日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD009/FD009FD009 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
医学的観点からスポーツを考える。(Considering Sports from a Medical Perspective.) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The environment surrounding top athletes is formed by sports medicine science. Students will understand that sports are formed from a number of disciplines and progress based on scientific evidence
Sports are physical activities in which many studies such as physiology, psychology, anatomy and medicine are involved. Focusing on sports, we will look at sports from various viewpoints. In addition, we will introduce the relationship between sports and science.
1 | ガイダンス |
2 | 筋肉について‐筋の基礎医学的な知識- |
3 | 筋肉と持久力 |
4 | 筋痙攣を考えてみる |
5 | 熱中症による不慮の事故を防ぐ |
6 | 頭部打撲の恐怖 |
7 | スポーツビジョンとは何か |
8 | 女性アスリートを考える |
9 | 応急処置について |
10 | ケガの予防について |
11 | 試合に臨むために大事な事とは何か |
12 | ドーピングの知識を学ぼう |
13 | スポーツと科学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加人数が多い場合には、グループ発表は省略される場合がある。 |
CANVASを使用して、授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
トップアスリートを取り巻く環境は、スポーツ医科学によって形成されている。スポーツは,いくつもの学問から形成され,科学的エビデンスに基づいて進歩していることを理解する
The environment surrounding top athletes is formed by sports medicine science. Students will understand that sports are formed from a number of disciplines and progress based on scientific evidence
スポーツは身体の運動であるが、生理学、心理学、解剖学や医学など多くの学問が関与している。スポーツを軸に、いろいろな視点からスポーツを見つめる。また、スポーツと科学の関連について紹介する。
Sports are physical activities in which many studies such as physiology, psychology, anatomy and medicine are involved. Focusing on sports, we will look at sports from various viewpoints. In addition, we will introduce the relationship between sports and science.
1 | ガイダンス |
2 | 筋肉について‐筋の基礎医学的な知識- |
3 | 筋肉と持久力 |
4 | 筋痙攣を考えてみる |
5 | 熱中症による不慮の事故を防ぐ |
6 | 頭部打撲の恐怖 |
7 | スポーツビジョンとは何か |
8 | 女性アスリートを考える |
9 | 応急処置について |
10 | ケガの予防について |
11 | 試合に臨むために大事な事とは何か |
12 | ドーピングの知識を学ぼう |
13 | スポーツと科学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加人数が多い場合には、グループ発表は省略される場合がある。 |
CANVASを使用して、授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。