか? |
14 | 講義の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の講義資料に目を通し、内容への理解を深め、知識の定着を図ること。
各授業の復習を通じて、レポート試験への準備をきちんとすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業終了時に提出するリアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特にテキストは指定しない。適宜、プリントなどの資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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各回の授業で参考文献を紹介する。 |
特になし。心理学に関する知識がなくても問題ない。
特になし。
パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料も適宜活用する。
講義形式を中心とするが、リアクションペーパー提出への積極的な受講態度を期待する。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A