日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FD101
Theme・Subtitle 生物としてのヒトの心と行動、その未来
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
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Credits 2
Course Number CMP2400
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about the functions of neural networks, neurotransmitters, and hormonal controls that maintain our daily lives, such as cognition, body movement, sleep, emotion, sexual behavior, and sociality.

【Course Contents】

The mind and body are maintained by multiple interactions among various neurotransmitters and neural circuitries in the brain. If the dynamics of such interactions deviate from that of most other people, the person could be diagnosed as having a “disorder” or would experience various difficulties in his/her life. On the contrary, it is possible that the deviation provides special abilities or creativity to the person. In this lecture, students will learn how to explore the human mind and behavior from a natural scientific perspective using familiar examples and cases as entry points, as well as an overview of the findings obtained from such exploration. The lecture will be structured to introduce content that is useful in daily life and to enable students to acquire scientific thinking. By reviewing our understanding of “the way of being human,” the lecture will help students to understand the need for accepting and promoting diversity in our society. In addition to biological approaches to the mind and behavior, we will touch on trends in technologies that combine neuroscience and information science (machine learning, artificial intelligence, etc.), and will also discuss what the mind is and what consciousness is from the scientific viewpoint.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業内容のレビュー、成績評価についてなど
2 脳と体:脳の解剖と脳機能
3 記憶・思考:脳の発達から記憶、思考の機序
4 睡眠:睡眠、夢、睡眠薬など
5 脳の働き・病気:自律神経、疲労、脳卒中、認知症など
6 脳と心の関係:意思決定、自覚できない脳活動、脳科学の未来など
7 心の発達:発達心理学の基礎、アイデンティティなど
8 個人差の心理学:遺伝と環境、特性論など
9 犯罪の心理学:衝動的犯罪、疎外と孤独など
10 心理学的支援:心理療法の歴史、認知行動療法など
11 AIの仕組み:コンピューターの歴史、機械学習など
12 AIと医療:画像診断とAI、創薬AIなど
13 AIと言語:自動翻訳、音声認識など
14 AIの多様性:さまざまな分野で活用されるAI技術の実例

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で紹介する一般向け科学書を通じた学習。
授業内容に関連したビデオなどの資料を視聴したり、クイズの答えを考えてきたりしてもらうことがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席兼コメントペーパー、クイズ(35%)
最終テスト(Final Test)(30%)
最終レポート(Final Report)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 櫻井武 『「こころ」はいかにして生まれるのか―最新脳科学で解き明かす「情動」』 講談社 2018 4065135222

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A