日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FD108
Theme・Subtitle 「集団」の心理学的検討を通して、私たちの生き方を見つめ直す
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2400
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about the findings and ideas of social psychology regarding behavior and interpersonal relationships that occur in "groups," and cultivate the ability to understand familiar events and social problems from a psychological perspective.

【Course Contents】

As social beings, we cannot live apart from groups. Groups work together to achieve great accomplishments, provide support and a sense of security to members, but sometimes have disruptive effects both inside and outside. We will examine the various phenomena that occur in such "groups" from a psychological perspective based on specific examples. I would like to explore how ideal relationships between individuals and groups should be and how they can be built for people living in society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 社会的存在としての人間-私たちはなぜ集団を必要とするか
2 集団心理の基本概念-社会的手抜き、集団規範、同調
3 集団意思決定の心理-集団極性化、集団思考
4 リーダーシップの心理-社会で活躍するリーダーを例に
5 群衆行動の心理-群衆の破壊的行動、流言
6 災害発生時の心理-パニック、避難行動、災害時流言
7 非倫理的行動の心理-アイヒマン実験、スタンフォード刑務所実験を例に
8 偏見・差別の心理-メカニズムと対策の検討
9 「いじめ」の心理―予防と解決に向けて
10 マインド・コントロールと説得の心理-カルト、悪徳商法を例に
11 オンライン・コミュニティの心理-SNS、ネット依存などを例に
12 ピアサポートによる心理的支援(1)-ピアサポートの意義
13 ピアサポートによる心理的支援(2)-勇気づけのメカニズム
14 ピアサポートによる心理的支援(3)-状況の影響

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回で提示した参考文献を中心に、授業後も履修者が発展的学習に努め、学期末レポートに結実させること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 出席兼コメントペーパーの内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
Canvas LMSにアップしたプリント教材を用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各回の授業で参考文献を紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

心理学に関する予備知識は、特に必要としない。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特になし。

【その他 / Others】

私語には厳しく対応する。受講者は互いを思いやり、快適な学習環境の創出に努めること。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A