日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD172/FD172FD172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
筋トレリテラシーを身につける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will deepen their understanding of their own body that they must live with for life, in this era of living to 100 years, and acquire the foundation of strength training and muscle conditioning literacy that can be used as a life skill for many years.
By learning the structure and mechanical characteristics of the human body that we are less conscious of in everyday life to promote "awareness of the body," we will aim to use strength training as a health management tool. Rather than focusing on the acquisition of motor skills, the emphasis will be placed on each student's entrance to the "quest for an ideal body" through discussion and sharing experiences among students.We will approach the following themes from various perspectives.
-Muscles have a multi layer structure, and it is important to work on deep muscles that cannot be touched from the surface.
-The muscles and joints of the whole body function as a system that influences each other, and the cause of pain and discomfort exists outside the relevant part.
-Understanding the importance of maintaining a constant awareness of one's own physical condition and adjusting it by oneself through strength training and stretching.
1 | オリエンテーション(各自の受講動機、バックグラウンドのヒアリングなど) ※初回は一般教室にて座学中心の内容。 |
2 | 体幹の構造を理解し強化する ※第2回目以降は、トレーニングルームにて実技+講義 |
3 | 肩甲骨を意識し、動きを高める1 |
4 | 肩甲骨を意識し、動きを高める2 |
5 | 上半身の筋トレ種目 大胸筋を使う |
6 | トレーニング変数・体幹2 |
7 | 股関節1 大腰筋エクササイズ |
8 | 股関節2 臀部を鍛える |
9 | 股関節3 スクワットを究める |
10 | 一流ボディビルダーの考え方と実践(ゲストスピーカー講義) |
11 | 筋肥大ストレス、体幹固定上半身エクササイズ |
12 | 股関節伸展とデッドリフト |
13 | 運動連鎖 |
14 | アラカルト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
初回のみ一般教室にて講義。2回目以降はトレーニングルームで実技・講義を行う。 |
授業で学んだことを意識して生活動作・スポーツ動作を心がけ、そこで気付いたことを授業で再確認する。
当該年度の定期健康診断を必ず受診すること。
【注意事項】
初回授業:一般教室にて座学中心に行う。服装は自由。
2回目以降:トレーニングウエア等の動きやすい服装とシューズを着用すること。裸足やスリッパでの参加は厳禁とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(70%) 授業内提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業時に配布する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
人生100年時代、一生付き合わなければならない自分の身体への理解を深め、ライフスキルとして長年活用できる筋トレリテラシーの基礎を身につける。
Students will deepen their understanding of their own body that they must live with for life, in this era of living to 100 years, and acquire the foundation of strength training and muscle conditioning literacy that can be used as a life skill for many years.
日常生活で意識することの少ない人体の構造や力学的特性を学んで「身体への気付き」を促し、健康管理ツールとしてのストレッチや筋トレを、初級レベルで使えることを目標としたい。運動技術の習得をゴールとするのでなく、学生間の議論と共有体験を通じて各人が「カラダを探求する」入口に立てることを重視する。講義全体を通して、下記のテーマに対して多様な視点からアプローチしていく。
・筋肉は重層構造を成し、表面から触ることのできない深部筋への働きかけが重要である
・全身の筋肉や関節は、お互いが影響しあうシステムとして機能しており、痛みや不調の原因が該当部位以外に存在する
・自身の身体の状態を常に把握し、筋トレやストレッチを通じて自身で調整する習慣の重要性を理解する
By learning the structure and mechanical characteristics of the human body that we are less conscious of in everyday life to promote "awareness of the body," we will aim to use strength training as a health management tool. Rather than focusing on the acquisition of motor skills, the emphasis will be placed on each student's entrance to the "quest for an ideal body" through discussion and sharing experiences among students.We will approach the following themes from various perspectives.
-Muscles have a multi layer structure, and it is important to work on deep muscles that cannot be touched from the surface.
-The muscles and joints of the whole body function as a system that influences each other, and the cause of pain and discomfort exists outside the relevant part.
-Understanding the importance of maintaining a constant awareness of one's own physical condition and adjusting it by oneself through strength training and stretching.
1 | オリエンテーション(各自の受講動機、バックグラウンドのヒアリングなど) ※初回は一般教室にて座学中心の内容。 |
2 | 体幹の構造を理解し強化する ※第2回目以降は、トレーニングルームにて実技+講義 |
3 | 肩甲骨を意識し、動きを高める1 |
4 | 肩甲骨を意識し、動きを高める2 |
5 | 上半身の筋トレ種目 大胸筋を使う |
6 | トレーニング変数・体幹2 |
7 | 股関節1 大腰筋エクササイズ |
8 | 股関節2 臀部を鍛える |
9 | 股関節3 スクワットを究める |
10 | 一流ボディビルダーの考え方と実践(ゲストスピーカー講義) |
11 | 筋肥大ストレス、体幹固定上半身エクササイズ |
12 | 股関節伸展とデッドリフト |
13 | 運動連鎖 |
14 | アラカルト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
初回のみ一般教室にて講義。2回目以降はトレーニングルームで実技・講義を行う。 |
授業で学んだことを意識して生活動作・スポーツ動作を心がけ、そこで気付いたことを授業で再確認する。
当該年度の定期健康診断を必ず受診すること。
【注意事項】
初回授業:一般教室にて座学中心に行う。服装は自由。
2回目以降:トレーニングウエア等の動きやすい服装とシューズを着用すること。裸足やスリッパでの参加は厳禁とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(70%) 授業内提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業時に配布する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。