日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD010/FD010FD010 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人体の仕組みと健康 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In order to maintain good health, it is necessary to have detailed knowledge about one’s own body and the various diseases that occur in it. In this course, the students will have better understanding of the structure and functions of the human body, which is essential to study health. In addition, they aim to acquire the basic knowledge about the mechanism of diseases and their prevention and treatment methods.
1. Lecture will be given on the structure of the human body and the mechanism of maintaining health.
2. Mechanisms of representative diseases and their prevention and treatment methods will be introduced.
3. Some examples of life-related ethical issues will be examined.
1 | 健康と病気について考える |
2 | 人体の構造と維持する仕組み |
3 | 人体を動かす仕組みを知る |
4 | 免疫の仕組みを知る |
5 | 様々な感染症とその対策を考える |
6 | がんの発生の仕組みを知る |
7 | 生活習慣病とは何か |
8 | 脳の機能について知る |
9 | 精神及び行動の障害を脳機能の側面から理解する |
10 | ホルモンによる身体機能の調節とその異常による疾患 |
11 | 生殖医療の仕組みと様々な問題点を考える |
12 | 歯と口腔の健康 |
13 | 先端医療について知る |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業に関連する内容について質問し、コメントシートに回答を求める。単に聴講するだけでなく、各自が予習・復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村康一 | 『学生のための健康管理学 改訂3版』 | 南山堂 | 2021 | 9784525620530 |
PC またはスマートフォン。PCの方が望ましい。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
健康維持のためには己の体とそこに生じる様々な疾病について詳しく知ることが必要である。そこで本授業ではまず健康を考える上で必要不可欠な人体の構造と機能への理解を深める。また、疾病のメカニズムとその予防方法・治療方法についての基礎知識を身に付けることを目標とする。
In order to maintain good health, it is necessary to have detailed knowledge about one’s own body and the various diseases that occur in it. In this course, the students will have better understanding of the structure and functions of the human body, which is essential to study health. In addition, they aim to acquire the basic knowledge about the mechanism of diseases and their prevention and treatment methods.
1. 人体の構造と健康を維持する仕組みについて講義する。
2. 代表的な疾病についてそのメカニズムと予防方法・治療方法を紹介していく。
3. 生命に関する倫理的問題についてもいくつか検討する。
1. Lecture will be given on the structure of the human body and the mechanism of maintaining health.
2. Mechanisms of representative diseases and their prevention and treatment methods will be introduced.
3. Some examples of life-related ethical issues will be examined.
1 | 健康と病気について考える |
2 | 人体の構造と維持する仕組み |
3 | 人体を動かす仕組みを知る |
4 | 免疫の仕組みを知る |
5 | 様々な感染症とその対策を考える |
6 | がんの発生の仕組みを知る |
7 | 生活習慣病とは何か |
8 | 脳の機能について知る |
9 | 精神及び行動の障害を脳機能の側面から理解する |
10 | ホルモンによる身体機能の調節とその異常による疾患 |
11 | 生殖医療の仕組みと様々な問題点を考える |
12 | 歯と口腔の健康 |
13 | 先端医療について知る |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業に関連する内容について質問し、コメントシートに回答を求める。単に聴講するだけでなく、各自が予習・復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村康一 | 『学生のための健康管理学 改訂3版』 | 南山堂 | 2021 | 9784525620530 |
PC またはスマートフォン。PCの方が望ましい。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A