日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FD104
Theme・Subtitle 人間の高次認知過程(認知心理学)と近接領域
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2400
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This “Science of Mind” course aims to develop a better understanding of cognitive psychology by investigating recent research trends on high-level cognitive processing, such as humans’ ability to recall scenes from nature, language comprehension, problem solving, judgement and decision making, from an interdisciplinary point of view.

【Course Contents】

Cognitive psychology focuses on exploring the mechanism of human awareness and its “wonder.” It is a core approach in modern psychology, resulting in significant progress in research on human cognitive processes and knowledge structures. This course mainly focuses on high-level cognitive processes (memory, language, and thought processes). However, it is not limited by a narrow framework but rather actively introduces research in related fields like psychophysiology, clinical psychology, information behavior psychology, social psychology, and consumer behavior psychology.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 序論:基本概念とアプローチ
2 記憶:意識できる過去と意識できない過去
3 日常認知:思い出は変容するか
4 言語理解:言語を処理する心の仕組み
5 問題解決と推論:知性のきらめきと思考の多様性
6 判断と意思決定:選択のゆがみと判断の落とし穴
7 判断と意思決定:選択のゆがみと判断の落とし穴
8 認知行動療法
9 脳波と事象関連電位
10 認知心理学的手法による注意研究
11 ICT・情報行動の心理
12 消費者の認知と購買意思決定
13 感情,認知,意思決定
14 批判的思考(クリティカル・シンキング)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時の指示に従い,予習・復習を行うことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業内に指示した課題に対する提出物,14回(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 箱田裕司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋 『認知心理学』 有斐閣 2010年 9784641053748

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 都築誉史(編) 『認知科学パースペクティブ』 信山社 2002年 4797222174
2 都築誉史(編) 『ICT・情報行動心理学』 北大路書房 2017年 9784762829642
その他 (Others)
授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A