日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD108/FD108FD108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「集団」の心理学的検討を通して、私たちの生き方を見つめ直す |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn about the findings and ideas of social psychology regarding behavior and interpersonal relationships that occur in "groups," and cultivate the ability to understand familiar events and social problems from a psychological perspective.
As social beings, we cannot live apart from groups. Groups work together to achieve great accomplishments, provide support and a sense of security to members, but sometimes have disruptive effects both inside and outside. We will examine the various phenomena that occur in such "groups" from a psychological perspective based on specific examples. I would like to explore how ideal relationships between individuals and groups should be and how they can be built for people living in society.
1 | 社会的存在としての人間-私たちはなぜ集団を必要とするか |
2 | 集団心理の基本概念-社会的手抜き、集団規範、同調 |
3 | 集団意思決定の心理-集団極性化、集団思考 |
4 | リーダーシップの心理-社会で活躍するリーダーを例に |
5 | 群衆行動の心理-群衆の破壊的行動、流言 |
6 | 災害発生時の心理-パニック、避難行動、災害時流言 |
7 | 非倫理的行動の心理-アイヒマン実験、スタンフォード刑務所実験を例に |
8 | 偏見・差別の心理-メカニズムと対策の検討 |
9 | 「いじめ」の心理―予防と解決に向けて |
10 | マインド・コントロールと説得の心理-カルト、悪徳商法を例に |
11 | オンライン・コミュニティの心理-SNS、ネット依存などを例に |
12 | ピアサポートによる心理的支援(1)-ピアサポートの意義 |
13 | ピアサポートによる心理的支援(2)-勇気づけのメカニズム |
14 | ピアサポートによる心理的支援(3)-状況の影響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で提示した参考文献を中心に、授業後も履修者が発展的学習に努め、学期末レポートに結実させること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席兼コメントペーパーの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Canvas LMSにアップしたプリント教材を用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業で参考文献を紹介する。 |
心理学に関する予備知識は、特に必要としない。
特になし。
私語には厳しく対応する。受講者は互いを思いやり、快適な学習環境の創出に努めること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
「集団」で生じる行動や対人関係について、社会心理学の知見や発想を学び、日常生活の対人関係や社会問題を心理学的に理解する力を養う。
Students will learn about the findings and ideas of social psychology regarding behavior and interpersonal relationships that occur in "groups," and cultivate the ability to understand familiar events and social problems from a psychological perspective.
社会的存在である人間は、集団を離れて生きられない。集団は協働により偉業を達成したり、成員に支援や安心感を与えるが、時として内外に破壊的な影響をもたらす。そうした「集団」で生じるさまざまな現象を、具体例をもとに心理学的に検討する。社会に生きる人間にとって、個と集団の理想的な関係はどうあるべきかを模索したい。
As social beings, we cannot live apart from groups. Groups work together to achieve great accomplishments, provide support and a sense of security to members, but sometimes have disruptive effects both inside and outside. We will examine the various phenomena that occur in such "groups" from a psychological perspective based on specific examples. I would like to explore how ideal relationships between individuals and groups should be and how they can be built for people living in society.
1 | 社会的存在としての人間-私たちはなぜ集団を必要とするか |
2 | 集団心理の基本概念-社会的手抜き、集団規範、同調 |
3 | 集団意思決定の心理-集団極性化、集団思考 |
4 | リーダーシップの心理-社会で活躍するリーダーを例に |
5 | 群衆行動の心理-群衆の破壊的行動、流言 |
6 | 災害発生時の心理-パニック、避難行動、災害時流言 |
7 | 非倫理的行動の心理-アイヒマン実験、スタンフォード刑務所実験を例に |
8 | 偏見・差別の心理-メカニズムと対策の検討 |
9 | 「いじめ」の心理―予防と解決に向けて |
10 | マインド・コントロールと説得の心理-カルト、悪徳商法を例に |
11 | オンライン・コミュニティの心理-SNS、ネット依存などを例に |
12 | ピアサポートによる心理的支援(1)-ピアサポートの意義 |
13 | ピアサポートによる心理的支援(2)-勇気づけのメカニズム |
14 | ピアサポートによる心理的支援(3)-状況の影響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で提示した参考文献を中心に、授業後も履修者が発展的学習に努め、学期末レポートに結実させること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席兼コメントペーパーの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Canvas LMSにアップしたプリント教材を用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業で参考文献を紹介する。 |
心理学に関する予備知識は、特に必要としない。
特になし。
私語には厳しく対応する。受講者は互いを思いやり、快適な学習環境の創出に努めること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A