日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD008/FD008FD008 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
癒しとは?生涯にわたって健やかに生きるための学び |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim is to learn about the meaning and methodology of healing your mind and body comfortably, and consider how to live a healthy life with healing both now and in the future.
In the first half of this class, we will learn about the relationship between the human mind, body and healing. In the second half, we will learn about several healing methods, along with latest research examples. Throughout the class, we will develop their understanding of how to heal themselves and live a healthy life.
1 | 癒しとは |
2 | 癒しと心や身体の健康 |
3 | 癒しの効果:概論 |
4 | 癒しの効果:心理的反応 |
5 | 癒しの効果:身体的反応① |
6 | 癒しの効果:身体的反応② |
7 | 自然の持つ癒し① |
8 | 自然の持つ癒し② |
9 | 自然の持つ癒し③ |
10 | 香りの持つ癒し① |
11 | 香りの持つ癒し② |
12 | 生活と癒し① |
13 | 生活と癒し② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業内に行う小テスト(10%×3回)(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席を単位取得の条件とします。リアクションペーパーも評価の対象とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。授業内で資料を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に紹介します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
自分の心や身体を心地よく癒すことの意味と方法論を学び、現在及び生涯にわたり癒しとともにある健やかな生き方を考究することを目標とします。
The aim is to learn about the meaning and methodology of healing your mind and body comfortably, and consider how to live a healthy life with healing both now and in the future.
この授業の前半では人の心や身体と癒しの関わりについて、後半では最新の研究事例とともにいくつかの癒しの方法について学んでいきます。授業全体を通して、自らを癒し健やかに生きることについて考えをまとめていきます。
In the first half of this class, we will learn about the relationship between the human mind, body and healing. In the second half, we will learn about several healing methods, along with latest research examples. Throughout the class, we will develop their understanding of how to heal themselves and live a healthy life.
1 | 癒しとは |
2 | 癒しと心や身体の健康 |
3 | 癒しの効果:概論 |
4 | 癒しの効果:心理的反応 |
5 | 癒しの効果:身体的反応① |
6 | 癒しの効果:身体的反応② |
7 | 自然の持つ癒し① |
8 | 自然の持つ癒し② |
9 | 自然の持つ癒し③ |
10 | 香りの持つ癒し① |
11 | 香りの持つ癒し② |
12 | 生活と癒し① |
13 | 生活と癒し② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業内に行う小テスト(10%×3回)(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席を単位取得の条件とします。リアクションペーパーも評価の対象とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。授業内で資料を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に紹介します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A