日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD015/FD015FD015 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツ文化人類学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course introduces examples which represent the way in which communities abroad/within Japan create connections. The course aims to examine sports as an effective strategy for developing cross-cultural understanding.
Based on a global perspective of cross-cultural exchange, the course aims to reexamine traditional games (traditional sports) which are executed in various regions throughout the world, as well as the actuality regarding the acceptance and transformation of modern sports. Utilizing sports, the course compares the dynamism of cultural creation from a historical and cultural anthropological perspective. Students will consider the meaning of physical movement within an celebratory space by connecting it with contemporary issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 古代ギリシャの葬送競技(古代オリンピック) |
3 | 古代ローマの見世物(剣闘士競技) |
4 | メキシコの古式長距離競走(ララムリ) |
5 | 世界の特徴的な通過儀礼(ナゴール,サメ獲り) |
6 | イギリスの古式サッカー(シュローヴ・タイド・フットボール) |
7 | イタリアの古式サッカー(カルチョストーリコ) |
8 | イタリアの古式競馬(パリオ) |
9 | 秋田県刈和野の大綱引 |
10 | 福岡県八幡古表神社の神相撲 |
11 | 福島県相馬の野馬追 |
12 | スポーツ発祥の類型 |
13 | スポーツ組織の広がり・ルールの変遷 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前・事後に参考文献に目を通しておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の小レポート(5%×12回)(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。原則として毎回資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤光将 | 『オリンピック・パラリンピックを学ぶ』 | 岩波書店 | 2020 | 9784005009114 |
2 | 高峰修 | 『夢と欲望のオリンピック』 | 成文堂 | 2020 | 9784792380847 |
3 | 新井博 | 『新版スポーツの歴史と文化』 | 道和書院 | 2019 | 9784810521351 |
4 | 瀬戸邦弘・杉山千鶴 | 『近代日本の身体表象 演じる身体・競う身体』 | 森話社 | 2013 | 9784864050524 |
毎回の小レポートは授業時間内にCanvas LMSで提出してもらいますので,PCやスマートフォンなどを持参してください。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本授業は,外国・日本における地域コミュニティのつながり方の代表的な事例を紹介します。異文化理解の有用な方策としての「スポーツ」について考えることを目標とします。
This course introduces examples which represent the way in which communities abroad/within Japan create connections. The course aims to examine sports as an effective strategy for developing cross-cultural understanding.
地球上の様々な地域でおこなわれている伝統遊戯(伝統スポーツ),および,近代スポーツの受容と変容の実相を,異文化交流というグローバルな視点で捉え直します。スポーツを切り口にして、文化創造のダイナミズムを歴史学,および,文化人類学的視点から比較検討します。祝祭的な空間における身体活動の意義を現代的課題と結びつけながら考えます。
Based on a global perspective of cross-cultural exchange, the course aims to reexamine traditional games (traditional sports) which are executed in various regions throughout the world, as well as the actuality regarding the acceptance and transformation of modern sports. Utilizing sports, the course compares the dynamism of cultural creation from a historical and cultural anthropological perspective. Students will consider the meaning of physical movement within an celebratory space by connecting it with contemporary issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 古代ギリシャの葬送競技(古代オリンピック) |
3 | 古代ローマの見世物(剣闘士競技) |
4 | メキシコの古式長距離競走(ララムリ) |
5 | 世界の特徴的な通過儀礼(ナゴール,サメ獲り) |
6 | イギリスの古式サッカー(シュローヴ・タイド・フットボール) |
7 | イタリアの古式サッカー(カルチョストーリコ) |
8 | イタリアの古式競馬(パリオ) |
9 | 秋田県刈和野の大綱引 |
10 | 福岡県八幡古表神社の神相撲 |
11 | 福島県相馬の野馬追 |
12 | スポーツ発祥の類型 |
13 | スポーツ組織の広がり・ルールの変遷 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前・事後に参考文献に目を通しておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の小レポート(5%×12回)(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。原則として毎回資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤光将 | 『オリンピック・パラリンピックを学ぶ』 | 岩波書店 | 2020 | 9784005009114 |
2 | 高峰修 | 『夢と欲望のオリンピック』 | 成文堂 | 2020 | 9784792380847 |
3 | 新井博 | 『新版スポーツの歴史と文化』 | 道和書院 | 2019 | 9784810521351 |
4 | 瀬戸邦弘・杉山千鶴 | 『近代日本の身体表象 演じる身体・競う身体』 | 森話社 | 2013 | 9784864050524 |
毎回の小レポートは授業時間内にCanvas LMSで提出してもらいますので,PCやスマートフォンなどを持参してください。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A