日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FD106
Theme・Subtitle 心の生涯発達
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.2
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Credits 2
Course Number CMP2400
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will deepen their understanding of the formation of individuality of human mind and the psychological changes experienced with aging from the viewpoint of life-span developmental psychology.

【Course Contents】

We will focus on the development of social emotional aspects such as personality development and the development of interpersonal relationships. Each student will reflect on their "past" and we will proceed with the lectures while relating them to specific scenes so that the course can be a hint for the "future." We will also actively introduce episodes that appear in our lives. We want to provide opportunities for each student to think about "what is human development" throughout the course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 心理学とは
2 心理学の研究法
3 生涯発達とライフサイクル論(1)(乳児期、幼児期、児童期)
4 生涯発達とライフサイクル論(2)(青年期、成人期、老年期)
5 乳幼児期の心理(1)
6 乳幼児期の心理(2)
7 親子関係の発達(1)
8 親子関係の発達(2)
9 児童期の心理
10 青年期の心理(1)
11 青年期の心理(2)
12 家族関係の発達
13 成人期の心理
14 老年期の心理

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業は講義形式を中心とし、映像資料も取り入れて理解を深めていく。なお、履修人数等によって実施可能な場合には、グループワークを1回予定している。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

開講にあたっての既有知識は、特に求めない。心理学関連科目の初学者にも理解できるように授業を進めていく。授業外でも、自身と同年代にある者だけでなく、自身とは異なる発達段階にある者(乳幼児、児童、高齢者など)に対しても積極的に関心を寄せ、生涯発達への理解を深めてほしい。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 100
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 塚本伸一・堀耕治(編) 『現代心理学への招待』 樹村房 2005年 488367116
2 無藤隆・岡本祐子・大坪治彦(編) 『よくわかる発達心理学第2版』 ミネルヴァ書房 2009年 9784623053797
3 林 創 『発達心理学』 ミネルヴァ書房 2019年 9784623086221
その他 (Others)
その他、授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

私語は厳禁とする。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A