日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD106/FD106FD106 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心の生涯発達 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will deepen their understanding of the formation of individuality of human mind and the psychological changes experienced with aging from the viewpoint of life-span developmental psychology.
We will focus on the development of social emotional aspects such as personality development and the development of interpersonal relationships. Each student will reflect on their "past" and we will proceed with the lectures while relating them to specific scenes so that the course can be a hint for the "future." We will also actively introduce episodes that appear in our lives. We want to provide opportunities for each student to think about "what is human development" throughout the course.
1 | 心理学とは |
2 | 心理学の研究法 |
3 | 生涯発達とライフサイクル論(1)(乳児期、幼児期、児童期) |
4 | 生涯発達とライフサイクル論(2)(青年期、成人期、老年期) |
5 | 乳幼児期の心理(1) |
6 | 乳幼児期の心理(2) |
7 | 親子関係の発達(1) |
8 | 親子関係の発達(2) |
9 | 児童期の心理 |
10 | 青年期の心理(1) |
11 | 青年期の心理(2) |
12 | 家族関係の発達 |
13 | 成人期の心理 |
14 | 老年期の心理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業は講義形式を中心とし、映像資料も取り入れて理解を深めていく。なお、履修人数等によって実施可能な場合には、グループワークを1回予定している。 |
開講にあたっての既有知識は、特に求めない。心理学関連科目の初学者にも理解できるように授業を進めていく。授業外でも、自身と同年代にある者だけでなく、自身とは異なる発達段階にある者(乳幼児、児童、高齢者など)に対しても積極的に関心を寄せ、生涯発達への理解を深めてほしい。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 塚本伸一・堀耕治(編) | 『現代心理学への招待』 | 樹村房 | 2005年 | 488367116 |
2 | 無藤隆・岡本祐子・大坪治彦(編) | 『よくわかる発達心理学第2版』 | ミネルヴァ書房 | 2009年 | 9784623053797 |
3 | 林 創 | 『発達心理学』 | ミネルヴァ書房 | 2019年 | 9784623086221 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で適宜紹介する。 |
私語は厳禁とする。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
人の心の個性の成り立ちや,加齢に伴って経験される心理的変化について,生涯発達心理学の観点から理解を深める。
Students will deepen their understanding of the formation of individuality of human mind and the psychological changes experienced with aging from the viewpoint of life-span developmental psychology.
パーソナリティ発達や対人関係の発達など,社会情緒的な側面の発達を中心に概観していく。受講者各人が「これまで」を振り返り,「これから」を展望するためのヒントともなるように,具体的場面と関連づけながら講義を進めていく。生活の中でみられるエピソードの紹介なども,積極的に取り入れていく。授業全体を通じて,受講者各人が「人の発達とは何か」を考えるきっかけを提供したい。
We will focus on the development of social emotional aspects such as personality development and the development of interpersonal relationships. Each student will reflect on their "past" and we will proceed with the lectures while relating them to specific scenes so that the course can be a hint for the "future." We will also actively introduce episodes that appear in our lives. We want to provide opportunities for each student to think about "what is human development" throughout the course.
1 | 心理学とは |
2 | 心理学の研究法 |
3 | 生涯発達とライフサイクル論(1)(乳児期、幼児期、児童期) |
4 | 生涯発達とライフサイクル論(2)(青年期、成人期、老年期) |
5 | 乳幼児期の心理(1) |
6 | 乳幼児期の心理(2) |
7 | 親子関係の発達(1) |
8 | 親子関係の発達(2) |
9 | 児童期の心理 |
10 | 青年期の心理(1) |
11 | 青年期の心理(2) |
12 | 家族関係の発達 |
13 | 成人期の心理 |
14 | 老年期の心理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業は講義形式を中心とし、映像資料も取り入れて理解を深めていく。なお、履修人数等によって実施可能な場合には、グループワークを1回予定している。 |
開講にあたっての既有知識は、特に求めない。心理学関連科目の初学者にも理解できるように授業を進めていく。授業外でも、自身と同年代にある者だけでなく、自身とは異なる発達段階にある者(乳幼児、児童、高齢者など)に対しても積極的に関心を寄せ、生涯発達への理解を深めてほしい。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 塚本伸一・堀耕治(編) | 『現代心理学への招待』 | 樹村房 | 2005年 | 488367116 |
2 | 無藤隆・岡本祐子・大坪治彦(編) | 『よくわかる発達心理学第2版』 | ミネルヴァ書房 | 2009年 | 9784623053797 |
3 | 林 創 | 『発達心理学』 | ミネルヴァ書房 | 2019年 | 9784623086221 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で適宜紹介する。 |
私語は厳禁とする。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A