日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD014/FD014FD014 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツを通して社会を知る(Understanding Society through Sports) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will grasp the functions and structure of sport and its relationship to the various elements that make up society from universal and diverse perspectives. They will acquire the basic thinking needed to pursue human potential and contribute to the realization of a wellness society that is comfortable and vibrant for all.
We will clarify the functions and structures of sports and their relationships with the various elements that make up society. We will consider sports from universal and diverse perspectives through case studies and other examples that illustrate how sports relate to numerous fields.
1 | 本講を学ぶ意義 ―スポーツと社会の関係性― |
2 | スポーツとはなにか ―スポーツの社会的機能を考える― |
3 | スポーツマンシップとビジネスパーソンシップ |
4 | スポーツとウエルネス |
5 | スポーツと教育 |
6 | スポーツと文化 |
7 | スポーツとビジネス |
8 | スポーツと法律 |
9 | スポーツとメディア |
10 | スポーツとテクノロジー |
11 | スポーツとエンターテインメント |
12 | スポーツとナショナリズム |
13 | スポーツとまちづくり |
14 | 総括 ―スポーツを通して社会を知る― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(50%) 授業内に指示した複数回の提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
スポーツがもつ機能や構造を把握し、社会を構成するさまざまな要素との関係性について、普遍的かつ多様な視点から理解する。人間の可能性を追求し、誰もが快適で活力に満ちたウエルネス社会の実現に寄与するための基本的な思考を身につける。
Students will grasp the functions and structure of sport and its relationship to the various elements that make up society from universal and diverse perspectives. They will acquire the basic thinking needed to pursue human potential and contribute to the realization of a wellness society that is comfortable and vibrant for all.
スポーツがもつ機能や構造や社会を構成するさまざまな要素との関係性について明らかにする。数多くの分野とスポーツの関わり方を示す事例などを通して、普遍的かつ多様な視点からスポーツを考える。
We will clarify the functions and structures of sports and their relationships with the various elements that make up society. We will consider sports from universal and diverse perspectives through case studies and other examples that illustrate how sports relate to numerous fields.
1 | 本講を学ぶ意義 ―スポーツと社会の関係性― |
2 | スポーツとはなにか ―スポーツの社会的機能を考える― |
3 | スポーツマンシップとビジネスパーソンシップ |
4 | スポーツとウエルネス |
5 | スポーツと教育 |
6 | スポーツと文化 |
7 | スポーツとビジネス |
8 | スポーツと法律 |
9 | スポーツとメディア |
10 | スポーツとテクノロジー |
11 | スポーツとエンターテインメント |
12 | スポーツとナショナリズム |
13 | スポーツとまちづくり |
14 | 総括 ―スポーツを通して社会を知る― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(50%) 授業内に指示した複数回の提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。