日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD009/FD009FD009 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツの科学/Sports Science |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course aims to help students acquire foundational knowledge of various academic fields related to sports, such as physiology, psychology, anatomy, and medicine, and understand how they influence the health and performance of individuals involved in sports. Students will also develop the ability to critically analyze the progress and challenges in sports based on scientific evidence.
This course explores the scientific foundations supporting sports practice and the health of individuals involved in sports. Topics include the roles of the musculoskeletal, endocrine, and immune systems, challenges in sleep and mental health, and issues specific to children and the elderly. Students will also learn about assessment methods and interventions, gaining a multidimensional understanding of the close relationship between sports, health, and science.
1 | ガイダンス |
2 | スポーツと健康 |
3 | スポーツと運動器 |
4 | ケガの評価 |
5 | ケガの対策と予防 |
6 | スポーツとホルモン |
7 | スポーツと免疫 |
8 | スポーツと睡眠 |
9 | 睡眠の評価 |
10 | 睡眠の対策と予防 |
11 | スポーツとメンタルヘルス |
12 | メンタルヘルスの評価 |
13 | メンタルヘルスの対策と予防 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業内容や参加人数に応じて、グループ発表やディスカッションを行います。 |
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
スポーツに関する幅広い学問分野(生理学、心理学、解剖学、医学など)の基礎知識を習得し、それらがスポーツに関わる人々の健康やパフォーマンスにどのように影響するかを理解する。また、科学的エビデンスに基づいたスポーツの進歩と課題について考察できる力を養う。
The course aims to help students acquire foundational knowledge of various academic fields related to sports, such as physiology, psychology, anatomy, and medicine, and understand how they influence the health and performance of individuals involved in sports. Students will also develop the ability to critically analyze the progress and challenges in sports based on scientific evidence.
本授業では、スポーツの実践やスポーツに関わる人々の健康を支える科学的な背景を学びます。具体的には、運動器系、内分泌系、免疫系の役割、睡眠やメンタルヘルスの課題、子どもや高齢者特有の問題について取り上げます。また、それらに対する評価方法や対策についても学び、スポーツと健康・科学の密接な関係を多角的に理解します。
This course explores the scientific foundations supporting sports practice and the health of individuals involved in sports. Topics include the roles of the musculoskeletal, endocrine, and immune systems, challenges in sleep and mental health, and issues specific to children and the elderly. Students will also learn about assessment methods and interventions, gaining a multidimensional understanding of the close relationship between sports, health, and science.
1 | ガイダンス |
2 | スポーツと健康 |
3 | スポーツと運動器 |
4 | ケガの評価 |
5 | ケガの対策と予防 |
6 | スポーツとホルモン |
7 | スポーツと免疫 |
8 | スポーツと睡眠 |
9 | 睡眠の評価 |
10 | 睡眠の対策と予防 |
11 | スポーツとメンタルヘルス |
12 | メンタルヘルスの評価 |
13 | メンタルヘルスの対策と予防 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業内容や参加人数に応じて、グループ発表やディスカッションを行います。 |
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。